Spektrum DX8

Mij benieuwen of morgen of dinsdag mijn waardevolle zending zal arriveren :p

Het is je gegund, je wacht al lang!

Zojuist even aan het spelen. Een enkele "minnen", ook nog vrij basic eigenlijk, maar verder vele plussen.
De minnen kan ook liggen aan het wennen aan een ander merk/systeem. Verandering is altijd vreemd ;) . Toch even kort wat me dwars zit, en of ik me onterecht "zorgen" maak.
De kabel tussen ontvanger en satelliet, zien die stekkers er altijd zo crapy uit? Je ziet de ontblote aders van de kabel waar deze de stekker ingaan. Verre van flexibel, met weinig adertjes, waarvan er nog een enkeling slordig de stekker uitsteekt.
Gevoelsmatig zal dit breken bij de minste lichte trilling in de heli, of na twee keer verbuigen tijdens b.v. installatie in het model.

Tevens mis ik in de timer een functie. Bij m'n andere zenders kan je twee timers parallel laten lopen, ééntje van de totale vluchtduur (die aangaat bij b.v. eerste keer gasgeven), en ééntje van de motorloop, die alleen telt als je gas geeft (voorbij een bepaald percentage/knuppelstand).
Mogelijk is de motorlooptimer niet meer nodig bij gebruik van de Telemetrie.

Betreffende de telemetrie... Even snel op je display kijken is er niet bij, daar hangt je neckstrap precies ervoor ;) .

En b.v. 5 uur op de NiMh akku, dat is voor mij in enkele gevallen te weinig. Weet iemand hoe lang dit is op een lipo?

Verder alleen maar plussen! De menustructuur is behoorlijk gelijkend met de MX16, maar is uitgebreider, en alles word prachtig en overzichtelijk grafisch weergegeven.
Ook de telemetrie, een enorme aanvulling voor vooral de electrovliegers, ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat bevallen, maar ik vermoed zéér goed!

Vriendelijke groeten,
Aldert

De telemetrie functies kan je toch koppelen aan alarm opties Aldert?
Dan heb je het schermpje niet echt nodig.
Ook voor Nitro/ brandstof piloten kan dit een hele interessante aanvulling zijn trouwens (hoop ik :) ).
ontvanger lipo spanning, motor temperatuur....

Laatst bewerkt door een moderator:
De telemetrie functies kan je toch koppelen aan alarm opties Aldert?
Dan heb je het schermpje niet echt nodig.
Ook voor Nitro/ brandstof piloten kan dit een hele interessante aanvulling zijn trouwens (hoop ik :) ).
ontvanger lipo spanning, motor temperatuur....

Hey Eric,

je hebt zeker gelijk m.b.t. brandstof modellen. Wat ik eigenlijk bedoel met handig voor electromodellen is dat je de akkucapaciteit optimaal kan benutten, niet te ver ontladen, en niet uit voorzorg landen met een nog een halfvolle akku. Die functie gebruik je iedere vlucht weer.

Bij een brandstofmodel is de temp van b.v. je motor alleen als waarschuwing erg handig. Eén maal je motor goed afgesteld, dan gebruik je (hopelijk) de "te héét" waarschuwing niet. Net als je ontvangerspanning, als het goed is zou je tank altijd eerder leeg zijn dan je ontvangerpack! Dus ook die functie/waarschuwing zal je hopelijk niet te vaak "nodig" hebben ;) .
Het geeft zeker een stukje extra veiligheid, het is echt een super aanvulling!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
De kabel tussen ontvanger en satelliet, zien die stekkers er altijd zo crapy uit? Je ziet de ontblote aders van de kabel waar deze de stekker ingaan. Verre van flexibel, met weinig adertjes, waarvan er nog een enkeling slordig de stekker uitsteekt.

Gek, ik heb nog nooit een slecht kabeltje gehad op de ontvangers. Wellicht zijn die nieuwere serie met ander draad? Ontblote draden is echt gek, die zou ik vervangen...

Ze zijn ook stug zeg je, gek, mijn draadjes zijn allemaal wel soepel. Ik vermoed dat ze toch een switch hebben gemaakt qua draad :( jammer.

En b.v. 5 uur op de NiMh akku, dat is voor mij in enkele gevallen te weinig. Weet iemand hoe lang dit is op een lipo?

Ik heb in de dx8 een lipo Aldert.
Speciaal voor de dx8. Kost helaas wel 32 euro.
Deze is 4000 mah. Lijkt mij ruim voldoende.
2 maal zoveel als de nimh variant.
Ben

Mah is Mah...
Uitgaande van 80% ontlading van je lipo...en iets meer verlies door zelfontlading van Nimh's (misschien te verwaarlozen)
Dan is het volgens mij een eenvoudig rekensommetje.

