Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Jaccies, dat schommelen is pendelen van de giro's, de pitch-giro iets minder zetten lost het op.
Met lichte props zal het ook beter gaan dan met zware.
Bij die van mij gebeurde dat als de akku wat leeg raakt dan reageren de motoren iets te langzaam.
Mijn houten frame is eindelijk na tientallen akku-ladingen gesneuveld.
OOrzaak: een leeg gevlogen akku.
Mijn akku-controle-pieper was er afgevallen en als de akkuspanning dan onder een bepaald niveau komt valt er 1 motor uit en dit gebeurde op een paar meter hoogte.:confused:
Mijn volgende opstelling wordt gebaseerd op tailbooms van de HK250.
Lekker licht en het ziet er gelikt uit.
Voor het middenstuk had ik plexiglas gedacht maar dat alleen al was net zo zwaar als het hele houten frame, hiervoor moet ik op zoek naar koolstofplaat o.i.d.

Hallo Hayabusa

Denk er aan om bij het schuren of slijpen van Koolstofplaat een mondkapje, of nog beter een stoffilter te gebruiken. Ik heb er jaren mee gewerkt, en weet wat voor een prachtig, maar gevaarlijk spul het is..

Ik heb bijna 17 jaar onbeschermd "in de koolstof-profielen-productie" gezeten, en zal er in de toekomst (ben ik bang) de prijs voor moeten betalen..

gr Gert

oops dat is geen prettig vooruitzicht.
Beter van niet maar ik hoop voor je dat het nog heeeeeeeeeel ver weg is.
Groeten
Ton

;) Voorlopig ( op m'n 45e ) nog niks aan de hand..En misschien ben ik ook wel niet aan de beurt, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn met "fijn-stof"

Jaren geleden zei men hetzelfde van asbest, mooi spul joh, niks aan de hand..:confused: Datzelfde heeft mijn toenmalige baas ook altijd gezegd..Daar hoef je niet bang voor te zijn..Pas na jaren kwam hij aanzetten met speciale fijn-stof maskers...hahaha

gr Gert

Dit model is uitgerust met de "oude" versie van het HC bord waarbij de processor vervangen is door een 168 en voor zien is van de KK MultiCopter Worldwide Shop v2.1 software.

Vliegt nu een week of 6. Op deze foto met een camera er onder om dat eens te proberen.

Y6%20-%20005.jpg

Bescherming tegen koolstofvezels

Gert: Denk er aan om bij het schuren of slijpen van Koolstofplaat een mondkapje, of nog beter een stoffilter te gebruiken. Ik heb er jaren mee gewerkt, en weet wat voor een prachtig, maar gevaarlijk spul het is..

Bedankt voor de waarschuwing.
Tot nu toe heb ik weinig met koolstof gewerkt, niet bewust van het gevaar en zonder bescherming dus.
Ik ga me daar zeker tegen beschermen.
Johan

Laatst bewerkt:
Toch even mijn bevindingen posten van het HK boardje.
Ik had dus V 4.5 er op staan maar de quad reageerde niet naar mijn zin en dat vliegt niet echt lekker.
Steeds wat schommelende bewegingen die ik er niet uit kreeg.
Ook niet met de pot standen die hier voor genoemd zijn.
Dus ander boardje gepakt en de V 4.7 + er op gezet .
Nou dat is geen succes geworden.
Uiteraard de motoren draairichting als het KK tekeningetje anders gaat het helemaal mis.
Dit is simpel op te lossen door de quad een kwartslag te draaien en het board naar de andere poot te laten wijzen en de regelaars overeenkomstig opnieuw op het board te steken.
Na wat geklooi blijft de quad rechtsom draaien tijdens het opstijgen.
Corrigeren met de yaw pot lukt niet genoeg hij moet bijna in de min stand en dan nog niet.
(de pot min-max staat goed)
Vraag 1. Heeft iemand de V4.7 + al uitgeprobeerd en wat zijn de bevindingen.
Vraag 2. Welke draairichting hebben de motoren bij overstap naar V 4.7 X ?

