Spektrum zender kopen : goede keuze ?

Opvallend is dat de nieuwe DX5 in US voor 100$ en europa voor 80 euro te vinden is. Die prijs klopt dus wel.[/QUOTE]

Dat lijkt me typisch een gevalletje "instapprijs" :-). Een bewust laag gehouden prijs.

heb je de eerste onderdelen van je verzameling aangeschaft, dan volhard je meestal in de ingeslagen richting, en blijf je bij het merk.

Ja, soort van printer politiek. Verlies op de zender, winst op de goedkoop te produceren ontvangers.
AR500 ontvanger is 47 euro. Zou de zender slechts 33 euro zijn.

Webshobs zijn dus zowieso uitgesloten door MCM.
De toekomst lijkt voor echte winkels die ook een website hebben. Zoals Lindinger (van Heliguy weet ik niet of die ook een echte winkel heeft, maar dat zal dan wel).

Hallo medeforummers,

Ik volg deze discussie inmiddels een week met belangstelling, omdat ik samen met een partner een webwinkel aan het opzetten ben, waarin de bouwer/vlieger centraal staat. Hierin dus 'echte' bouwdozen naast ARF, maar ook materialen zoals balsa,triplex, carbon en Oracover produkten.

Daarnaast wilden wij ook Spektrum in het assortiment hebben, omdat het naar onze mening op de 2,4 Ghz band de beste keus is als je kijkt naar prijs-prestatie verhouding.

Wil je als onderneming de volledige support van een fabrikant hebben, dan volg je de richtlijn van de fabrikant en die stelt in dit geval dat je via de aangewezen kanalen je produkten koopt. Wij -als webshop- kopen dus ook bij MCM en dat kan omdat ik naast de webshop ook nog een ander bedrijf heb en als zodanig voldoe aan die vereiste die gesteld wordt van het hebben van een fysieke bedrijfruimte.

Als dealer mag je wel scherp prijzen, maar het is niet de bedoeling dat je je conculega's uit de markt drukt met idioot lage prijzen zoals een UK bedrijf op dit moment aan het doen is.

Ik vind de observatie van Harold (zie post hierboven) interresant; Spektrum hanteert inderdaad een prijspolitiek die plaatsafhankelijk is. Of dat slecht of goed is weet ik eerlijk gezegd niet, wij kunnen daar ook niet zoveel aan veranderen. Aan valutaschommelingen kan je ook niet veel doen en als eindgebruiker kan je daar je voordeel mee doen, helaas voor ons. Wat mij wel steekt is dat het UK prijsniveau echt idioot laag is, marge blijft er niet over en dat gaat ten koste van andere Spektrum dealers. Wat ik wel onderstreep is het feit dat Spektrum tegen de stroom in roeiende toch zijn marktaandeel vergroot. Dat zegt echt wel wat over hun produkten.

Ik hoop dat er snel een signaal van MCM komt op dit forum, bijvoorbeeld een banner en actievere ondersteuning van dealers en klanten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is 2.4 ook interessant voor lage voorraad kosten. Geen lades vol kristallen of iets teveel zenders om wat verschillende kanalen aan te bieden.

Een webshop bij je gewone winkel is als een hele grote etalage

spektrum is momenteel aantrekkelijker bij Lindinger ik heb 278,- betaald voor de DX7 met ontvanger en geen verzendkosten.
de spektrums worden volgens mij gemaakt bij JR als ik het niet mis heb, je kunt het duidelijk zien aan de MX 16 van Graupner en combi van de 6 en de 7.

Voor 309 euro koop je m in Nederland en voor 3 tientjes voordeel zou ik niet in het buitenland kopen.

Nee inderdaad, voor 10% zou ik mijn plaatselijke modelboer in ere houden. (10% is ook een nette fooi in de horeca!) Moet-ie natuurlijk wél kunnen leveren wat ik zoek.

Mijn plaatselijke modelbouw boer is op zo'n afstand dat ik beter via internet kan bestellen want dan is mijn winst 15%.

Ik wil best de modelbouw winkels in nederland steunen maar de prijzen zijn ronduit belagelijk
ik moet voor een MPX stekker vijf euro per set neer tellen dan maar via een internet wel een nederlandse web winkel trouwens.
En dertig euro op een zender vind ik niet niks ik moet er ook voor werken.

Hai Rob. Ik snap je punt ook wel en ik bestel zelf ook de meeste dingen via internet hier in Nederland en daar buiten. Dat blijft echter beperkt tot een vliegtuig, motortjes, regelaars, etc. Een zender vind ik van andere orde en is ook een stuk duurder. Dan overweeg je zoiets. 3 tientjes is mischien veel, maar als er iets mis is loop je makkelijker naar je lokale modelboer dan dat je wellicht de boel op moet sturen en ook weer kosten kwijt bent.

