spektrum DX3S DSM

Het probleem bij de Spektrum is niet de zender maar de ontvanger, over de hele wereld worden bereikproblemen met de SR300 gemeld welke met de oudere SR3000 nit zo is. Ik had al ergens op het net een modificatie gezien voor een dipole antenne voor de onttvanger waarmee het bereik duidelijk een stuk vergroot werd.

Spektrum heeft een naam hoog te houden maar blijkbaar nemen ze geen aanstoot om dit probleem op te pakken. Normaal is het bereik voldoende maar met een beetje zoeken zie je veel mensen knutselen met andere antennes.

Was het ook niet zo dat je iets op de printplaat beter moet solderen? Zoiets had ik gelezen of gehoord maar ik kan de link niet leggen

Okee. Dat ga ik even uitzoeken.
Wat mijn zo trekt van de dx3s is het scherm wat er op zit en de telemetrie.
Lijkt me gewoon super handig.
En hij ziet er mooi uit.
Heb al eerder een zender van spktrum gehad en de gas reactie die hij gaf buiten 50 meter kon je aan merken dat er vertraging in zat

voor het scherm kan je ook een sanwa/futaba nemen. de telemetrie is niet erg nauwkeurig dus ik denk dat je je daar niet op moet blind staren

Het gebruiksgemak (menu op display) en het uiterlijk hebben mij ook voor de (goedkopere) DX2S doen kiezen... Het bereik na 50m zou mij eigenlijk een worst wezen omdat ik de zender alleen op banen gebruik.

Als je om te bashen een zender zoekt zou ik echt niet weten wat je moet kiezen maar mocht je net als ik alleen op de baan rijden dan voldoet deze Spektrum zeer zeker.

Ik heb verder geen vergelijkings materiaal buiten een hobbyking GT2 die ook voldeed :)

succes met je zoektocht en laat even weten welke het is geworden en waarom en hoe hij bevalt...

Waar ik last van had op de baan was dat ik storingen had waarbij ik een paar seconde niets kon doen. Ik was niet de enige toen, sterker nog, iedere spektrum rijder had daar last van. Das natuurlijk behoorlijk gevaarlijk aan het eind van het rechte stuk. Spring je in Purmerend zo de sloot in. Dat is natuurlijk niet de bedoeling

Tenzij je een duikboot bestuurd ;)

Nee klopt is idd niet de bedoeling maar ik heb het persoonlijk nog nooit gehad en 3 andere die ik ken met een Spektrum 2x een DX3S en DX3R heb ik ook nooit horen klagen dus tja... wie zal het zeggen waar het aan ligt...

Dan zie je je wagen allang niet meer haha. Maar liever teveel bereik als te weinig Als je telemetry wilt kun je beter voor de sanwa mt4 gaan. En die is niet veel duurder als de 4pl

Vast wel, Turnigy heeft 1 nadeel, dat ze zonder een geldig CE certificaat illegaal in Europa zijn. De Frysky GT3 zenders zoals de GT3B wordt wel legaal door de Conrad en Jamara verkocht en doen het ook niet slecht.

Inderdaad, en zelfs een basis-zender als de GT-2 heeft een uitstekend bereik.

Bereik is één...

Het grote verschil, voor mij althans, zit hem ook in de framerate of latency. Bij de goedkopere GT2 en GT3B is die 22ms of hoger. Bij de Turnigy kan ik het niet terugvinden. De meeste Spektrums zitten op 11ms (behalve de DX3R Pro). Een KoPropo EX5-UR zit op 8ms, een Futaba T4PL op 6,8ms en een MT4 waarschijnlijk rond de 4ms.

8ms of lager is voor mij een pre. Wordt het hoger dan krijg ik al het gevoel dat het sturen later begint als ik wil (en ik de bocht dus mis). Bij het gas geven heb ik er iets minder moeite mee, alleen het remmen speelde me parten.

Ik merkte inderdaad wel met die spektrum en de graupner verschil in de snelheid van het sturen. De graupner was een stuk sneller. Met de sanwa en graupner voel ik niet erg veel verschil qua snelheid maar wel dat ik hem beter kan beheersen. Hij stuurt veel soepeler in de bochten. Die grauper stuurde wat agressiever

er stond er toevallig een paar maanden geleden een. maar dat is ook de enige die ik ooit te koop op MBF heb zien staan

Ze worden weinig gebruikt aangeboden omdat ze gewoon goed zijn. Er is vorige week nog een 4PK verkocht met twee ontvangers. Die is nog een stapje beter dan de 4PL.

En wat is duur? Nu een goede zender kopen en daar jaren plezier van hebben of ieder jaar iets anders?

Bereik is één...

Het grote verschil, voor mij althans, zit hem ook in de framerate of latency. Bij de goedkopere GT2 en GT3B is die 22ms of hoger. Bij de Turnigy kan ik het niet terugvinden. De meeste Spektrums zitten op 11ms (behalve de DX3R Pro). Een KoPropo EX5-UR zit op 8ms, een Futaba T4PL op 6,8ms en een MT4 waarschijnlijk rond de 4ms.

8ms of lager is voor mij een pre. Wordt het hoger dan krijg ik al het gevoel dat het sturen later begint als ik wil (en ik de bocht dus mis). Bij het gas geven heb ik er iets minder moeite mee, alleen het remmen speelde me parten.

Bij wedstrijden zal het zeker een rol spelen, al denk ik dat de "latency van de bestuurder" bij een aantal rijders mogelijk een grotere rol speelt. ;)

Voor meer hobby-rijden vraag ik me af of het veel gaat uitmaken. Meestal is de snelheid van de stuurservo, om maar iets te noemen, dan meer de beperkende factor dan de link tussen zender en ontvanger.

Bereik is één...

Soms zit dat meer tussen de oren dan dat je ook voelt. Ga je snelle klasses op een circuit rijden zal je de latency en framerate wel merken, ben je een basher met een RTR bigscale met 0.2 sec servo's zal dat je een worst zijn. Ik betwijfel of jij het verschil van 8ms of 11ms merkt, 3ms verschil op een servo van zeg 0.08sec is maar 5%. Ook met een standaard framerate van 20ms kan dus in de meest ongunstige geval een latency van 28ms opleveren met jouw gewenste 8ms, met een 80ms servo kan dat oplopen tot 108ms waarbij die 3ms verschil in latency nog maar 2.8% is....

Back