Spiegelretourschepen

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
J

Jahre Viking

Guest
Als ik deze post verkeerd heb geplaatst dan hoor ik het wel.

Ik vraag me iets af. Is er ooit iemand geweest, of nog, die een RC spiegelretourschip heeft gemaakt en er mee kan varen? Of heeft een schip als dit te veel funkties om te besturen?

VOC Spiegelretourschip Batavia, replica 1995 (origineel 1628.)
batavia.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee hoor,

Dat kan best, ik ben z'n naam even kwijt, maar er varen een stuk of wat van dit type schepen RC bestuurd rond.
Wellicht maken ze straks hun opwachting weer op de hobbybeurs in 't FEC in November.

Er zit een extra kiel onder voor het zeilen, anders ligt het zwaartepunt te hoog en je wilt niet weten wat er aan winches en servo's onder dek zit...

Groeten, Jan.

Spiegelretourship 2

Juist daarom. Al die servo's en winches vragen volgens mij nogal wat van de zender. Ik stel me voor dat je er een flink uitgebouwde F14 voor nodig hebt.

Als ik tijd heb ga ik naar het FEC toe, hopend dat er zo'n ship is.

Ik vind het heel indrukwekkende schepen en volgens mij ook buitengewoon moeilijk om te maken alleen al om de tuigage die er op zit. Ik denk niet dat ik er ooit één zal kunnen maken. De Jahre Viking die ik ooit nog eens hoop te kunnen maken is alleen maar groot. Ik ben eens bij de echte Batavia geweest in Lelystad, maar wat een katrollen en vele, vele andere details die je allemaal moet maken. Sterker, een complete Billing bouwdoos zoals de Wasa lijkt me al moeilijk genoeg.

ik weet dat er wel tekeningen zijn voor de modelbouw. het is voor mij nog een droom om een keer een 1:25 model te maken. maar dan wordt ie wel pittig groot (2,5m lang) en gaat het behoorlijk in de papieren lopen ;-). misschien als ik tegen mijn pensioen loop :D (als dat tegen die tijd nog bestaat :-(), ik heb gelukkig nog een jaar of 40 voor het zover is, dus wie weet :-)

Francis

je zou daarvoor eigenlijk een kleine hobby metaaldraaibank en freesmachine moeten kopen. Als je alle onderdelen moet kopen, of gezien de schaal moet laten maken, dan wordt het een onbtaalbaar project.

Juist, ik kon niet op de naam komen, Wim Moonen, die heeft nog veel meer mooie dingen gebouwd.
Misschien komt 'ie straks weer eens in 't FEC...

Groeten, Jan.

De komende activiteiten van MiniSail staan in hun AGENDA
Wellicht is er eentje van in je buurt.
Misschien kun je via de site contact opnemen met Wim Moonen?
Op die manier zit je het snelst dicht bij het vuur.

Succes,

Wim

@Jahre Viking,

Staar je niet blind om het feit dat een retourschip/linieschip moeilijker is dan het bouwen van een "modern" schip. Het vergt alleen meer geduld en dat dwingt vooral veel respect af. Vroeger stond ik in musea te vergapen aan dat soort schepen en jaren later bouw ik ze zelf... Weleenswaar statisch. Het begon met de Cutty Sark gevolgt door de Wasa, Halifax, San Felipe en de Pandora. Hier enkele foto's van mijn schepen.

modelwasavoorzijkias8.jpg

sanfelipe1qp2.jpg

Mocht je ooit zo'n soort schip rc te maken dan kan dat zeker. Een collega modelbouwer had er een gebouwd de Rode Leeuw. Hij bouwde eerst de romp om vervolgens door te zagen op de eerste houten stootrand, waterdicht te maken als een duikboot. In het onderschip zat alle elektronika en accu's met een plexiglasplaat afgedicht. Een extra ijzeren kiel met draadeinden vast gezet. Het bovenschip waar alle kanonnen, wanden en stuigage op zitten ook vastgezet met twee draadeinden en gecamoufleerd met wat tonnen of kisten eroverheen.

Zulke varende schepen zie je zelden, dus als je ooit zoiets bouwt weet je zeker dat je een zeer uniek schip hebt.;)

groeten Paul

Ik ga nu eerst mijn toetsenbord schoonmaken en het buroblad dwijlen....

en mijn mond afvegen.

Ik denk toch dat het niet echt geschikt is als eerste schip, tweede en derde ook niet. Zoals ik al zei, de Jahre Viking is alleen maar groot. Maar wat is een ulcc? En grote vierkante bak met een boeg en een achtersteven er aan. De laatste ook zo goed als vlak en hoekig. Met een vierkante hoekkige brug er op met hier en daar een raam in de onderbouw. Het enigste moeilijke er aan zijn de eindeloze relingen die op een halve kilometer schip zitten. De uitdaging eraan het het schip goed tot zijn recht laten komen en dat doe je door hem kolossaal groot te maken, tot zover mogelijk. De meters lange Viking kan ik gewoon van staal maken, een materiaal waar ik in thuis ben.

Maar retourschepen, allemaal rondingen, bergen katrollen, versieringen op boeg en spiegel. Ramen met echte kozijnen. Meer touw dan de hele Viking aan reling heeft. Dan al die kanonnen nog. Er zitten zo allemachtig veel details aan zo'n schip. Dan die tuigage nog. En alles van hout met echte dekplanken en breeuwnaden. De planken van de romp die allemaal zoals echt uit moeten komen. Op juiste wijze gemonteerd.

En elektronisch zal het ook niet eenvoudig zijn om deze schepen funktioneel te maken. Ik denk dat dit samen met de bouw van het schip toch wel mede de reden is waarom ze zo zeldzaam zijn.

Nee ik moet eerst nog maar zien of ik mijn kotter wat in model krijg. Dan de Zwarte Zee maar eens afmaken na al die jaren en dan examen doen met de Jahre Viking als het er ooit van komt.

Ik heb veel respekt voor spiegelretour-bouwers, voorlopig is dit voor mij nog veel te hoog gegrepen.

Maar deze karakteristieke schepen zijn wel kwijlend mooi. De VOC schepen waren de mammoet tankers van hun tijd. Een ulsc zeg maar, Ultra Large Spice Carrier.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back