Speling op mainshaft trex 600n

Ik heb een probleem met mijn Trex600n. Ik vind dat er teveel speling op de mainshaft zit. Je kan die een beetje naar voor en achter bewegen. Op de trex zitten nochtans 3 lagerblokken rond de mainshaft.
Ik heb onlangs de 3 lagerblokken vervangen (ook nieuwe lagers van Align) en ook een nieuwe mainshaft gestoken. De speling is verminderd maar is zeker niet weg. Ik heb eindeloos zitten pielen met de uitlijning van de lagerblokken, zonder resultaat.

Het probleem is niet dat de lagers in de lagerblokken kunnen bewegen, maar blijkbaar wel dat de binnendiameter van de lagers gewoonweg te groot is. Als ik een lager op de as steek, gaat die er vlot over. Je voelt ook dat de lagers er veel te los opzitten en kan ik die lager nog wat naar links en rechts draaien (zie tekeningetje hieronder)

====//====

====||====

====\\====

Als die main mast diameter 10 is, en de lager is binnendiameter 10, dan moet dat toch maar heel gepast zijn?

Is er nog iemand die daar problemen mee heeft en hoe is dit op te lossen?

Heey dieter,

Ik ben meteen aan mijn heli's gaan voelen.
Geen van deze heeft dit probleem.
IK kan de mainshaft totaal niet bewegen.

Misschien een domme vraag maar als alles in elkaar staat over hoeveel bweging spreken we dan?
Als dit niet echt super veel is zou ik er gewoon mee test vliegen en zien hoe de heli reageerd.

Groetjes Jonas

Hallo Jonas,

Bedankt voor je snel antwoord

Ik heb al testgevlogen en ik merk een trilling op de verticale staartvin
af en toe hoor ik een geflutter op de bladen alsof ik bladspoor heb maar dat is het geval niet. Ik dacht dat dit met die speling te maken heeft.

Ik denk dat de bovenkant van de kop ongeveer in totaal een halve millimeter à één millimeter kan bewegen.

Jonas heb jij de lagers vastgekleefd in de lagerblokken of zitten die er ook gewoon zo in?

Gewoon de lagerblokken aan de binnenkant iets afschuren, zodat de binnenmaat kleiner wordt. Dan klemmen de lagers harder in de blokken en ben je dit soort problemen kwijt. Ze erin plakken zou ik je niet aanraden, alhoewel veel mensen dit toch doen.

|( <- Hier dus schuren -> )|

Cheers,

Richard

Dat lager probleem heb ik juist het omgekeerde van gehad!
De as paste er wel doorheen, maar ik kreeg die blokken maar NIET uitgelijnd!
Ik heb alles geprobeert. (ja! ook eerst de as erin en dan rondom beetje bij beetje aandraaien)

De trilling in de 600n kan misschien "the ghost" wezen.
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Wat het precies is kan niemand je vertellen.

De ene lost het op met kasama tailbladegrips, de ander met een extra lager om de torqtube, weer een ander met aluminium lagerblokken, of door de gyro te verplaatsen (de gyro op de aftermarket gyromount boven de servos kan storing veroorzaken), een extra taillinkage slider (zowiezo aan te raden) en zo zijn en nog heel wat andere kleine dingen.

Zoek maar eens op Runryder of helifreak naar dit onderwerp. Even mzzl hebben dat je in het juiste draadje komt. Het valt me wel op dat deze topics niet meer geopend worden, misschien dat align het zelf heeft gevonden en de nieuwere kits heeft aangepast.

Ik ben er ondertussen vanaf nadat ik een extra slider heb toegepast, metal bearing blocks, metal seesaw en 200% inzet op alle afstellingen. (Met hulp van Nando en Paul, nogmaals dank!)

Groeten,
Tjerk ;)

Gewoon de lagerblokken aan de binnenkant iets afschuren, zodat de binnenmaat kleiner wordt. Dan klemmen de lagers harder in de blokken en ben je dit soort problemen kwijt. Ze erin plakken zou ik je niet aanraden, alhoewel veel mensen dit toch doen.

|( <- Hier dus schuren -> )|

Cheers,

Richard

Richard, jij bedoelt waarschijnlijk dat ik de platte kant waar de twee helften van het bearingblock tegen elkaar komen wat moet afschuren?
als ik de ronde binnenkant afschuur dat zal de bearing er volgens mij niet harder in klemmen?

