Spierings SK 488-AT4 vouwkraan

hallo Peter,

ik heb echt vol bewondering naar het filmpje gekeken en echt een super project, maar ik had eigenlijk nog een vraagje, hoe heb je je aandrijf motor van de wagen aan de as bevestigd en heb je daar misschien foto's van omdat ik met mijn kraan geen goeie verbinding kan maken.

ik heb een 5 asser: 2 sturend 2 aangedreven en 1 sturend

Hoi Jeffrey,

De motor zit vlak achter de cabine boven op het chassis.

Op de motor zit een tandwiel met 40 tanden (modul 1) daaronder,tussen het chassis, heb ik nog een tandwiel gemaakt ook met 40 tanden(modul 1) en deze drijft dan de aandrijfas aan naar het diff.

De tandwielen zitten vlak achter de stempelpoten.

Ik heb hier helaas geen foto's van.

oke goed systeem dus
mar gaat bij mij niet lukken heb er geen ruimte voor

ik heb nu deze manier van aandrijven:
kraan2.jpg

dit is geen succes, dit maakt ontzettende herrie heeft iemand een beter idee om aan te drijven?

en gelijk nog een vraag aan peter; waar heb jij je wielen vandaan ik heb ze nodig van 9 cm en heb z nog niet kunnen vinden ja op 1 site http://www.barnhausen.de/ maar volgens mij moeten ze er wel goedkoper zijn.

Hoi Jeffrey,

Op deze foto kan je een heel klein stukje van het tandwiel zien.
Het zit tussen de uitschuifpoten en de stuur servo.

De wielen van Tamiya zijn 8,5 cm, misschien is dat een optie.

Welke schaal is jouw kraan????

Als ik het zo schat moet het 1:13 zijn ,klopt dat????
Op mijn kraan zitten breede banden van Wedico en hebben een doorsnee van 7,4 cm,de schaal is 1:16.

toch nog een foto van de bovenkant gevonden met de motor en het tandwiel,alleen heb ik de motor vervangen door een standaard Robbe truck motor omdat deze motor die op de foto staat niet sterk genoeg was.
De Robbe motor zit wel op de zelfde plaats.

mijn schaal is ook 1:16

maar heb je een adres waar die tamiya banden te vinden en
ik zal ook is kijken of ik dat aandrijfsysteem kan aanpassen

mijn kraan is een liebherr LTM 1150 5.1
en de diameter van mijn wielen is 9cm en mijn
kraan is 19cm breed

ik heb een vraag hoe heb jehet op gelost met de draai krans ik wil namalijk een roterende verrieker gaan bouwen wil er zoo spoedig mogelijk mee beginnen gr benzie

Hoi Benzie,

Van 50 mm rond aluminium heb ik een as van 15 mm dik en 70 mm lang met een borst van 50 mm rond en een dikte van 3 mm ( hier zit het zwarte tandwiel omheen) en een gat van 10mm erin voor de stroomdraadjes ernaast ligt een lager dat over de as gaat ,dit lager gaat dan in de schaal ( wit ) bovenop het chassis.

Hoi Benzie,

Voor de aandrijving heb ik op het plateau het zwarte tandwiel wat je op de foto ziet met 70 tanden modul 1
deze wordt door een klein tandwiel met 10 tanden aangedreven dit tandwieltje zit op een asje wat naar beneden
door de bovenplaat en het chassis gaat en dan weer wordt aangedreven door een tandwiel en een wormwiel om
zo heel langzaam te kunnen draaien.
Het wormwiel wordt aangedreven door een klein elektromotortje.

Via de volgende link kan je een filmpje bekijken van het uitvouwen van de kraan,let wel het is 56Mb dus het
duurt even voor je hem binnen hebt.

Veel kijk plezier.

http://www.airtoimedia.nl/web/Upload/Corrien/Demo-Spierings.wmv

bendankt en een mooi muziek je op dat filmpje maar de spering is erig mooi ge worden ik hoop dat de verriekr ook zoo wordt . moet aleen nog wat bedenken hoe ik de mant doe uit schuifen en het vorken bord af doe toppen gr benzie

Die is toch echt vakwerk zo iets heb ik nog nooit gezien.
je zou uitvinder moeten worden dit is super van de eeste klas.
zo klein en in de puntjes zo nowkeurig ik heb er geen worden voor .
je zou er een prijs voor moeten krijgen ga vooral door met je hobby.

Groetjes Johann Verveld 8)

Hoi Aad,

Er zit geen hydroliek in mijn kraan dit een beetje voor de kosten(is nog al prijzig) en ook vanwegen de leidingen voor de hydroliek,deze zijn nogal dik en buigen niet zo makkelijk en omdat er ook een cylinder bovenin de giek zit is dat nogal een probleem,de mast bestaat namelijk uit 2 delen en schuift uit dit betekend dat de leidingen ook langer en korter moeten worden en met hydroliekslag was dit niet te doen.

Ik heb alles met draadspindels gemaakt (kan ik zelf maken en hydroliek niet) en zelfs met electriciteits draadjes was het ook nog niet makkelijk om die op een goede manier naar de giek te krijgen en goed te laten lopen,het is uit eindelijk wel gelukt maar met heel erg dun draad (26x0,05mm2)

Hier op de foto is aan de rechter kant (de twee witte geleiders) te zien hoe de electriciteit draadjes lopen ,de draden zitten vast aan de onderste pijp en aan de bovenste pijp en worden door een gewichtje (rood taps toe lopend)op spanning gehouden.
Als de mast dan uitschuift dan gaat het gewichtje mee omhoog.

Nog een klein detail.

heb je ook een tekening van de kraan wil er graag 1 maken maar dan een slag groter.
film of foto ook welkom meer assen is ook leuk

Een tekening van de kraan is er niet. Alles is gebouwd vanaf foto's, waarbij de afmetingen zijn overgenomen van een 1 : 1 exemplaar. Hiervoor heeft Peter diverse keren bij een plaatselijk kraanverhuurbedrijf mogen 'spieken'.

In posting #21 van dit draadje vind je een verwijzing naar een filmpje.

De 4 in de benaming AT4 staat voor het aantal assen. Meer assen is wel leuk, maar horen er dus niet onder.

Een bouwverslag vind je op het forum van de Minitruckers en in aflevering 4 - 2007 van "Truck Modell". Op het forum zijn helaas wel heel wat ImageShack foto's in de loop der jaren verdwenen. Het verslag vind je hier: Forum - Topic

Hier nog een plaatje met een grote broer op de achtergrond. De foto werd gemaakt in de fabriek van Spierings te Oss toen we daar met zo'n 25 modelbouwers mochten rondkijken.

SpieringsSK488AT4deel6_072.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Flintstoon,

Zoals Jan al zei heb ik heel veel foto's genomen ( van de 4 assige SK 488-AT4 )en de kraan hier van na gebouwd en op de site van de Minitruckers staat inderdaad een bouw verslag van de Spierings SK 488-AT4.
Ik heb je ook een PBtje ( persoonlijk berichtje )gestuurd.

Ik heb laatst een paar keer zo'n kraan kunnen zien invouwen, het blijft een prachtig stuk techniek.
Volgens mij een AT5-50m

Back