Speling in align ds410

Ik heb best wat speling in mijn ds410 servo's op mijn 450 pro, zoveel denk ik zelfs dat ik telkens een elevator drift heb ivm mijn beastx.

Nu wil ik dit graag verhelpen en vroeg ik mij af als ik beter een nieuwe set servo's koop (iemand die goede servos weet?) of dat ik beter de gearset kan vervangen.

En in welke mate is speling tussen de gears normaal?

Ik heb ff mijn aardappel erbij genomen om te filmen, zodat jullie een idee hebben:

Laatst bewerkt door een moderator:
Das wel veel....

Of dit je drift veroorzaakt betwijfel ik, de correcties van de mb maakt hij zo groot als nodig..
Dus speling zou hij er wel uit stellen
Vlieggedrag is een tweede, door speling krijg je in dit geval een elevator "hobbel", of dat hij gaat dolfijnen of iets dergelijks
Ik heb wel eens gehad dat een servo "vastliep" op een punt, dan gaat hij dus 2 tellen oncontroleerbaar 1 kant op

Drift is op een heli redelijk normaal, een estab is ook geen staartgyro die de heli op 1 plek kan houden
Maar gaat hij echt een hoek in de heli aanpassen, dus dat hij zonder input echt op zijn kant gaat liggen vliegenderweg, kan er iets qua trilling oid niet in orde zijn

Als je voor vervanging gaat kijken, kijk naar de hitec 65 mg (analoog) of de 5065 mg (digitaal)
Ik dacht dat de mb met analoog overweg kon, maar weet het niet zeker..

Bij de weg, aardappel?
Is dat een uitdrukking van een zuiderbuur?

Dat is een uitdrukking omdat de kwaliteit zodanig slecht is :D

Je beschrijving over dolfijnen is een erg correcte term, drift niet zo zeer bedenk ik nu. Want het is niet constant, echt een hobbel na een input.

Kan ik dit verhelpen met een gear-set voor de servo's of zijn ze te ver heen?

Heb ook probleemen met de gearset gehad, heb nu die 410M i.p.v. de gewoone 410, die M kunnen wel wat tegen en hebben zelfs een crash overleeft

Ff voor het idee (heb ff geen idee in hoeverre je de "slang" van de helimannen kent)
Dolfijnen is een term om een vlieggedrag aan te geven bij snel voorbij vliegen

Als je de heli dan in een rechte lijn voor je langs laat vliegen, met een stevige snelheid, zie je dat de neus zich optilt, wat weer omlaag gedrukt wordt door de estab, waarna de neus weer omhoog komt etc etc
Vandaar dolfijnen, want zo ziet het er een beetje uit, springende dolfijntjes

Die hobbel na een input is ook erg herkenbaar voor speling, zeker bij een snelle input zal de hobbel wat groter zijn

Qua gearset, ik weet niet hoe oud de servo's zijn..
Bij mij (maar dat ben ik, ik hoor weinig tot geen anderen met dezelfde ervaring..) geven de 410's het na 1 tot 3 jaar op. Lopen ze vast, gaan traag werken, verliezen hun kracht
En ik vlieg gewoon een beetje acro, loopings rolls etc, en ik hou van snelle fly by's

Oftewel , het is een hoop gepriegel, hoop gesleutel en nog wat geld ook, voor iets wat misschien na een half jaar alsnog de geest gaat geven.
Test de servo's ff, belast ze op de grond een beetje (let op, beetje zei ik..) en doe dat al roerend over de kanalen een minuutje of zoiets, dan weet je of jouw servo's nog puf hebben

In der tat wat met gear-set verwisselen,
ik doe het alleen bij een heckservo, die veel geld kost,
swash-servos hebben meest ook een 'knacks' als het gear-set kapot is.

En toch weet ik niet, waar dat spaal vandaan komt ???

Ff voor het idee (heb ff geen idee in hoeverre je de "slang" van de helimannen kent)
Dolfijnen is een term om een vlieggedrag aan te geven bij snel voorbij vliegen

Als je de heli dan in een rechte lijn voor je langs laat vliegen, met een stevige snelheid, zie je dat de neus zich optilt, wat weer omlaag gedrukt wordt door de estab, waarna de neus weer omhoog komt etc etc
Vandaar dolfijnen, want zo ziet het er een beetje uit, springende dolfijntjes

Die hobbel na een input is ook erg herkenbaar voor speling, zeker bij een snelle input zal de hobbel wat groter zijn

Qua gearset, ik weet niet hoe oud de servo's zijn..
Bij mij (maar dat ben ik, ik hoor weinig tot geen anderen met dezelfde ervaring..) geven de 410's het na 1 tot 3 jaar op. Lopen ze vast, gaan traag werken, verliezen hun kracht
En ik vlieg gewoon een beetje acro, loopings rolls etc, en ik hou van snelle fly by's

Oftewel , het is een hoop gepriegel, hoop gesleutel en nog wat geld ook, voor iets wat misschien na een half jaar alsnog de geest gaat geven.
Test de servo's ff, belast ze op de grond een beetje (let op, beetje zei ik..) en doe dat al roerend over de kanalen een minuutje of zoiets, dan weet je of jouw servo's nog puf hebben

Wat bedoel je met ze op de grond belasten? Welke handelingen moet ik dan doen.

Jup, bij mij liepen ze al snel vast, bij erg lichte belasting

Dus duim en wijsvinger op de link van de bladhouders, zodat je de swash in zijn geheel omlaag duwt
Zachtjes weerstand geven, en de servo's laten bewegen

Wel motor los aub..

net een minuutje belasting erop gezet, ze werkten erna nog steeds naar behoren, dus ik zal maar eerst eens de gears vervangen?

Dat kun je altijd ff proberen

Wel goed opletten dat alles schoon blijft..
1 zandje en het hele spul blijft meteen hangen

prima! En servo vet, welk merk raad je daarvoor aan?

Ik vermoed dat je de speling toch nooit volledig eruit krijgt kan dat?

servo vet...
Servo Gear Grease, Werkt ook goed voor overige tandwielen [Y-AS/GREASE] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Maar zelf heb ik er geen ervaring mee...
Bij mij overlijden de motoren iedere keer, de tandjes heb ik tot nu toe nog nooit iets aan gehad

Ook speling heb ik niet zo ernstig

En een iets speling hou je altijd wel, het zijn immers allemaal tandwielen die in elkaar draaien, en per stuk hebben ze een haartje ruimte nodig om soepel te lopen
maar, op de servohevel is dit ook maar een haar, op zijn hoogst bij mijn heli's is dit 0,5 - 1 mm op het eind van de hevel (ja idd, dikke haar)

Ik gebruik voor plastic tandwheeltjes Robbe Praezisionsfett No. 5532,
ik denk van rc heliparts of van Vario, geen reclame, maar da koop ik mijn spullen, die ik nu in huis heb.
Nog een, Student schrijft, dat erder de motor van een servo kapot gaat,
ik denk dat ook, zou een gear-set kapot gaan, is dat volgens mij na een niet geplannte kontact met de aarde.

Inderdaad, maar de servo is niet kapot, er zit gewoon speling op, dus ik vermoed dat de tandjes gewoon wat teveel versleten zijn, 13 euro voor tandwielen trouwens, belachelijke prijs.

Back