Bovendien wil je soms even ies in je handen houden en het gaat mij tever om me eerst te laten voorzichten e.d. en het vervolgens via internet te kopen. Tja, dan betaal ik liever toch iets meer.

Dat de modelbouwzaken duurder zijn is op zich logisch. Ze hebben personeel en een winkel, maar desondanks zie ik soms dingen die bij grote modelbouwketens goedkoper zijn of even duur. Het blijft dus altijd opletten.

Hoi allemaal,

omdat de zoon toch liever de Spektrum zag, hebben we besloten om de Spektrum DX6 te nemen. En, en, en !! We hebben hem besteld bij de Belgische winkel !!! :-) Zoiets bestel ik liever niet in USA of HK...

Afwachten, want blijkbaar is het wel een backorder, dus kan nog 2 weken duren !

groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

sinds gisteren heb ik de Spektrum. Ik heb stiekem de handleiding uit de doos gehaald en de doos zelf ingepakt als kerstcadeau voor onze zoon.

Nu dringend deze handleiding doornemen om hopelijk in het nieuwe jaar alles te gaan proberen !

Groetjes,

Davy

Olaf,

ja hoor, is voor zoonlief. Papa zou liever een iets-meer-kanalen-hebbende zender op 2,4 Ghz willen... :-) Alhoewel, als iedereen naar 2,4 Ghz overschakelt, waarom zou ik dan niet gewoon op mijn frequentie blijven ?? ;-) ;-)

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ondertussen heeft Brecht zijn zender van de Kerstman gekregen en is papa lief begonnen aan het instellen van zijn vliegtuig.

Ik loop daarbij echter tot een aantal vervelende zaken.

Allereerst lukt het me maar 1 keer op de 6 (ongeveer) om de zender met de ontvanger te laten BINDEN. De eerste keren had ik weliswaar een wireless router in de buurt en die heb ik op aanraden van een kameraad toen afgezet. Omdat het toen net wel werkte, dacht ik de oorzaak gevonden te hebben.

Echter, daarna, telkens ik een servo bijstak, zag ik dat ik telkens opnieuw de BIND procedure moest doen... Is dit normaal ? Volgens een andere kameraad ook heel normaal.

Daarnet ging het instellen van het toestel gelukkig heel soepel. Enkel met de gas heb ik nu een probleempje, waardoor ik al vol gas heb bij half stick en daarna niks meer hoger... Dat moet ik nog zien uit te vissen waarom.

Anderzijds was alles gelukt en ingesteld, toen ik het toestel aan Brecht wou laten zien, en de rollen niet had aangesloten. Toen begon alles weer te flikkeren als teken van "please bind me again". Vind ik wel een beetje jammer want dat betekent toch dat je altijd aan je ontvanger moet kunnen ? Normaal pak ik die altijd goed stevig in mousse in, maar dat kan dus nu niet meer als ik nog eens een instelling zou moeten veranderen na het vliegen ?

Wat me wel opviel was dat er in de doos geen lader zat. De leverancier liet me weten dat er in Europa nooit een lader insteekt omdat ze die enkel leveren voor 110V. Ook was er i.p.v. 2 bindpluggen (man/vrouw) maar 1 in de doos. Dit zorgt er voor dat ik mijn schakelaar niet op de BATTERY plug op de ontvanger kan steken. Die plug past nl niet op mijn schakelaar (zijn 2 vrouwtjes) en dus moet ik de plug op de ontvanger steken op de battery plug. Zodoende moet ik de battery/schakelaar op een ander kanaal steken. Als ik dan een BIND heb gedaan en daarna de plug verwijder en de schakelaar dan verwissel tussen dat extra kanaal en de het battery kanaal, dan zegt ie dat ik weer moet binden ??

Ach ja, zal misschien wel aan mij liggen, maar op dit moment staat het toestel invliegklaar, als het tenminste wat warmer wordt ! :-)

