Spektrum brushless in een Traxxas TRX-4

Discussie in 'Electro auto's' gestart door LarsF86, 27 jul 2024.

1. LarsF86

LarsF86

Lid geworden:
    27 jul 2024
    Ik heb sinds kort een rc aangeschaft omdat ik voor mijn studie Biologie in Sydney een camera auto wil bouwen. De keuze is gevallen op een Traxxas TRX-4 Sport 82024-4. Nu wil ik graag een zo stil mogelijke motor inbouwen en de verkoper zei dat de Spektrum Firma 2 In 1 Brushless Crawler de perfecte keuze zou zijn. Aangezien ik nieuw ben, weet ik niet goed hoe ik alles aan moet sluiten. De motor vervangen is geen probleem, echter waar sluit ik alles op aan? Alvast bedankt voor het meedenken!

20240727_184534.jpg

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Je nieuwe motor heeft een ingebouwde regelaar.

Je moet dus de oude motor en het blauwe kastje bij de rode pijl aan de onderkant vd foto verwijderen. Dat kastje zit met een 3-aderige kabel in de ontvanger (TQ kastje bovenaan de foto) Waar dat stekkertje in zit in datzelfde gaatje moet dan dat 3 polig stekkertje van je nieuwe motor. En de dikke kabels aan je nieuwe motor gaan naar de accu.

Eenmaal alles aangesloten moet je de calibratieprocedure doorlopen en kan je rijden.

3. LarsF86

LarsF86

Lid geworden:
    27 jul 2024
    Dankjewel Roelof! Heb hem ingebouwd, kwam er alleen achter dat mijn huidge batterij niet compatible is (heb inmiddels een andere besteld). Hebben jullie trouwens nog tips m.b.t. welke veren ik er beste onder kan zetten (camera setup weegt circa 1,5 a 2kg)? Overige tips zijn uiteraard welkom. De auto zal waarschijnlijk in eerste instantie in savanne-bosachtig gebied gaan opereren voor het bestuderen van pangolins (schubdieren).

4. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
  5. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Wat is er niet compatible aan de accu?
    Als het alleen de stekker is kunt u er ook een andere aan solderen of desnoods een verloopje kopen.

LarsF86 vindt dit leuk.
  6. LarsF86

LarsF86

Lid geworden:
    27 jul 2024
    Update: Heb de brushless motor inmiddels geinstalleerd en werkt ook. Echter tot mijn verbazing hoor ik weinig tot geen verschil met de originele motor. Enig idee hoe dat komt of wat ik mogelijk anders kan doen? Het gaat er om, om de auto zo stil mogelijk te maken.

7. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat je nu nog hoort zijn de tandwielen en de speling op de assen ed.

8. LarsF86

LarsF86

Lid geworden:
    27 jul 2024
    Dankjewel! Net contact gehad met de Traxxas winkel in Rotterdam en ze zeiden dat je dan de gears evt. nog aan kunt passen (ander materiaal) en flink vet op smeren.

9. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    In de RC wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van een rechte vertanding, om je een idee te geven:

Nee, tandwielen met schuin of kromme tanden zal je niet kunnen vinden.
    Inderdaad goed invetten zou het geluid kunnen verminderen.

10. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Ik denk dat je een TRX4 nooit stil zult krijgen, offroadbanden, tandwielen, ...

Kun je niet beter werk maken van een body/schild over de auto, en een trillingsvrije/gimball ophanging van de camera?

11. LarsF86

LarsF86

Lid geworden:
    27 jul 2024
    We zijn bezig met een aluminium constructie waar zowel de FPV als de DJI RS 2 Gimball + Camera op komt. De onderkant van de constructie zou evt. nog met geluidswerend materiaal bedekt kunnen worden. De vraag is in hoeverre het geluid gedempt dient te worden en in hoeverre het gedrag van de dieren hierdoor beïnvloedt wordt. De enige manier om daar achter te komen is door hem simpelweg los te laten in de natuur en kijken hoe de dieren er op gaan reageren als ze er überhaupt al op reageren (dit hangt voor een groot deel ook af van het dier dat bestudeerd wordt en omgevingsgeluiden).

12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Bij dieren heb je ook nog te maken met het punt dat die gasten meer horen dan wij
    electrisch heeft de neiging een hoogfrequent geluid te produceren, horen wij niet, de beesten wel
    je stuurservo ook.

rustig rijden, beheerst, heeft waarschijnlijk meer invloed dan het ding 100% stil krijgen.
    ze horen hem toch wel...

Deel Deze Pagina