speedvliegen?

• Topicstarter Topicstarter 0815
  • Startdatum Startdatum
De reden dat die speed kisten vol CFK en AFK zijn is simpel.

Er is enkel een regel voor maximum vleugel belasting. Niks anders wat je limiteerd er een grotere motor, regelaar accu in te zetten.

Dan wordt het al snel zaak om de kist zo licht mogelijk te bouwen (en net sterk genoeg en dat is een probleem) zodat je er meer vermogen in kan rammen.

Maar goed, voor het begin is het natuurlijk niet zo kritisch.

Speedvliegen in de pauze op de Peel 27 Sept

Als jullie willen kun je naar de Peel komen en met jullie speed kisten vliegen in de middagpauze. Ik zorg dat ik mijn radargun bij me heb zodat jullie kunnen meten. Wel opgeven op tijd via www.Q-500.nl
Mocht er dusdanig grote interresse zijn kunnen we volgend jaar misschien wel een speedcup houden in Nederland. Als jullie voor de organisatie tekenen dan kan ik zorgen dat er een Speedtrap is. Ik zal komend weekend tijdens de Bernhard Onken Memorial (f3D Q500 en QM40) in Ebenheid eens vragen aan Mario. Daar vliegt Marcel nog een keer met zijn MB40 speed kist kijken of ie over de 420 km/h gaat http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=151854

Robbert

Theo, je Markus regelaar kan wel wat meer aan hoor.
Gerben trekt er regelmatig 120-150A uit en ik heb er ooit eens 175 uit getrokken.

Als ik het goed begrijp wil jij het idee van de oude JePe Pyranha doen, vleugeltje schuren.
Ja, dat kan wel werken, als je de vleugel stijf genoeg kan krijgen.
Rompje zou ik dan zelf van Roofmate schuren en daar een weefseltje overheen zetten en uitspoelen met aceton.

GJ

Dat die regelaar meer kan hebben had je me al doorgegeven. Hij is makkelijk te programeren en zo, dus dat is ook geen probleem. Ik ben er zeer tevreden mee.

Dat van die vleugel heb je goed, alleen dan wel een soort van multiplex gebruiken, ben er alleen niet uit of ik zelf een balsa multiplex plaat ga maken of dat ik een andere houtsoort ga gebruiken. 15 lagen balsa op elkaar lijmen is niet zo makkelijk om dat dan recht te houden, en de lijm moet dna ook nog schuurbaar blijven. Eerst maar eens tekenen en dan kijken wat er kan.

Hey Theo,

De Uriah-Bu heeft exact 37% beter rendement tov de Pyranha. Ik twijfel wel of beide ontwerpen de 300kmh fatsoenlijk aankunnen. Daar moet je echtgrondig over na denken. Ik ook, want ik mik een heel stuk hoger voor de Uriah_Cu-L8R. met een beetje mazzel is het meteen de snelste edf jet ooit. Betekent wel dat je een heel ander ontwerp moet kiezen als een pylonracer want die kunnen vanaf 320kmh op de rolroeren gaan flutteren.

Succes!

Erik

De snelste EDF ooit?

Dan zal je sneller dan 369 km/u moeten...

Vandaag op de Jetmesse de nieuwe F16 van Lubach gezien.
Tja, wel mooi maar zal erg duur worden.
Verschillende EDF's zien vliegen ook Schubelers maar die waren niet echt overtuigend.
Je schrikt je wild van de prijzen van de DS fans.

De Wemotecs waren bij de show sneller en stiller dan de 4x zo dure Schubelers, heel vreemd.

Nee, geen EDF voor mij als het om snelheid draait, beter een leuke hotliner met speed aandrijving.

GJ

Laatst bewerkt:
Uriah_CU-L8R! speed setup discussion. 300+km/h? - RC Groups
Statische efflux is 385kmh/2.8kg bij 2100W. Dynamisch zal die hoger uitvallen want de Uriah-Bu heeft 210 statisch en 262 gedopplered bij slechts 500w waar een Pyranha 800 voor nodig heeft. Het is dus vrij simpel voor mij om met relatief weinig extra vermogen al 300 te gaan laat staan als ik er 2kw in prop.