Tjerk: ik heb het betreffende draadje gevonden op Helifreak ! Ik geloof dat ik misschien wel die metal bearing blocks ga proberen.

Het probleem is niet dat de lagers in de lagerblokken kunnen bewegen, maar blijkbaar wel dat de binnendiameter van de lagers gewoonweg te groot is. Als ik een lager op de as steek, gaat die er vlot over. Je voelt ook dat de lagers er veel te los opzitten en kan ik die lager nog wat naar links en rechts draaien

Als je dan de lagerblokhelften aanpast, zal de binnenring van het lager niet strakker om de hoofdas gaan passen.
Kun je tot op honderdsten meten wat de maat van je hoofd as is?.
Het kan toch niet anders dat van bijde 1) de hoofdas maat te klein is, of 2) de binnenmaat v/h kogellager te groot is/zijn.
Probeer met een digitale schuifmaat of met een microbeugel de maat van je hoofd as eens te meten.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Heeey Dieter,

Nee, ik heb mijn lagers niet vast gelijmd.
Doe ik trouwens nooit.
Ma ikheb totaal geen enkele van eze bevindingen.
Ik heb mijn hli in een gestoken elfs niet echt uitgelijnden gevlogen en het ding ging super.

Groetjes Jonas
Jonas Schelpe - 3D Pilot

Richard, jij bedoelt waarschijnlijk dat ik de platte kant waar de twee helften van het bearingblock tegen elkaar komen wat moet afschuren?

Precies! Als je die "iets" afschuurt klemmen ze harder. Zelf herken ik overigens ook niks in de problemen en ik heb meerdere 600's mogen bouwen.

Cheers,

Richard

Kan je er dan ook ovale lagers voor kopen? Dit lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd....

Ik stem voor groene loctite.

Kan je er dan ook ovale lagers voor kopen? Dit lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd....

Ik stem voor groene loctite.

Je moet er ook geen mm's afschuren!! Gewoon net een paar honderdsten zodat de lagers NET iets harder ingeklemd worden... Werkt goed hoor. Bij mij klemde ze namelijk NET niet meer (na 200 vluchten) dus het lager kon minimaal bewegen, beetje afschuren en tussendoor passen tot het goed is... werkt goed.

En je kan geen loctice gebruiken om METALEN lagers in een PLASTIC houder te lijmen! Sommige soorten plastic worden zelfs aangetast door loctite en de loctite zal niet hard worden, met gevolg dat het misschien in je lager komt :wink:

Cheers,

Richard

Richard en Laurens, volgensmij lezen jullie verkeerd.

De "as" heeft speling "in het lager". Oftewel, de diameter van de as is kleiner als de binnendiameter van het lager.
Het "lager" heeft geen speling in de "lagerblokken" (wat jullie denk ik, denken te lezen)

Ik heb mijn "lagers" ook in de "lagerblokken" vast "gelijmd" met een heel klein drupje "CA".

Dit probleem heb ik trouwens nog nooit eerder gelezen, het probleem zit hem echt in de lagers zelf.

Groeten,
"Tjerk" ;)

ok ik heb eens geprobeerd met nieuwe lagers (niet van align): zelfde resultaat, speling blijft

PS de diameter van de mainshaft ter hoogte van het bovenste lager is 9,96 mm. Ik heb hier nog een mainshaft liggen en ik meet hetzelfde?

Heeel vreemd,

Ik heb mijn 3 assen (1 op de 600n en 2 spare) opgemeten en kwam allemaal uit op precies 10mm en een heeeeeel klein beetje..

ik had hier nog een as liggen (denk van raptor) die ook toevallig 10 mm is.

ik heb geprobeerd om die in mijn trex te stoppen, het paste wel maar ik moest hem er wel inDUWEN zo strak zit die vast. (die trex as viel gewoon zo naar beneden) Ik heb die raptor-as eens doorgeduwd tot in de tweede lagerblok en de speling was zo goed als weg, en dat op nog maar twee lagers!

het is dus duidelijk dat mijn (beide!) trex assen omwille van de één of andere manier gewoon te dun zijn. Zal eens een setje nieuwe bestellen en ik denk (hoop) dat het probleem dan van de baan is

een klein beetje speling is nog teveel.
als t goed is , heb je zelf met 2 lagers erop totaal geen speling . een klein beetje speling is gewoon fout . je kan je as met een normale schuifmaat niet meten . die 2 honderste ga je niet zien hierop maar levert te veel speling op . het zit gewoon in je as , aangezien lagers standaardmaten hebben .

Back