Spektrum DX6i trimmers

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
De eerste keer dat een van de trimmers van mijn DX6i brak, lukte het me het gebroken armpje te lijmen met CA. De tweede keer lukte dat niet; ik verplaatste de gebroken trimmer toen naar de throttle positie, daar heb je toch nooit een trimmer nodig. Maar ik bedacht me wel dat ik een probleem zou hebben de volgende keer dat er een trimmer brak.

Spektrum wil best een nieuwe trimmer plaatsen, dan moet de zender opgestuurd worden naar hun service. Wat een onzin, ik kan dat ding zelf wel monteren, ze hoeven alleen dat piepkleine plastic dingetje maar op te sturen, kost misschien wel een euro... maar dat doen ze dus niet.

Ik weet niet meer wanneer ik ontdekte dat er op Shapeways iemand zo'n trimmer heeft gemaakt. Op Shapeways bieden mensen 3D voorwerpen aan, die door Shapeways 3D-geprint worden. Lampje74 (ooit actief op dit forum) heeft de bewuste trimmer nagemaakt, en hij ziet dan er zo uit:Spektrum DX6i trimmer by Lampje74 on Shapeways
130177.v1.s13.convert.large.jpg

Simpel dus... daar wilde ik er meteen maar vier van kopen!
Toen bleek dat Shapeways een minimaal bestellingtarief hanteert van $25. Bestel je voor minder dan betaal je toch $25 (€ 18,-). Nou, dan maar zes stuks bestellen, zien we later wel wat we ermee doen!

Vandaag kwam het pakje aan. Zojuist vier nieuwe trimmers in mijn zender gemonteerd... past prima, het voelt een beetje anders dan de oude trimmers - de vering is weg, de oude trimmers veren op het materiaal, en dat is precies de reden dat ze afbreken. Het werkt prima!

Ik ga nog even aankijken of deze trimmers inderdaad niet meer breken. Als ik daarvan overtuigd ben, dan heb ik twee nieuwe Shapeways trimmers in de aanbieding (kostprijs, 3 euro per stuk) en drie originele van Spektrum waarvan 1 is gelijmd.
Maar ik wilde niet uitstellen om deze oplossing hier bekend te maken, wie weet zijn er meer mensen met kapotte trimmers in hun DX6i!

Laatst bewerkt:
Hoe krijgt u het voor elkaar om de trimmers af te breken?

Ik vlieg nu al ruim anderhalf jaar met deze zender en bij mij is er nog nooit wat afgebroken.

Mvg Johann

Ik heb er ook ruim 2 jaar mee gevlogen zonder er een af te breken.
De tweede brak toen ik al mijn vingers nodig had om een toestel in de lucht te houden, en ik een clubgenoot vroeg om een trimmer te bedienen, en die het een beetje rauw deed...
Heb je al gezien hoe dun de armpjes van de oorspronkelijke trimmers zijn? Ik schat 1,5 mm, en dat in plastic. Het is niet voor niks dat iemand ze via Shapeways heeft nagemaakt, ik ben heus niet de enige waar ze gebroken zijn...

Is het nou zo dat iedere keer dat iets bij jou niet kapot gaat, je denkt dat het onverwoestbaar is? :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Mocht iemand nog van die trimmers van Shapeways kopen... ze doen het perfect, maar een volgende keer zou ik niet meer de witte kopen. Ze worden namelijk ongelofelijk smerig... ik zou maar gewoon zwart doen.

De tweede brak toen ik al mijn vingers nodig had om een toestel in de lucht te houden, en ik een clubgenoot vroeg om een trimmer te bedienen, en die het een beetje rauw deed...

En bedankt!!!
Ik hoor verder gelukkig geen klachten over mijn vingers!!

Tja... moet ik er nou bij uitleggen dat het een beetje panieksituatie was omdat mijn model alle kanten opging, reden waarom ik geen vingers beschikbaar had, waardoor het voor jou ook geen relaxte situatie was... (als het dat wel was had ik het niet hoeven vragen) :p
Ik wil bij dezen graag ten overstaan van alle lezers verklaren dat Beton erg strak kan vliegen, daar kan ik nog veel puntjes aan zuigen...! Niks mis met zijn vingers, de paniek kwam van mij...

Laatst bewerkt:
Back