Geef even linkje van 369kmh want 340 staat al een jaar of 10 bij de Shuebeler Vektor2.
Erg recente meldingen:
175mph/1200W van een Pyranha KOPIE
Pre-Production Phoenix VIDEO added!! It rocks! - Page 3 - RC Groups
3000W:
ReVolt 70mm Flyable Concept @ 3000watts maiden video added - RC Groups
Ik heb dus wel wat concurrentie.
enigstpuntje wat de berekeningen een beetje op losse schroeven zet is dat je bij een 12s setup een behoorlijk verschil in theoretische en praktijk spanning kan hebben als ook de KV variatie in een motor serie wat dus behoorlijke verschillen kan geven. Daar komen dat ook nog wat andere construktieve issues bij ;)

Wemotec stiller?
HYDqt5YMnQA[/media] - New Schuebeler EDF 0001
Wel kan de midi 4kw aan maar stiller als een HST kan ik echt niet zeggen.

geen van beide Lubach F16 is voor hoog vermogen gelamineerd. Dat is een bewuste keuze van Peter (en gelijk heeft hij)

Laatst bewerkt door een moderator:
De Vector heeft 369 gehaald.
Onofficieel.

En over geluid..
We hebben gisteren beide merken zien vliegen in verschillende modellen.
De Wemotecs zijn echt veel en veel stiller en ook een stuk sneller (midi fan pro)
Die Schubeler F20 vloog er ook, met 12S en die 94 HST fan.
Dat geeft nog echt zo'n vies EDF geluid terwijl de Wemotecs uhh.. "normaler" klinken.

Op het filmpje lijkt de F20 stil maar we hebben hem dus in het echt gezien en gehoord...

Nee.. dank u!

GJ

Daniel heeft me dat destijds verteld.
Bij testvluchten heeft hij 369 gehaald , meerdere malen.

Linkje heb ik er niet van.

GJ

Heb meermalen gelezen dat dit 340 was maar kan het zelf ook moeilijk achterhalen. Wat ik wel zeker weet is dat zoon setup peperduur is wat ik dus niet van plan ben.

Komt er ook nog eens bij dat de Vektor best groot is en dat ik voor klein ga dus de ervaringssnelheid wordt redelijk extreem wat je in het Pyranha clone filmpje allang gezien hebt ;)

Ik denk dat de Schuebeler Vector nu wel meer zou halen gezien die 369Kph meer dan een jaar geleden was dan niet 2 jaar geleden. De Lipo's van nu zijn stukken beter.

Een EDf is normaal gezien niet zo efficient als een propellor maar ik denk dat dit verschil naar mate de vliegsnelheid toeneemt kleiner wordt. Als de kist dus lekker glad is dan zal ook een EDF wel goed hard gaan!!!

Het probleem wat ik heb met EDF is dat ze nog steeds als een opgevoerde haar fohn klinken. Tja, toch een beetje een afknapper.

Heb een Jepe Pyranha, een Stumax F-104 starfighter kit, een K&A Mig-15 bouwdoos en een Wemotec F-16 liggen voor de show. Vliegen doe ik er niet mee. Zou ze eigenlijk moeten verkopen.

Jos

De Pyranha,Vektor2 en Starfighter zijn al een jaar of 5 uit de produktie dus aan de :"wat als...." kunnen we niks mee. Dat kan alleen nog maar met de Blade2 en daar is de akkuruimte ook beperkt. Het heeft dan ook geen zin om terug te kijken. Ook passen de huidige aandrijvingen niet goed meer in die modellen (meer vermogen is meer akku). Om een doelgericht ontwerp te maken voor knalhard met vriendeleke landingseigenschappen zijn ze in edf land al een jaar of 10 de weg kwijt dus er is nog veel (en relatief makkelijk) in te halen.

