Spektrum DX6i als multicopter zender

Ik heb een DX6i om met mijn heli's te vliegen. Nu wil ik ook een quadcopter gaan bouwen en hem het liefst besturen met mijn zender. Ik heb al gevonden dat dat werkt omdat een quadcopter 4 kanaals is.

Maar nu mijn vraag: Ik zie ook quadcopters met alt hold en gps. Hoe activeer je dat? Stel ik vlieg op de goede hoogte en ik wil op die hoogte en coordinaten blijven hangen. Heb ik hier nou een andere zender voor nodig? Met knoppen?

Heb je volgens mij toch echt GEEN andere zender voor nodig.
Vliegmaatjes van me doen het zo ook met hun DX6i zender en hun Quads.
Enne..........vind je dat er al niet genoeg knoppen en switches op de DX6i zitten??
Ha ha ha ha ha ha.
Vr Gr E

Ik gebruik ook een DX6i.

Momenteel gebruik ik Heli model maar zodra de multiwii er is gaat hij over op vliegtuig.
Zodat ik makkelijk gebruik kan maken van leds schakelen enzo..

Ik weet dat je zowieso kan vliegen met een DX6i met de standaard quad bordjes.
Waar het mij om ging is of je met een DX6i ook gebruik kan maken van de meer geavanceerde bordjes met altitude hold en GPS. Want ik kan nergens vinden hoe dat dan geactiveerd word.

@bertsjuhn Dus led aan en uitschakelen kan je dan doen met de trainerswitch of een willekeurige?

6 kanalen:

4 nodig om te vliegen..

dus 2 over, voor bijvoorbeeld Alt_Hold, GPS_ Hold, Return to home, led strips of andere functies......

Nu is het bij arducopter bijvoorbeeld zo dat je met 1 kanaal kan schakelen tussen verschillende Flight modes. Dus met kanaal 5 schakel je tussen Alt_Hold, GPS_HOLD, CIRCLE, AUTO en meer van dat soort functies...
Dat betekent dat je kanaal 6 over houd voor led aansturing of bijvoorbeeld een servo om een camera te richten....

Ik gebruik de DX6i voor MultiWii en vind hem hiervoor zeer beperkt.
Je hebt dan wel 2 kanalen over maar alleen 2-weg schakelaars en weinig mix mogelijkheden.

Ik heb hem zo ingesteld dat ik met kanaal 5 met 2 schakelaars 3 standen heb en dan nog 1 met kanaal 6.
Zie hier hoe dit te doen: dx6i-3-way-switch-handig-voor-multiwii

Hier kan ik dus het volgende schakelen:
- stable mode
- alt hold
- arm

Omdat ik nu een GPS sensor heb besteld kom ik helemaal mogelijkheden te kort, daarom hebben ze nu bij HK een Turnigy 9X voor mij ingepakt voor verzending.

Het is maar net wat je er mee wilt doen, maar als ik zie wat jij wilt zeg ik kies een andere zender met meer mogelijkheden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt dan wel 2 kanalen over maar alleen 2-weg schakelaars en weinig mix mogelijkheden.

Klopt dat was de reden dat ik ben over gestapt van de DX6 naar de DX8, maar zoals je zelf al schrijft kan het wel met de DX6, al blijft het wel beperkt

Laatst bewerkt:
tja inderdaad ik heb een arducopter en een DX8, en ik kom eigenlijk functies te kort. Nu ligt dit meer aan de arducopter software, die niets doet met kanaal 8..... daar zou ik dan weer wel evt iets anders op kunnen schakelen, maar dus niet via het ardupilot bord helaas......maar leds aansturen via een los printje is dus evt wel een optie.......

Momenteel is kanaal:
1-4 besturing
5 schakelen tussen modes(2 schakelaars gemixt zodat ik 6 standen heb)
6 camera kantelen
7 easy mode of bijvoorbeeld leds aansturen via ardupilot bocht.
8 niet bruikbaar in huidige software....

Beginner die een Zender wil kopen,

Ik ben al een flinke poos berichten aan het doorworstelen op dit forum en heb al een hoop informatie opgedaan.
Ik wil gaan beginnen met vliegen en dan eigenlijk met een Quadcopter.

