"Speelgoedhelikopter mept Chinees in coma"

Beetje onzin om dat speelgoedhelicopter te noemen.. en tsja.. te laag, te dichtbij, te wild, controle kwijtraken.. had ook in NL kunnen gebeuren. Gelukkig is het nog niet gebeurd.

En heli's verbieden? tuurlijk niet. 't is net als met honden.. ze worden vals gemaakt :)
 
Staat ook een mooie Robbe Spirit Fun op het plaatje. Die mept nog geen deuk in een pakje boter (spreekwoordelijk dan he, heb hem wel een tegen mijn been gehad, was geen pretje:newbie:), dus misschien vandaar de opmerking speelgoed heli
 
Jeetje, ik wist niet dat er zoveel energie in zo'n rotorblad zat!

Maar goed, modelbouw ís toch ook een beetje speelgoed.

We spelen er in ieder geval bijna allemaal goed mee, behalve die gast dan... :S
 
Rotorblad slaat bezemsteel door het midden. Een vliegcollega van mij had ooit een rotorblad (andere vlieger) tot halverwege in zijn handpalm zitten.
Energie gaat kwadratisch omhoog met toerental! En rechtevenredig met massa.
 
Onderschat niet de energie die in de bladen zit als ze draaien, en het koppel van de electromotor. Zo'n robbe spirit fun kan je verdomd goed pijn doen, als je 'm op de verkeerde manier tegenkomt.
 
Dit doet ook snel zijn ronde door modelbouw-land.

Maar volgens mij las ik in een engelse versie van dit artikel dat het een heli was van 6 kilo, en geen kleine heli onder 1 kilo. Naja, hier isdat artikel dan:
Out-of-control toy crippled man | The Sun |News

Een rotor van 1,5 meter, dat is al helemaal gevaarlijk vergeleken met die "kleine" bladen van een 400 heli. Had een stuk slechter kunnen aflopen.

Trouwens, ik heb het op de MACH ook vaak slecht zien aflopen met die autotjes. Zo'n 1:8 moet je niet met volle snelheid tegen je voet krijgen, want dan lig je op de grond. Laten we dat ook gelijk verbieden dan.
Daar naast, er gebeuren heel veel meer ongelukken met andere bezigheden. Hoeveel handen zijn er ongenezelijk verbrandt tijdens het koken? Hoeveel dooien heeft de ladder al op zijn naam staan? Het zijn gewoon allemaal incidenten, en een klein tikje bij ons op de schouder dat we nog steeds moeten opletten met wat we doen.
 
Daar krijg ik het dus van.Zulk een berichtgeving.Dit is dus vorig jaar gebeurd in januari in China.Ze doen daar beneden toch gek,niet verwonderlijk dat er daar ongelukken van komen.Wat ik van daar al allemaal gezien heb.Je moet maar eens een kijkje nemen op de "flyeaglejet" website naar de promotiefilmpjes van hun jets!(hier een vb: CbyWq5WLOkE[/media] - Flyeaglejet ARF PLUS F-15c(1/9) 3D video )
Wat wil men bereiken door dit nu hier(HLN) te publiceren?Dat een of andere mierenneuker van een politieker weer de moraalridder gaat uithangen en nog enkele regeltjes gaat bij verzinnen,want die zijn er nog niet genoeg.
Tja,de media doet goed,maar breekt veel af ook in mijn ogen door alles steeds op te kloppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat is er dan voor raars aan dat fimpje te zien,
Ik heb het 3 keer bekeken maar kan niets raars vinden.

Verder ben ik wel angst van heli's
Doordat mijn broer recht voor mijn gezicht 1 oog kwijtraakte door een heli.
Het bot achter zijn oog was ook gebroken en zijn mond was helemaal opengescheurd.
We denken vaak dat overkomt mij niet, maar je ben eerder aan de beurt als je denkt.
 
Verder ben ik wel angst van heli's
Doordat mijn broer recht voor mijn gezicht 1 oog kwijtraakte door een heli.
Het bot achter zijn oog was ook gebroken en zijn mond was helemaal opengescheurd.
We denken vaak dat overkomt mij niet, maar je ben eerder aan de beurt als je denkt.