Laatst bewerkt:
DINGDONG Horizonhobby.COM/Mrhobby.nl :yes::yes:

Mijn Spektrum DX8T is zojuist geARRIVEERD :yes::yes:

Een waar pakjesfestijn zojuist :rolling:

Vanwege de temperatuur alles eerst maar ff uitgepakt en op tafel neergezet :)

Dan kan het ff ontdooien :p

Eerste indruk :

Wat een MOOIE zender :thumbsup:
Het is je gegund, je wacht al lang!
Vriendelijke groeten,
Aldert

Ghehehe thanks gozer :thumbsup:

Tevens mis ik in de timer een functie. Bij m'n andere zenders kan je twee timers parallel laten lopen, ééntje van de totale vluchtduur (die aangaat bij b.v. eerste keer gasgeven), en ééntje van de motorloop, die alleen telt als je gas geeft (voorbij een bepaald percentage/knuppelstand).
Mogelijk is de motorlooptimer niet meer nodig bij gebruik van de Telemetrie.

Juist de motorloop is belangrijk. De rest is ondergeschikt naar mijn mening.
Voor electro in ieder geval. Voor Nitro check je alleen de receiver battery en die boeit niet zo zeer in vliegduur vanwege over dimenties.

Telemetrie..... Ik heb het aangesloten maar ik vind het nut matig.
Het meest nuttige is even voor de vlucht kijken hoe de spanning is. Dan zie je of een cel defect is of niet.
Of dat je wel de VOLLE accu er in hebt zitten.

5 UUR
Met een gemiddelde vliegtijd van 10min. en 5 min. piemelen kun je 4x5 = 20X achter elkaar vliegen.
Waar en hoe vlieg jij dan?

DINGDONG Horizonhobby.COM/Mrhobby.nl :yes::yes:

Mijn Spektrum DX8T is zojuist geARRIVEERD :yes::yes:

Een waar pakjesfestijn zojuist :rolling:

Vanwege de temperatuur alles eerst maar ff uitgepakt en op tafel neergezet :)

Dan kan het ff ontdooien :p

Eerste indruk :

Wat een MOOIE zender :thumbsup:

Ghehehe thanks gozer :thumbsup:

Cool! Veel plezier met spelen vanavond! Ik duik er vanavond ook in. Nog geen tijd ervoor gehad... :):) Al wel van Orange ontvangers besteld.. :)

Juist de motorloop is belangrijk. De rest is ondergeschikt naar mijn mening.
Voor electro in ieder geval. Voor Nitro check je alleen de receiver battery en die boeit niet zo zeer in vliegduur vanwege over dimenties.

Telemetrie..... Ik heb het aangesloten maar ik vind het nut matig.
Het meest nuttige is even voor de vlucht kijken hoe de spanning is. Dan zie je of een cel defect is of niet.
Of dat je wel de VOLLE accu er in hebt zitten.

5 UUR
Met een gemiddelde vliegtijd van 10min. en 5 min. piemelen kun je 4x5 = 20X achter elkaar vliegen.
Waar en hoe vlieg jij dan?

Hey Walter,

de heli's is voor mij "er bij". Vliegtuigen is hoofdmoot. En bij de electrozwevers is het ideaal, totale vliegtijd, en motorlooptijd.

Het zelfde trouwens met de fotokisten. Totale vliegtijd (hoe lang staat de downlink te zenden), en hoeveel motorloop, wanneer moet ik landen.
Hiervoor is de telemetrie werkelijk fantastisch. Deze vliegtuigen hoef je amper te sturen, je hebt dus tijd genoeg om geregeld op je display te kijken, en de maximale vliegtijd uit een akku halen!

Daarnaast worden de zenders vooral gebruikt voor de werkzaamheden, luchtfotografie. Een twee daags klusje in het zuiden betekend tussendoor niet thuis en (misschien) niet laden. Maar geregeld ook op één dag, 's ochtend beginnen, akku na akku leegvliegen, sd kaart na sd kaart vol schieten, tot er niet meer voldoende licht is (tot soms wel 8-9 uur 's avonds).
Ik wil dan niet denken aan ook nog een extra zenderakku, alles wat extra moet kan je vergeten. En halverwege een dag opeens je zender leeg is geen optie.
No problem trouwens, de Lipo is besteld. Deze moet het zeker kunnen!

Ik kan niet wachten om de telemetrie uit te proberen ;) . Donderdag misschien...

