spinner met koelgat

Voor mijn electrozwever in aanbouw zoek ik een "galante" koeloplossing.

Ik ben ooit wel eens een afbeelding van een spinner voor klapprop (12*9 of 13*acht 8) met centraal koelgat tegen gekomen.

Ik zoek een spinner met uitwendige diameter van 45mm.

Heeft iemand een idee waar dat in ons landje te verkrijgen is?

Ha Berrie.

Even een vraagje!!
Heb je wel een motor met koelgaten voorin.
Anders werkt het nog niet.

Han.

Ik heb vroeger ook geexperimenteerd met spinners met centraal koelgat. Mijn ervaring is dat het weinig effect heeft, nl. het is nagenoeg onmogelijk om een effectieve luchtstroom van voren door een motor heen te krijgen. Een goede motor is zo vol mogelijk met koperdraad gewikkeld en ook de luchtspleet tussen ijzer en magneten is erg klein.
Het is effectiever om de lucht aan de buitenkant om de motor te laten stromen :wink: Bij een borstelmotor helpt het om de lucht naar de koolborstels te voeren en weer af te voeren.

Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Han, ik ben ff te lui om de motor uit te bouwen........ T'is een borstelloze buitenloper, COMPACT 440.

Deze aandrijving wordt niet zwaar belast en ik heb dus ook niet veel koeling nodig. Stroom is maximaal 30A. Langer dan 40 sec achter elkaar gebruik ik de aandrijving niet.

Het is in ieder geval het goedkoopst om de koelinlaten in de romp te bouwen. Da's eigenlijk ook wel belangrijk...

Ik neem alles nog eens in overweging.

Back