spinaker op rc zeilboot

hallo

ik ben van plan om een spinaker op mijn micro magic (niet voor wedstrijden) te zetten maar ik zit met een probleem.

om hem omhoog te krijgen moet ik een (kleine) servo in totaal 70cm draad laten aantrekken.

er zijn twee manieren om dit te doen denk ik
1 servo met lange arm: nadeel kost veel kracht dus zuipt baterijen voordeel is snel
2 servo verbouwen tot winch: nadeel moet servo verbouwen en is traag

wat is volgens jullie het makkelijkste?

en hoe verbouw je een standaard servo om tot zeilwinch?

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

groeten
jeroen koeleman

Servo met een arm lukt nooit, 70 cm met winch denk ik ook niet omdat de MM korter is...

Ombouw servo naar winch is meermaals besproken, even zoeken met de zoek optie...

Hoi,

Om de winch te maken kun je de potmeter van de servo vertragen zodat de weg van de servo veel groter wordt. Een andere potmeter kan ook maar dat kost geld.

Florian

met arm moet toch kunnen?

micromagic zeilarm heeft een stelweg van 24 cm met 1 vertraging er tussen dus dan moet ik hem 3 keer vertragen en dan heb ik dus 72 cm.

maar ik denk niet dat je zoveel kracht hebt op een servo van 4 kg

heb ook computer zender dus ik kan de stelweg in totaal met 50% vergroten.

groeten
jeroen koeleman

Kijk eens hier. Bekijk dan even de video, en de producten. Als je goed naar het filmpje kijkt, kan je wel een beetje zien hoe het precies werkt.

Met een zeilwinch kan je het gehele zeil door je dek trekken. In het filmpje zit er volgens mij een kokertje in het dek, waardoor je het zeil naar binnen trekt. Door de winch weer open te zetten, wordt het zeil weer gehesen.

Het is, zeker op de kleine Micro, wel een gewaagd projectje.
Houd ons op de hoogte ;)

Marco.

die website kende ik al.

maar zo'n winch weegt meer dan 100 gram en is veel te groot voor de mm.

als het lukt maak ik wel foto's

groeten jeroen

Heb je als een servo omgebouwd?
kijk anders even op "Tot hoe groot is een zeilservo nuttig".
daar heb ik het één en ander uitgelegd over de ombouw.

No1Uno zei:
Kijk eens hier. Bekijk dan even de video, en de producten. Als je goed naar het filmpje kijkt, kan je wel een beetje zien hoe het precies werkt.

Met een zeilwinch kan je het gehele zeil door je dek trekken. In het filmpje zit er volgens mij een kokertje in het dek, waardoor je het zeil naar binnen trekt. Door de winch weer open te zetten, wordt het zeil weer gehesen.

spindiagram2.gif

het gaat dus om dit systeem. wat ik denk is dat je een servo uit elkaar moet gaan trekken en daar dan een eigen motor op moet zetten en dan met de potmeter ervoor zorgen dat hij genoeg omwentelingen kan maken. dan heb je het voor elkaar..

trouwens erg cool filmpje op microsail.com

Back