speling in de washoutbase t-rex se

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
M

matthijsraptor50

Guest
Hallo hier ben ik weer.

Misschien ben ik wel een zeikert aan het worden maar nu heb ik weer een probleem.
Kijk het zit zo, een t-rex se heeft alleen maar alu en carbon onderdelen.
Carbon om gewicht te sparen en alu vanwege de stijfheid.
maar wat heb je aan een complete alu rotorkop als deze 1mm speling heeft op de flybar????
Het is opbouwende speling, het begint bij de washoutbase en het bouwt zich op tot aan de flybar.
Hoe krijg ik dit spelingsvrij?
Als dit niet spelingsvrij te maken is hoe kan dat ding in vredesnaam strak vliegen?????
Om te beginnen is het gat van de washoutbase naar mijn mening te groot.
Ik zou de bronze bus eruit kunnen persen en een nieuwe draaien dan die er weer in persen ,maar ik vind dit erg ver gezocht
voor een t rex se.
De washoutarms hebben ook speling.
Ik zou de ringtjes er tussen uit kunnen halen maar dan gaat het vreten (alu op alu).
Wat ook kan is veel grotere ringen maken met dezelfde binnendiameter en buiten de maat van de dikte van de washoutarms.
Hoe hebben julie dit opgelost?

(PS m'n smile icoontjes doen het niet meer hoe kan dat?)

Gr Matthijs

Ik heb een "gewone" T-Rex. Zit ook flinke speling op de kop lijkt het. idd zoals je zegt dat de speling opbouwd door de hele kop heen tot nog best wat bovenaan...

Maar goed, dat kan je minimaliseren met alu enzo, maar denk dat je het niet snel helemaal weg kan krijgen. Weet ook niet of dat nodig is. Die van mij LIJKT behoorlijk veel speling te hebben, maar staat zo strak als een huis (groot huis) en reageert heel direct (klein huis).

Smiley's doen het idd ff niet als je ze aanklikt, nog wel als je de code in tikt :)

Oh ja,
"Carbon om gewicht te sparen en alu vanwege de stijfheid. "

Volgens mij allebij om gewicht te besparen :). sommige dingen zijn alleen een stuk lastiger om uit carbon te maken. Het is een principe van de juiste materiaaleigenschappen optimaal proberen te gebruiken. Frame van carbon, omdat het zo mooi stijf is. Alu zou zwaarder zijn. Die heveltjes en rotorkop enzo zijn weer een stuk makkelijker te maken uit alu dan uit carbon. Alu kan je gewoon uitfrezen en is in alle richtingen even sterk. Als je een rotorkop van carbon wilt, moet je erg goed gaan kijken hoe je de vezels allemaal in de mal legt. Ook zit daar iets meer risico in door het fabricageproces. Als er bijvoorbeeld een luchtbelletje in zit, knalt je hele kop uit elkaar als je hem optoert.... Met Alu heb je dat risico weer niet.

Maar plastick is veel lichter dan alu, en als de kop niet spelingsvrij is wat heb je dan aan ''stijf'' alu?"
Ik heb ook twee raptor 50 se en die hebben allebei een spelingsvrije kop (plastic met een alu hub).

huhh?? welke code? waar?

Gr Matthijs

allu heeft mede als voordeel dat het veel crashbestendiger is. wanneer je een SE op zijn kop de grond in knalt heb je in een erg geval je bladhouders (hoewel die bijna nooit breken), servo tandwielen en de standaart assen kapot, met een plastic kop kun je dat beter een nieuwe heli kopen.

meeste SE's hebben vrij weinig speling, het is dus grotendeels pech ben ik bang. in mijn niet-SE kop zit ook vol speling, maar behalve de speling in de servo - swash links merk je er weinig van.

op toch nog smileys te kunnen gebruiken moet je de code in voeren, die vind je door met rechtermuisknop op de smiley op copy links de drukken, en alles behalve het woord en de : tekens te verwijderen. :wink:

Mijn alu kop barst ook van de speling.
Ik wordt er niet warm of koud van, hij vliegt lekker so who cares?

Toch ben ik wel met je eens dat het niet zo erg zou mogen.
Vraag me nu sterk af of een kop van bijvoorbeeld microheli minder slop heeft.

Groet,
Tjerk ;)

ohja... de crachbestendigheid, da's pas een goede reden.even niet aan gedacht.
ik ben benieuwd wat de schade zal zijn als je met dat ding naar olie in china gaat boren.

Waar ik ook nog achter kwam is dat ze bij align blijkbaar het borgmiddel op hadden grrr verd#*(piep).
dus het hele zaakje moet toch weer uit elkaar.
Maar goed dat gesleutel aan heli's m'n hobby is anders werd het niks.

Gr matthijs

Hier wel wat ervaring met wat crashes ;)

Je kan rekenen op een hoofdas, bladas, maingear, servo gears en een setje bladen. Gaat het wat harder moet je ook de staartbuis mee rekenen en misschien een snaar en kleine onderdelen in de staart. Over het algemeen zijn de kosten erg laag als je hem een keer goed hard naar olie laat boren...

De oplossing

Pers de messing bus eruit.
Draai een nieuwe liefst lagerbrons anders messing,en vergeet niet de lijmgroef in het midden er in te draaien
draai de bus pas op de as en kijk of hij nergens lockt.
Ontvet alles en lijm hem met loctite 601 vast in de washoutbase.
Resultaat: een nagenoeg spelingsvrije kop waar alles soepeltjes loopt.

Sucses voor de mensen die dit ook willen/kunnen proberen

Gr matthijs

matthijsraptor50 schreef

Om te beginnen is het gat van de washoutbase naar mijn mening te groot.
Ik zou de bronze bus eruit kunnen persen en een nieuwe draaien dan die er weer in persen ,maar ik vind dit erg ver gezocht
Inderdaad bij mij was het gat een 0,1 mm te groot dit gaf ook een zelfde hoeveelheid speling
Het vernieuwen van de bus bleek de enige juiste oplossing
De bus met enige overmaat er in geperst en daarna een ruimer van 5mm er doorheen en klaar is "jan"
de totale speling is nu aan redelijk
groeten jan

Back