Deze wil ik zelf gaan bouwen maar ik heb nog helemaal niets aan spullen.
En 1 van deze zaken is toch wel redelijk crusiaal en dat is de Zender :smile:

Ik zit eigenlijk tussen 2 zenders te twijvelen vooral omdat ze in mijn ogen niet veel onder elkaar onderdoor het zij dat de 1 Telemetrie heeft.

De 2 zenders die mij het beste gevoel geven zijn de:
Graupner MX12 HoTT en de Spectrum DS6i

Ik vermoed persoonlijk dat ik aan 6 kanalen voldoende heb 4 voor de besturen en 2 voor Future use en Zenders met meer kanalen zijn gelijk quadratisch duurder (als ik bij deze 2 merken blijf)

Zelf neig ik het meest naar de Graupner ivm zn Telemetrie maar heeft iemand nog een andere rede waarom ik dit niet zou doen.

Alvast bedankt

Thijs

met 4 kan je vliegen..
maar een aantal flight boards hebben nog 1 of 2 extra kanalen nodig on flightmodes te wisselen of alt hold aan te zetten etc.
misschien wil je er ook nog wat nacht vlieg verlichting opzetten (leds) en wil je die later ook met de rx kunnen sturen..dus weer een kanaal..
misschien komt er nog een camera op.. en wil je die kunnen draaien.. weer 1 of 2 kanalen..

ik zou zeggen neem als absoluut minimum 6 kanalen, maar met 8 heb je genoeg voor uitbreidingen.

en dat een 8 kanaals computer zender niet duur hoeft te zijn om heel goed te zijn bewijst de Turnigy 9X van HK. en die word nog beter als je de firmware flasht naar ER9X. (dan is "the sky no longer the limit!"

met 4 kan je vliegen..
maar een aantal flight boards hebben nog 1 of 2 extra kanalen nodig on flightmodes te wisselen of alt hold aan te zetten etc.
misschien wil je er ook nog wat nacht vlieg verlichting opzetten (leds) en wil je die later ook met de rx kunnen sturen..dus weer een kanaal..
misschien komt er nog een camera op.. en wil je die kunnen draaien.. weer 1 of 2 kanalen..

ik zou zeggen neem als absoluut minimum 6 kanalen, maar met 8 heb je genoeg voor uitbreidingen.

en dat een 8 kanaals computer zender niet duur hoeft te zijn om heel goed te zijn bewijst de Turnigy 9X van HK. en die word nog beter als je de firmware flasht naar ER9X. (dan is "the sky no longer the limit!"

Hij is idd niet duur helaas hebben ze er nu geen in de Warehouse.
Maaruh ik krijg altijd een beetje het idee dat iets wat zoveel meer mogelijkheiden heeft maar gelijk ook zoveel goedkoper een hoop elende kan zijn.
Maar jij hebt hier neem ik aan goeie ervaring mee.
Ik ga over deze maar eens even wat informatie vergaren :)

De ER9X Firmware is van Turnigy zelf of een Firmware van iemand die dacht dat kan beter?

thx
Thijs

die ER9X is van "iemand die dacht dat het beter kan"
is een hele opensource community achter.

blader anders eens door het 9X forum klik

ikzelf ben er heeeeel erg tevreden over, maar dan wel met de ER9X firmware erop.

ik heb ergens op het forum een tip gepost om toch een 9X te kunnen bestellen via HK. *stond dacht ik in mijn topic "verse quad en vers lid"

een DX6i is ook helemaal geweldig, en je hebt fatsoenlijke aftersales, iets wat je met een 9X nagenoeg niet hebt.. maar voor het geld van een 9X ga ik niet moeilijk doen in geval van garantie.. (heb hem tenslotte opengemaakt en er in zitten solderen enzo..)

Top ga ik zeker even doen

Heb net een heel topic gelezen met ee Poll over de 9X en laten we het er op houden dat de meningen nogal verschillen :)

Ik ga dat 9X forum eens even bekijken en HK goed in de gaten houden todat ze weer binnen zijn.

Top ga ik zeker even doen

Heb net een heel topic gelezen met ee Poll over de 9X en laten we het er op houden dat de meningen nogal verschillen :)

Ik ga dat 9X forum eens even bekijken en HK goed in de gaten houden todat ze weer binnen zijn.

Dan kun je lang wachten, zoals dutchcommando al aangaf, als je interesse hebt in zo'n ding kun je er via een 'truc' er eentje alvast bestellen.

Back