Alvast bedankt
Ton

Het is niet zozeer de yaw-minstand vermoed ik. Ik denk dat je de hele werking van de Yaw-gyro moet reversen (lees 'reversing Gyro'). Ikzelf merkte ook dat de +/- richting en reverse per softwareversie nog wel eens verschilden.

Bedankt voor de snelle reactie.
Gelijk geprobeerd om de Yaw giro om te draaien.
Ik neem aan dat dit volgens onderstaande procedure is uit de beschrijving van V 4.5:
- Zorg ervoor dat de controller is uitgeschakeld .
Bijvoorbeeld de yaw gyro omkeren:
- zet de potmeter yaw op MIN
- zet de zender aan en dan de controller
- de LED zal snel knipperen 10 keer en gaat uit.
- beweeg de stick van de gyro die je wilt omkeren. (in dit voorbeeld de rudder stick)
- de LED zal dan continu knipperen om uw keuze te bevestigen
- zet de controller uit.
- zet de potmeter yaw weer op 50%

Dit heb ik geprobeerd en het resultaat is dat als ik bij de stap, zet de controler aan, ben het lampje maar 2 keer gaat knipperen en door het bewegen van de rudder stick gebeurd er niets.
Dus hij is niet omgekeerd!
Ook geprobeerd met de Yaw pot op max rechtsom (stel je voor dat hij toch verkeerd om staat) even het rode lampje aan uit maar nu kan ik gewoon binden zoals een normale start.
Dus ook geen reverse van de gyro.
Buiten nog even geprobeerd maar eerder genoemde draaing blijft.
Maar nu moet ik even lijmen haha.
De HK quad is nog altijd heel gebleven en dat komt door die verende tail wieltjes.
Dus mijn volgende quad komen ze er weer op!!
Nog tips?
Ton

Hallo Ton

Heb je ook gekeken of je motoren echt verticaal staan? Er blijken af en toe wat afwijkingen in de HK frames te zitten. Als een motor iets uit het lood staat begint hij ook te draaien.

Het reversen van de Yaw-giro ging bij mij ook vreemd. Ik had geen 10x knipperen, maar meer constant. Een beetje roeien met de rudder-stick en het werkte alsnog. Het werd bevestigd door 2 of 3 korte pulsen meen ik.

Probeer ook eerst uit te vogelen wat nu min en max is van een potmeter. Dat verschil kan een hoop frustraties voorkomen.

@ Harold.
Inderdaad het is een flut frame misschien na het lijmen nog eens uitrichten en de versteviging van Johan P gebruiken.
Ofschoon mijn nieuwe alu frame is onderweg.
@straalpijp
Vertel wat haal ik door elkaar?
ik heb 3 potmeters
Roll = voor mij aileron op de zender
Pitch = voor mij elevator de zender
Yaw = voor mij rudder op de zender
Wat bedoel jij dan met gain?
En welke giro reverse jij dan?

Inderdaad an bedoelen we samen dit toch.
- Zorg ervoor dat de controller is uitgeschakeld.
- zet de potmeter aileron op MIN
- zet de zender aan en dan de controller .
- de LED gaat snel 10 keer knipperen en weer uit. (of 3x)
- beweeg de throttle stick tot max
- de LED zal continu knipperen om dit te bevestigen
- zet de controller uit
- de potmeter aileron is nu omgedraaid.
De pot weer terug naar 50%.
Als je de potmeters weer wilt terugzetten dan moet je de aileronpotmeter de andere kant opdraaien en dan het proces herhalen. Daarna de pot weer naar 50% .

Hoe staat het hier broeders...

Ik heb even de nieuwe quad aan de wilgen gehangen, om te leren vliegen met de 1e, maar nu deze ook een beetje "op" is moet de 2e wel klaar :D

Na 4 weken eindelijk de bestelde goudcontacten voor de motoren en de esc's binnen, en dus solderen maar..

Gisteravond heb ik de supergoedkope esc's even aangesloten, en geprogrammeerd en uitgeprobeerd... resultaat: loopt prima, en zijn te programmeren met een Turnigy programmeerkaart ;)

Vanavond alles maar eens goed aansluiten, en afstellen.. hoop ik..

gr Gert

Laatst bewerkt:
Back