Aan het geluid van de fan wordt al aan gewerkt bij verschillende merken. kan er zo een 5-tal opnoemen), maar je kan nooit een turbinegeluid krijgen, net zo als dat je een schaalmodel met tweetakt methanol of benzine motoren of met 1 cilinder viertakt terwijl er een 8 of 16 in zouden moeten zitten. Een turbine vind ik zelf weer net even iets te overdreven op de kolibri na, vooral in het geluid en het zeer extreme verbruik van 10 liter op een middag is iets wat mij niet trekt.ook het aantal lokaties is een groot nadeel.
Als je echt een purist bent voor de geluidservaring dan blijft er alleen maar een zwever of een elektrokist met geluidsmodule over. Dan zou je je zelf erg veel tekort doen toch?

Wat ik wel overweeg is om een kabel tussen Rx en ESC te zetten voor een delay zodat een edf vloeiender klinkt. mijn spin regelaars kunnen dit alleen met accelereren, gas dicht is erg abrupt.

grtz!

Erik

Een EDf is normaal gezien niet zo efficient als een propellor maar ik denk dat dit verschil naar mate de vliegsnelheid toeneemt kleiner wordt. Als de kist dus lekker glad is dan zal ook een EDF wel goed hard gaan!!!

Jos

Een edf heeft een geforceerde koeling, een pylonracer niet dus als je HV gaat met beide aandrijvingen dan kan je een edf nog altijd 3x4 keer zwaarder belasten als een prop waar je een zwaardere motor moet inzetten. Hierdoor kan een edf ook langdurig op hoog vermogen draaien. een edf heeft ook geen echte tippen aan de rotorbladen dus is de geluidsgrens volgens mij ook wat gunstiger MITS je geen DS gebruikt voor high speed. Speed propjes maken ook lawaai wat storend kan zijn voor de omgeving ;)

vlotte jongens....

zo, terug naar thema speeeeeeed..:mrgreen:

zie zonet op het duitse forum dat beide FAI wereldrecords zijn gebroken.

voor 10ccmFAI met 380,7 km/h en electroFAI 403,3 km/h...
Dat was vanmiddag, tussenstand dus :cool:
Morgen is er nog een dag.. ben benieuwd...

gr
0815

Helaas is de speed kist van Marcel Huisman vorige week in het harnas gestorven, dit gebeurde doordat deze op volle snelheid een struik raakte.
Deze kist was overigens al geklokt op 404,4 km/u.
Aandrijving was een 6,5cc MB40.

foto's staan op www.F3D.nl onder Ebenheid.

@Wubbo: een struik?? waar??

Om het te begrijpen...
ik was vorig jaar toevallig in Ebenheid (Vincent is een oude vriend van me: 17 jaar niet gezien, direct "Tukkers Unite":mrgreen:: Een echt toffe zooi kerels (en meiden) daar bij de Ebenheider... zeker Hubert.. wat hadden we een lol....

maar of je hebt een Maisprobleem van 1:80 -2:00 meter constant, of je knalt wel heeeel dicht langs de "pits" waar een paar boompjes staan. Verder geen boom of struik in de weg (minstens 300 meter rondom). Alom mais. Behalve de pits. Waar is nu een struik meegenomen dan??

Vind het wel erg jammer voor het model. Schijnt nogal potentiaal gehad te hebben. Maar de volgende speedcup komt !
Ik hoop dat ik ooit mee kan doen. Intresseert me zeer.

groeten 0815

Voor diegenen die het duitse draadje niet volgen.
Afgelopen zondag zijn de records gezet.
Brandstof 383 km/u en electro 424 km/u.

Dit zijn niet de topsnelheden maar gemiddelde snelheden.
Het vliegtuig moet in beide richtingen over een afstand van 200 meter vliegen op 5 meter hoogte.
Topsnelheden liggen dus hoger.

GJ

Back