Al een tijdje wilde ik een simpele iets uitgebreidere versie dan 2 kanalen en dan ook gelijk 2.4 Welnu niet echt wat kunnen vinden (of gelijk ver over budget) vandaar een DIY projectje.
Ik presenteer hierbij (let op heren zender fabrikanten denk ook eens aan de boten) de geheel eerste versie van de:
Ingredienten: een hele nieuwe DX5e, een water afvoer dop van 40mm. een zaagje veel 2c lijm en dat spul wat je vingers op elkaar houd en een oude stick uit overleden zender.
Alles gesloopt de vervelende vliegtuig termen vervangen voor kanalen met nummer en de twee kruis sticks doorgezaagd. Beide sets waren nodig om de twin te maken ivm de ratels, dus twee helften van ieder tegen elkaar. Het roer is de 40mm schroefdop van de water leiding + een beetje verf en een oranje ledje in het midden voor 's avonds varen. Het roer werkt met een factor 2 ten opzichte van een normale stick potmeter. Die is ±45˚ terwijl de servo bij elkaar ±90˚ haalt. Om ook een beetje gevoel te geven zit er dus een tandwiel van 20t aan het roer en een stuk 40t aan de potmeter. De stand van het roer geeft ook de stand van een servo/roer weer en je kan het roer
lekker in een stand houden als dat nodig is. Alles ingebouwd en zoals verwacht waren trims en potmeters verkeerd om ten opzichte van elkaar.
Dus alle reverse schakelaars op nul en alle trims en potmeters omgesoldeert tot alles klopte met wat je verwacht.
Met dit zaag en breek werk hou je kanaal 4 over deze heb ik middels een oude stick boven in gebouwd op de bestaande potmeter. De trim daarvoor zit onder de sticks.
De kanalen zijn:
1 = gas/zeilwinch links (linker verticale trim)
2 = gas/zeilwinch rechts (rechter verticale trim)
3 = Roer (originele trim)
4 = Boegschroef of genua (trim onder de sticks)
5 = Schakelaar van zijkant bovenop gezet (geen trim = aan/uit)
En nu weer verder met m'n zeilboot!
Ik presenteer hierbij (let op heren zender fabrikanten denk ook eens aan de boten) de geheel eerste versie van de:
SPEKTRUM DX5e NAVY
Ingredienten: een hele nieuwe DX5e, een water afvoer dop van 40mm. een zaagje veel 2c lijm en dat spul wat je vingers op elkaar houd en een oude stick uit overleden zender.
Alles gesloopt de vervelende vliegtuig termen vervangen voor kanalen met nummer en de twee kruis sticks doorgezaagd. Beide sets waren nodig om de twin te maken ivm de ratels, dus twee helften van ieder tegen elkaar. Het roer is de 40mm schroefdop van de water leiding + een beetje verf en een oranje ledje in het midden voor 's avonds varen. Het roer werkt met een factor 2 ten opzichte van een normale stick potmeter. Die is ±45˚ terwijl de servo bij elkaar ±90˚ haalt. Om ook een beetje gevoel te geven zit er dus een tandwiel van 20t aan het roer en een stuk 40t aan de potmeter. De stand van het roer geeft ook de stand van een servo/roer weer en je kan het roer
lekker in een stand houden als dat nodig is. Alles ingebouwd en zoals verwacht waren trims en potmeters verkeerd om ten opzichte van elkaar.
Dus alle reverse schakelaars op nul en alle trims en potmeters omgesoldeert tot alles klopte met wat je verwacht.
Met dit zaag en breek werk hou je kanaal 4 over deze heb ik middels een oude stick boven in gebouwd op de bestaande potmeter. De trim daarvoor zit onder de sticks.
De kanalen zijn:
1 = gas/zeilwinch links (linker verticale trim)
2 = gas/zeilwinch rechts (rechter verticale trim)
3 = Roer (originele trim)
4 = Boegschroef of genua (trim onder de sticks)
5 = Schakelaar van zijkant bovenop gezet (geen trim = aan/uit)
En nu weer verder met m'n zeilboot!
Laatst bewerkt door een moderator: