spinner tbv Superstarlight E

Heren,

Gelukkig duurt het niet lang meer voordat de E romp voor de SSL wordt geleverd.
Ik wil de onderdelen alvast op de plank hebben liggen.

Wat is de ideale diameter van de spinner voor een SSL E romp?
Voorkeur voor een bepaald merk/type?

Er komt een Kontronik 480-31 in met een Castle 100A
Ik zit er aan te denken een 16x10 prop te gebruiken.
Volgens de berekeningen zou deze dan ongeveer 55A moeten trekken en 500-550W vermogen moeten leveren.

Voorkeur voor een 16x10 propellor?

De prijs van de "versetzte" Freudenthalerspinners is mij ook te gortig. Ik gebruik inmiddels dit alternatief (ook duur, maar nog altijd de helft van de Freudenthalers):

Hyper Spinner 38/5/8 Set - Motoren und Zubehör - Modellsport Schweighofer

Maten 30mm, 32mm en 38 mm. De 38 mm voor 5mm as is nu niet in voorraad.
Waar ik wel mee worstel: de diameter van de "propcirkel" wordt minder t.o.v. een standaard Aeronaut middenstuk. Dat beloopt zowat een halve inch. Ook moet de spinner een stukje van de romp worden vastgezet op de as van de motor om de prop bij inklappen vrij van de romprand te houden. Dit speelt vooral bij Aeronaut bladen, niet of nauwelijks bij Graupner bladen.

Ik mis nog erg essentiële info om een suggestie te kunnen doen:
  • Welke vertraging zit er op?
    Ik neem aan dat hij vertraagd is! zonder vertraging is zelfs een 7x4 Aero-naut te groot !!!!
    De kira-motor heeft standaard 5,2:1 vertraging.
  • Hoeveel lipo-cellen?
    Ik ben even uitgegaan van 3S
Dirk.

Klopt
Kontronik 480-31. De 31 staat voor 3100 toeren, dus 5.2 vertraging
En inderdaad 3s

Laatst bewerkt:
Ik hoor t.z.t. graag van je ervaringen met spinner/prop-combinatie en hoe mooi dat aanligt aan de romp. Ik zal m'n Starlight elektroromp pas vanaf de tweede helft van mei gaan klaarmaken, heb dus nog even tijd. Ben ook nog niet zeker van de te kiezen aandrijving, Kontronik Kira, Peggy Pepper of Schambeck Powerline staan op het menu.

Ik zou voor een 16x8 Aero-naut gaan. Een 17x7 zou ook goed kunnen.
uitgangspunten: 3S 1600mAh lipo.
Check zelf maar eens hier.

Ik zou toch een Freudenthaler "spinner met geïntegreerd versetzt mittelteil" kiezen. Tis wat duurder, maar zooooveel mooier aanliggende prop!!!

Dirk.

Ik zou eerder neigen richting een 15x10 of 16x10, zodat je op vliegsnelheid nog trekkracht overhoudt.
Zeker met de 17x7 is de pitchspeed te laag, het zal wel vliegen, maar niet ideaal.

Een Aeronaut kan, maar hebben mestal nogal brede bladen, een Graupner Camcarbon of RFM koolstof prop zijn wat smaller en sluiten vaak wat mooier aan. De Camcarbon met een verzetzte spinner loop vaak tegen de voorkant van de romp aan.

Gerben

Door omstandigheden kan ik waarschijnlijk zeer gunstig geprijsd een nieuwe Kontronik Kira 480-31 5,2:1 voor mijn SSL elektroromp krijgen.

Ik ben van plan de 38 mm 0° versetzte Freudenthaler spinner te nemen (type RFM 9130/5mK) en de Freudenthaler CFK-prop 16 x 8 of 16 x 10.

Welke van deze twee props zouden jullie me aanraden?
Mijn SSL is niet de lichtste uitvoering (dubbel carbon) en ik ben voorlopig van plan 3S 2200 mAh LiPo te nemen omdat ik daarvan een stel heb liggen.

Je kunt het zelf narekenen op eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web
16x8 of 16x10 maakt niet zo heel veel uit.

Ik denk dat ik voor die 16x10 zou gaan, gezien het niet-lage vlieggewicht.

Met een 2200 mAh lipo-tje wel een goede kwaliteit nemen. Je zit toch aan de 20C belasting. Ondanks fantastische specificaties is alles boven de 30C quatsch, en alles vanaf 20C flink levensduur bekortend op je accu.

Dirk.

N.B.
Er bestaan tegenwoordig versetzte spinners met een mogelijkheid om er zo'n rubber elastiek op te zetten zodat de prop-bladen altijd goed aanliggen. Bij Reisenauer.de of Freudenthaler zelf. Maar je moet ze bellen of mailen, want ze schijnen nog niet op de site te staan.

Oneeeeeeeeeee Monsigneur Sjipper???? :mrgreen:

Zubehör - Reisenauer Präzisionsantriebe,Reisenauer Getriebe, Planetengetriebe, Micro Edition,Super Chief, Motor Chief,Spinner,Klemmmittelstück,Brushlessmotor,Lipo Akku,Brushless Regler,CFK Propeller,Holzluftschrauben,Luftschraube,RS E Strecker,Scorpi

Progu.jpg

@ Harm,

Een 16*10 is perfect, gebruik ik ook.

Lyckele

Bedankt voor de adviezen.

Ik heb Herr Reisenauer zojuist gebeld omdat hij alles wat ik nodig had op voorraad heeft (16x10 rfm CFK-prop, spinner en O-ringen). Hij had echter niet de juiste spinner voor 5 mm asdiameter op zijn website genoemd, daarom maar even gebeld.
Volgens hem is dat echter een 6 mm spinner die met een busje op 5mm wordt gebracht, kun je net zo goed dus zelf ook goed pas maken. Heb dus maar de 6 mm spinner besteld.

Oneeee monsieur Gooooevèeers,

U moet wet goed lezen!
Ik had geschreven:
Er bestaan tegenwoordig versetzte spinners met een mogelijkheid om er zo'n rubber elastiek op te zetten
Ik had het dus niet over die rubbertjes, maar over de spinner/middenstuk. Op de kop van de flanken van zo'n geschikte spinner zit nl. een groef om het rubber op z'n plaats te houden (zodat ie niet klem komt te zitten tussen de prop-hals en het middenstuk). Voor 'versetzte' middenstukken/spinners bestaat dat pas kort (<1 jaar).

Dierck.

Back