Spiraalduik (of zo...)

• Topicstarter Topicstarter lexxmeister
  • Startdatum Startdatum
Zeg Lexx,
Waarom blijf je dezelfde vragen stellen nadat 2 personen je uitgelegd hebben hoe je dit kunt voorkomen en herstellen?
Zoek je nog meer bevestiging? Lees je ons commentaar niet of snap je het niet?

Ikzelf heb het idee dat hij het naadje van de kous wil weten - en da's misschien wel te prijzen....?

Aangezien hij vragen stelt die verder gaan als de oorspronkelijke vraag, en hij daarmee aangeeft er meer van te willen weten, kan ik er geen enkel probleem mee hebben. Hoe meer situaties je kan herkennen/begrijpen en daarmee misschien op tijd oplossen hoe beter.

Mark

Lexxmeister: je kan een spiraalduik zien als een soort hele steile bocht met hoge snelheid. Gaat minder verticaal dan een vrille. (Heb je de link die ik had gestuurd bekeken? staat veel over in. http://www.zweefvliegopleiding.nl/download/Evo.pdf pagina 83,84 en 85)

EDIT: uit een spiraalduik rollen inderdaad in tegengestelde richting

Mark

Mark, ik heb het hele verhaal (de aangegeven pagina's) gelezen en het verschil tussen een tolvlucht en een spiraalduik is me nu glashelder.

Het is een duidelijk verhaal met veel meerwaarde voor mij aangezien hierin duidelijk wordt gemaakt dat tolvlucht en spiraalduik twee verschillende begrippen zijn en dat deze ook een totaal verschillende aanpak vereisen.

Dankjewel voor jullie geduld en begrip ;)

Graag gedaan :-)
Mij kost het overigens totaal geen geduld of moeite iemand die wil weten hoe dingen werken wat uit te leggen hoor. Als dat wel zo was had ik trouwens ook beter ander werk kunnen gaan doen :cool:

hehe...en daarom is het een verplicht onderdeel in alle vliegopleidingen, ook voor modelvliegers. Je moet het een paar keer meemaken zodat je snapt wat er gebeurt, wat je moet doen en hoe link het is.

Morgen weinig wind, lekker oefenen:-)

Ga ik zeker nog eens "bewust" proberen.

Wordt vervolgd....

Vrille / tolvlucht

Nou, ik heb woord gehouden en heb gedaan wat in het filmpje te zien was....

Eerst FLINK hoogte gewonnen (ik geloof dat ik nog niet eerder zo hoog was gekomen met de Minimag), toen gas dicht en net zo lang up geven tot hij zowat stilstaand met z'n neus omlaag viel, toen nog vol rolroer erbij en de tolvlucht was daar. Na een slag of drie het hele zaakje weer losgelaten en toen trok hij al min of meer vanzelf weer recht. De rest was zoals jullie al zeiden een makkie.

Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd (denk ik nu pas aan) was om tijdens de tolvlucht nog andere roeruitslagen te proberen (bijvoorbeeld vol down en/of vol rolroer de andere kant op. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet.

In een tolvlucht nooit een andere roeruitslag gebruiken dan je richtingsroer. Een aileronuitslag versterkt de asymmetrie in de vleugels en versterkt dus ook de tolvlucht waar je op dat moment inzit(iets wat je niet wilt zeker niet op lage hoogte). Een hoogteroeruitslag als je nog in de tolvlucht zit zal het toestel ook sneller later tollen of geen effect hebben daar het hoogteroer overtrokken is en dus geen invloed meer uit kan oefenen op de lucht om hem heen.
Met je minimag zal het niet zo'n probleem zijn om ook is wat te experimenteren met hoogteroer en aileronuitslagen omdat deze wel aardig eigenstabiel is en zelf wel weer de horizontale positie zal opzoeken als je alles loslaat, maar onthoud wel dat een ander toestel ander overtrekverdrag vertoont en dus ook wellicht minder vergevingsgezint zou kunnen zijn. Ga geen aileron geven in een overtrokken vlucht van een dure schaalkist ofzo, wellicht dat je hem dan in een positie manouvreert waar die niet meer uitkomt door slechts enkel richtingsroer tegen te geven en dat zou toch zonde zijn. Een tolvlucht ziet er vanaf de grond leuk uit maar het moet natuurlijk wel leuk blijven om naar te kijken......

Zo kun je je toestel de meest leuke dingen laten doen !

Wel even een tip, en neem die serieus, zorg dat je accu goed vast zit !

Met je minimag zal het niet zo'n probleem zijn om ook is wat te experimenteren met hoogteroer en aileronuitslagen omdat deze wel aardig eigenstabiel is en zelf wel weer de horizontale positie zal opzoeken als je alles loslaat, maar onthoud wel dat een ander toestel ander overtrekverdrag vertoont en dus ook wellicht minder vergevingsgezint zou kunnen zijn.

De minimag trok inderdaad van zichzelf min of meer horizontaal. Zou een acrobatische kist (bijvoorbeeld de MPX Acromaster waar ik een oogje op heb) ook zelf stabiliseren en horizontaal uit de tolvlucht komen als alles neutraal gezet wordt? Dat lijkt me niet, want de essentie van een acrobatische kist lijkt me nou juist dat ie niet "stabiliserend" is.

