Ik ga nu eerst mijn toetsenbord schoonmaken en het buroblad dwijlen....
en mijn mond afvegen.
Ik denk toch dat het niet echt geschikt is als eerste schip, tweede en derde ook niet. Zoals ik al zei, de Jahre Viking is alleen maar groot. Maar wat is een ulcc? En grote vierkante bak met een boeg en een achtersteven er aan. De laatste ook zo goed als vlak en hoekig. Met een vierkante hoekkige brug er op met hier en daar een raam in de onderbouw. Het enigste moeilijke er aan zijn de eindeloze relingen die op een halve kilometer schip zitten. De uitdaging eraan het het schip goed tot zijn recht laten komen en dat doe je door hem kolossaal groot te maken, tot zover mogelijk. De meters lange Viking kan ik gewoon van staal maken, een materiaal waar ik in thuis ben.
Maar retourschepen, allemaal rondingen, bergen katrollen, versieringen op boeg en spiegel. Ramen met echte kozijnen. Meer touw dan de hele Viking aan reling heeft. Dan al die kanonnen nog. Er zitten zo allemachtig veel details aan zo'n schip. Dan die tuigage nog. En alles van hout met echte dekplanken en breeuwnaden. De planken van de romp die allemaal zoals echt uit moeten komen. Op juiste wijze gemonteerd.
En elektronisch zal het ook niet eenvoudig zijn om deze schepen funktioneel te maken. Ik denk dat dit samen met de bouw van het schip toch wel mede de reden is waarom ze zo zeldzaam zijn.
Nee ik moet eerst nog maar zien of ik mijn kotter wat in model krijg. Dan de Zwarte Zee maar eens afmaken na al die jaren en dan examen doen met de Jahre Viking als het er ooit van komt.
Ik heb veel respekt voor spiegelretour-bouwers, voorlopig is dit voor mij nog veel te hoog gegrepen.
Maar deze karakteristieke schepen zijn wel kwijlend mooi. De VOC schepen waren de mammoet tankers van hun tijd. Een ulsc zeg maar, Ultra Large Spice Carrier.