Dat is natuurlijk geheel bepaald door je eigen ervaring. De zware ongelukken met modelhelicopters zijn op de vingers van één hand te tellen. Die angst is dus totaal ingegeven door hetgeen er met je broer is gebeurd.
 
Dat klopt zo ervaar ik dat.
Ik snap best dat anderen dat gevoel niet hebben.
Gelukkig maar zou ik zeggen.

Er gebeuren toch over het algemeen weinig ongelukken gelukkig.
 
Bertus, vlieg jij dan ook vanaf een openbare (snel?)weg? En nog met een jet ook...

Gelukkig is de bladtechnologie zo verbeterd ondertussen dat de kans dat er stukken lood uitschieten zo goed als 0 is tegenwoordig.

Overigens is dit inderdaad van januari vorig jaar.
 
Als je iets met RC vliegen doet loop je altijd risico, en omstanders ook.
Een heli is in vergelijk met andere vliegende RC objecten wat dichter bij in veel situaties.
Een draaiend rotorblad heeft enorm veel energie, en moet je uitermate respecteren.
Daarom is het zaak dat je het op de juiste plaats doet, zorgt dat je het goed beheerst en stapje voor stapje leert.
De technische staat van je heli is ook je eigen verantwoordelijkheid.
Als je dat allemaal weet, en er rekening mee houd, dan blijft er altijd nog wel een risico factor open.
En dat noemen ze dan een "aanvaardbaar risico".
Veel hobby's en sporten bevatten een aanvaardbaar risico.
En in de meeste gevallen zijn die risico's niet veel kleiner dan de risico's die wij nemen met onze RC hobby.
Daarom mogen we het ook doen vermoed ik :)

Ik vind dit trouwens meer iets voor de Pilot's mess (vandaar verplaatst).

Eric
 
Ron heeft echt niks anders te doen als dat soort dingen op internet te zoeken en t hier te plaatsen , als je wat met de hobbie te maken hebt post je dit soort dingen niet , als je een beetje logisch nadenkt dan hè .(is mijn mening)
En t is een jaar geleden man , ouwe koeien uit de sloot halen kenne we allemaal wel .
 
Volgens mij heeft alles wel een aanvaardbaar risico...

Als je over de stoep loopt en je struikelt over je eigen been, kan je beter maar niet lopen want anders dan struikel je nog, maar als je gaat zitten heb je kans dat je door je stoel zakt en op je stuitje terechtkomt waardoor je blind wordt, vervolgens ga je Jeu de boulen en ga je op en bal staan en verzwik je je enkel, dit alles zijn aanvaardbare risico's, en ik vind dat dat van rc vliegen nog klein is als je het vergelijkt met je bijvoorbeeld in het verkeer te begeven of paard te rijden....

@eddie, misschien is het goed voor sommige mensen om er weer aan herinnert te worden dat dit iedereen kan overkomen...

Groetjes,

Ludo
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet bij iedereen om sensatie, bij sommige misschien.

Voor mij werkt het anders wel hoor! Niet dat ik met een grote heli vlieg, maar ik houd dit wel in mijn achterhoofd! Als meer mensen scherper worden door zulk soort artikelen, is het dus wel degelijk indirect goed voor onze hobby!
 
1 ding bereikt..

1 Ding heeft het berichtje in mijn ogen wel bereikt, dat een ieder zich weer een beetje scherp gevoelt stelt mbt veiligheid.
En laten we wel zijn, ongelukken zitten nu eenmaal in dat hele kleine hoekje...en het zal je maar overkomen door jou schuld dat.......


kortom, zulke berichtgeving is van tijd tot tijd niet verkeerd om er weer eens van te horen.
Het zet je mogelijk tot denken, en doe ik alles wel zo safe...met oog op mezelf...met oog op andere.........

Ik werk zelf op het vliegtuig van de kustwacht, en wij hebben van tijd tot tijd ook een reflectie van ons opereren.
Soms ben ik behoorlijk verbaast over zaken die in de waan van de dag, zo normaal en veilig lijken...en onder de loep genomen behoorlijk verkeerd kunnen/konden uitpakken.

RC met veel plezier, en als het safe gaat....perfect.



Groeten,

Dave

www.nitro2100.hyves.nl






 
Back
Top