Vriendelijke groeten,
Aldert

Aldert,

Je zult het ongetwijfeld al weten maar zoniet:
Verander in de zender even nimh accu naar lipo.
Hierdoor verandert ook het waarschuwingssignaal voor te lage zenderaccu spanning.
Lipoaccu is voorzien van beveiliging en balancer.
Ben

Aldert,

Je zult het ongetwijfeld al weten maar zoniet:
Verander in de zender even nimh accu naar lipo.
Hierdoor verandert ook het waarschuwingssignaal voor te lage zenderaccu spanning.
Lipoaccu is voorzien van beveiliging en balancer.
Ben

Thanx. Ik had het schermpje al gevonden idd, onder system settings. Echter het lukt me met geen mogelijkheid om deze in LiPo te veranderen. Het lukt niet eens om het "kader" op de NiMH te krijgen/selecteren. Met de roller slaat hij NiMH gewoon over, hij gaat van {spanning} 4.3V direct naar PREV, en vv.
Als er een lipo inzit, dan eens weer proberen.

Gek, ik heb nog nooit een slecht kabeltje gehad op de ontvangers. Wellicht zijn die nieuwere serie met ander draad? Ontblote draden is echt gek, die zou ik vervangen...

Ze zijn ook stug zeg je, gek, mijn draadjes zijn allemaal wel soepel. Ik vermoed dat ze toch een switch hebben gemaakt qua draad :( jammer.

Hey Herman,

heb er een AR7600 bij gehaald, met satelliet. De kabel bij deze ziet er idd goed uit, de kabel is aanmerkelijk soepeler. Bovendien lijken de draden iets dikker, en de isolatie voelt wat taai aan.
Ook is deze kabel véél meer getwist, de getwiste bundel zit lekker in elkaar gedraaid, van degene bij de set (AR8000/DX8) zit de kabel over zijn gehele lengte misschien 4 keer gedraaid.

Ik heb ook al kabels bij besteld. Dat inferieure "ding" gaat in het grote ronde archief ;) .

@ BYM, hoe is je tweede indruk ;) ?
Ik word alleen maar enthousiaster. Erg vervelend, want natuurlijk wil je alleen maar ontvangers die alle functies van de telemetrie ondersteunen. En inmiddels ook maar een TM1100 er bij besteld, samen met nog twee RPM sensoren voor BL motoren... zucht ...

Vriendelijke groeten,
Aldert

Thanx. Ik had het schermpje al gevonden idd, onder system settings. Echter het lukt me met geen mogelijkheid om deze in LiPo te veranderen. Het lukt niet eens om het "kader" op de NiMH te krijgen/selecteren. Met de roller slaat hij NiMH gewoon over, hij gaat van {spanning} 4.3V direct naar PREV, en vv.
Als er een lipo inzit, dan eens weer proberen.

Aldert,

Wanneer de lipo erin zit moet het gewoon lukken.
DX zit vol met waarschuwingssystemen.
Er is ook geen noodzaak iets te kunnen veranderen indien er een nimh accu in zit.
Wanneer de lipo erin zit en je hebt deze geselecteerd wordt de onderspanning automatisch 6,4 volt.
Ben

Laatst bewerkt:
Idd, met Lipo kan je wel Lipo selecteren!

Gisteravond wilde ik de AR8000 even inbouwen. Eerst alles aangesloten, TM 1000 aangesloten, alles netjes ingebouwd. Vervolgens aanschakelen en.... helemaal niets...

Goed checken, alles lijkt goed te zitten. Proberen, en nog steeds niets. Maar weer aan het lezen, en lezen, en gezien de led status (of eigenlijk niet led status), wilde hij geen link krijgen.
Opnieuw in de bind modus, alles gebonden, en toen werkte het wel.
Wat heb ik fout gedaan?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ander model gekozen dan bij de eerste bind toevallig?

Yes!

Ik wist niet dat de modelkeuze ook invloed had? Beter de manual lezen dus. Ik vind dat altijd tricky als je iets nieuws hebt. Dit stelt me weer gerust!

Bedankt!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Dat is juist 1 van de mooi beveiligingen :) Dus nooit meer een verkeerd model zonder dat je het te laat ontdekt ;)

@ BYM, hoe is je tweede indruk ;) ?
Ik word alleen maar enthousiaster. Erg vervelend, want natuurlijk wil je alleen maar ontvangers die alle functies van de telemetrie ondersteunen. En inmiddels ook maar een TM1100 er bij besteld, samen met nog twee RPM sensoren voor BL motoren... zucht ...

Vriendelijke groeten,
Aldert

Man man man man :worship:

Ik heb hem maar weggelegd want het kwijl blijft uit mijn mondhoeken stromen :p

Back