Groetjes,

Davy

Gut, die problemen die je beschrijft heb ik allemaal niet gehad. Eenmaal gebonden, blijft dat goed; overigens heb ik bij de ontvangers die ik in gebruik heb eerst alles aangesloten en toen pas gebonden.
Enkel met de gas heb ik nu een probleempje, waardoor ik al vol gas heb bij half stick en daarna niks meer hoger... Dat moet ik nog zien uit te vissen waarom.
Misschien staat op dat kanaal de uitslag begrenst? Wat wel gek zou zijn op een nog ongebruikte zender.
Normaal pak ik die altijd goed stevig in mousse in, maar dat kan dus nu niet meer als ik nog eens een instelling zou moeten veranderen na het vliegen ?
Je zou kunnen overwegen om een kort servoverlengkabeltje aan te sluiten op de Bind aansluitplek, zodat je daarop de bindplug kan prikken. Natuurlijk moet je ook nog kunnen zien of de led wel of niet knippert...
Overigens hoef ik niet opnieuw te binden als ik iets in de programmering verander.
Ook was er i.p.v. 2 bindpluggen (man/vrouw) maar 1 in de doos.
Volgens mij hoort er ook maar 1 in te zitten... persoonlijk heb ik op maar één toestel een schakelaar (de andere zet ik aan door de lipo aan te sluiten), en die zit tussen Lipo en ESC; ik weet niet precies hoe je het wil aansluiten.
Volgens mij kan je de accu ook op een willekeurig ander kanaal aansluiten.
Ik kreeg er wel een lader bij (zender laten opsturen uit de USA) maar die was 110V, heb ik dus niks aan. Dat vind ik eigenlijk geen enkel probleem want ik heb altijd 4 geladen cellen reserve bij me. Als ik die dus wissel dan worden de gebruikte cellen thuis in een gewone lader geladen.

Gut, die problemen die je beschrijft heb ik allemaal niet gehad. Eenmaal gebonden, blijft dat goed; overigens heb ik bij de ontvangers die ik in gebruik heb eerst alles aangesloten en toen pas gebonden.

Tja, ik heb soms het gevoel dat de tijd die je wacht tussen 2 pogingen een rol speelt. Ik zou het raar vinden, maar het lijkt wel zo ...

Misschien staat op dat kanaal de uitslag begrenst? Wat wel gek zou zijn op een nog ongebruikte zender.

Wat ik misschien niet meegegeven heb in vorige thread is dat ik de uitslag van de gas al heb moeten aanpassen (Servo adjust). Dus het ligt ZEKER niet aan een fout in de zender. Ik vind echter niet dadelijk de reden in de handleiding. Maar zoals het nu staat, staat alles mooi op 100% tot in de helft van de stickuitslag. Vanaf dan heb ik het op 0 moeten zetten. Maar dat probeer ik nog wel verder uit te zoeken.

Je zou kunnen overwegen om een kort servoverlengkabeltje aan te sluiten op de Bind aansluitplek, zodat je daarop de bindplug kan prikken. Natuurlijk moet je ook nog kunnen zien of de led wel of niet knippert...

Ik heb de ontvanger nu zo gezet dat ik er met de bind plug net goed aankan. Alles daarvoor is mooi ingepakt met mousse.

Overigens hoef ik niet opnieuw te binden als ik iets in de programmering verander.

Dat heb ik nu dus wel. En ik heb dus een andere piloot ook horen vertellen dat dat zo was.

Volgens mij hoort er ook maar 1 in te zitten... persoonlijk heb ik op maar één toestel een schakelaar (de andere zet ik aan door de lipo aan te sluiten), en die zit tussen Lipo en ESC; ik weet niet precies hoe je het wil aansluiten.Volgens mij kan je de accu ook op een willekeurig ander kanaal aansluiten.

Zowel in de handleiding als op de website (kit contents) staat er een foto en een uitleg van 2 bindpluggen, een manneke en een vrouwke.
Zowiezo lukt alles hoor, de batterij steekt nu gewoon op een ander kanaal. Maar als ik die terug steek naar kanaal "batterij", dan geeft hij het knipperlicht ter "opnieuw binden".

Lijkt erop dat er een paar verschillen zijn tussen de Amerikaanse en de Europese uitvoering.
Toch zou ik niet te lang klooien maar kontakt opnemen met de leverancier...

Hoi allemaal,

gisteren bij de leverancier geweest en eigenlijk lag het probleem gewoon bij mij !

Ik ben zo gewoon van met mijn Multiplex 3030 te werken waarmee je alles tot op de mm kan aanpassen. Daarom ging ik er vanuit dat het met de Spektrum ook zo zou zijn.

Niet dus !

Wat deed ik mis met de gas servo ? Eigenlijk vrij simpel... Je zet alle servo's standaard mooi in het midden, BEHALVE de gas, die was ik vergeten, die stond dus op "toe" toestand... En natuurlijk ga je dan slungelen met de middenstelling en zo...

Simpele oplossing echter : gewoon servo aansturing los schroeven en zo plaatsen dat de gas mooi in het midden staat. Vanaf dan gaat de instelling op de zender feilloos...

Wat is de modelbouw toch mooi... Na 30 jaar vliegervaring WEER iets bijgeleerd... hahahaha...

Groetjes,

Davy

Back