Van een van de clubleden kreeg ik een oude DX6i zender, waarvan de aileron-aansturing defect was. Ik heb hier de HF module uit gehaald. Het verschil met de HF module uit mijn zender was dat de aansluitpennetjes 2 mm langer waren en dat op de module DX6i vermeld stond in plaats van DX6. Na het overzetten van de module startte mijn DX6 wel op maar de geluiden, inclusief het spraakgedeelte, werkten niet. Ik ben er maar niet verder mee gegaan. Het was wel leuk om dit even uit te proberen.
Foto van binnenzijde DX6
Ik heb enige tijd geleden een Thunder Tiger Hawk kunnen overnemen van een van de clubleden van ACK. In deze zwever, die nog niet is ingevlogen, heb ik de AR620 telemetrie ontvanger van Spektrum ingebouwd. Een van de andere leden, die vaker met telemetrie van Spektrum werkt, heeft mij op het veld geholpen met de reikwijdtetest met deze zwever. Ik moet mij nog in telemetrie verdiepen en wat de betreffende uitslagen betekenen zegt mij nog niets.
In ieder geval bleek dat de uitslag op het telemetrie scherm van mijn DX6 er niet goed uitzag. Dit was ook zo zonder het indrukken van de knop voor de reikwijdtetest. Het staafdiagram links boven gaf aan dat er soms geen verbinding meer was als ik mij tussen de zwever en de zender bevond en de uitslagen van het aantal Framelosses en van Hold waren veel te hoog. De uitslagen heb ik niet genoteerd.
Op de foto hieronder is het telemetrie scherm van Spektrum te zien bij het gebruik van de reikwijdtetest. Helaas heb ik geen foto gemaakt van de het scherm met de uitslagen van de test met de Thunder Tiger Hawk.
Ik heb besloten om een nieuwe zender te kopen omdat de kosten voor opsturen, onderzoek en reparatie best op kunnen lopen en niet van te voren bekend zijn.
Ik heb meerdere elektro zwevers met flaps en remkleppen. Het is zoals bekend praktischer om voor aparte aansturing van de servo's van deze "kleppen" een zender en ontvanger te gebruiken met minimaal 7 kanalen. Mijn keus is gevallen op de DX8 G2 van Spektrum met de AR8010T telemetrieontvanger. Deze zender is even groot als de DX6 en pas daarom ook in mijn zenderpult. Via een Sd kaartje heb ik alle modellen, die ik had ingeregeld in de DX6, overgezet naar de DX8. Het lijkt er op dat dit goed is gegaan. Maar ik ga wel van ieder model de functies en uitslagen uitgebreid bekijken voordat de betreffende kist weer de lucht in gaat.
Afgelopen donderdag kon ik met mijn nieuwe zender weer mee doen aan de zomeravond zweefwedstrijd van ACK.
Ik ga mij nu verdiepen in de werking van telemetrie. Er staat wel veel informatie op het forum en ook op het internet maar een mooie complete handleiding heb ik nog niet kunnen vinden. Als iemand mij daar aan kan helpen dan verneem ik dat graag.