Hoe doe je het dan?

Hoi,

Op dezelfde manier als bij het andere vliegtuig. Het enige verschil is dat je bij dit vliegtuig het hoogteroer écht neutraal moet houden omdat als je het hoogteroer omhoog zou houden het vliegtuig mogelijk in een flat spin terecht komt. Het vliegtuig draait dan vrijwel alleen nog maar om de top as en heeft nauwelijks roerdruk meer. Je kan hem hier dan slecht uithalen.

Mocht zoiets ooit gebeuren (flat spin) dan is er de mogelijkheid om bij vliegtuigen met veel vermogen door flink gas te geven net voldoende roerdruk te creeren om weer te sturen.

Maar belangrijkste is om te zorgen dat je daar niet in komt, dus vooral niet omhoog blijven sturen in een vrille.

Dit is wat wikipedia erover zegt

wikipedia zei:
In the past, some airplanes displayed an unrecoverable spin in which the nose was higher, relative to the horizon, than in conventional spins. This is sometimes called a flat spin. The plane spins on its belly along the transverse axis. The empennage will feel very light and loose. Depending on the aircraft, rudder and aileron inputs and changing engine power settings may have little effect. There is a small number of accounts of heroic pilots recovering from flat spins by loosening their restraint harnesses and leaning forward in an attempt to favourably alter the position of the center of gravity. Unfortunately, the great majority of pilots who have experienced an unrecoverable spin have not lived to talk about it if they could not bail out of/eject from the aircraft. Generally speaking, such characteristics are confined to high-performance aircraft, primarily fighters.

Mark

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is alles al (meer dan één keer) verteld.
Wanneer een vliegtuig in een tolvlucht (vrille) terecht komt zal de vleugel overtrokken zijn. De rolroeren zullen niet werken en als je ze toch gebruikt zullen ze meestal de problemen verergeren in plaats van verminderen. ROLROEREN ALTIJD NEUTRAAL DUS.
Vrijwel alle modelvliegtuigen zullen zichzelf corrigeren wanneer je alle roeren neutraal zet. Even iets door laten duiken om wat snelheid op te bouwen en dan rustig iets up geven om weer horizontaal te gaan vliegen. Met wat oefenen moet iedereen dat kunnen.

Natuurlijk zijn er modellen die zichzelf niet corrigeren. Bij sommige modellen zoals kunstvlucht modellen wil je dat zelfs niet. Die moet je dus zelf weer uit die vrille halen. Vrijwel altijd moet je dat ALLEEN met het richtingroer doen. Als het vliegtuig rechtsom draait moet je links tegensturen. Draait het vliegtuig links om dan naar rechts tegensturen. Zo zal je het felle draaien stoppen en zal het vliegtuig in een min of meer normale duikvlucht komen. Met wat up en daarna gas kom je daar weer netjes uit. Soms blijft het model wat rollen tijdens het aanduiken. Dat kan je met een klein beetje rolroer tegen gaan maar pas op dat je niet te veel stuurt want dan kan het vliegtuig heel abrupt terug vallen in een vrille!
De oorzaak is dat je tegen de grenzen van het vliegtuig aan zit. Tijdens zo´n vrille is het grootste deel van de vleugel overtrokken. Wanneer je de rolroeren gebruikt zal je de nog aanwezige luchtstroming alleen maar verstoren en maak je de zaak erger. Ook wanneer het draaien is gestopt dan nog moet je voorzichtig zijn. Geef je te veel up dan zal door de lage snelheid de vleugel direct weer overtrokken raken met alle gevolgen van dien. Gebeurt dit op een paar meter hoogte dan kan het wel eens kkkkrrrraaaaaakkk zijn. :oops:
Zorg er dus voor dat je voldoende hoogte hebt zodat je netjes weg kunt vliegen.

O, dan zijn er natuurlijk ook nog modellen die zo vreselijk veel motor vermogen hebben dat die met alleen volgas geven het model al uit een vrille kunnen trekken. Ik heb een filmpje gezien van iemand die een vrille maakte met z´n staart naar beneden. 8-O Hoe hij dat deed weet ik ook niet maar het was een maf gezicht. Toen hij nog maar een paar meter hoog was gaf hij volgas en trok het vliegtuig gewoon omhoog.

Laatst bewerkt:
Bij het vliegen met echte vliegtuigen leren we het ook zo, als het vliegtuig na het overtrekken in een vrille raakt, de stick door het midden licht naar voren drukken, invalshoek verkleinen en snelheid verhogen.
De vrille stopt dan, met een aanzienlijke duikvlucht als gevolg, dus langzaam optrekken en gas geven.

Danny

bij mijn is de spin/vrile een vast figuur op de wedstrijd en die moet worden gestuurd met vol richting rol en hoogte roer. richting en rol de zelfde kant op aleen tegen gesteld als je op z'n kop vliegt (met de wielen boven)
om hier uit te komen is alles neutraal zetten van de roeren en iets vermogen geven voldoende om er uit te komen.

Heren,

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Ik ga er zeker nog mee aan de slag.

Groeten,
Lex

Back