spirit 100

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
weet ge dat er fluitjes bestaan voor op de vleugels, ik heb deze op een ZAGI achtige delta zitten, nal. de BEE van staufenbiel

Ik heb ooit ook eens een Spirit 100 gebouwd.
Erg mooi kistje, en met behulp van de flaps bijna stil te laten hangen in de lucht.
Ging echter bij de eerste vlucht totaal fout.
Was een kwartiertje aan het vliegen, ging allemaal top.
Totdat ik een ging aanduiken voor een looping.
Toen schoot er wat los aan een van de flaps, waardoor deze begon te klapperen en dus behoorlijk afremde.
Het gevolg was een niet meer te herstellen duikvlucht.
Met dit als gevolg:
crash1.jpg
crash2.jpg

Vele uren bouwen, en maar een kwartiertje plezier :(

Ik zal er goed op letten bij het bouwen en als ik ooit eens een looping bouw, dan maak ik snelheid op een mider grote daalhoek :lol:

mgv,
Matthias

p.s.: kan je de spirit ook gewoon uit je hand smijten? :?

sorry voor de stomme vraag :lol:
misschien kan ik ook de vliegel gewoon goed versterken dat ik deze voorvallen niet mee maak?

mgv,
matthias

misschien kan ik ook de vleugel gewoon goed versterken zodat ik deze voorvallen niet mee maak?*

De vleugel op zich zelf was sterk genoeg.
Alleen als je flapaansturing niet goed vastlijmt helpt bij een crach een stevige vleugel ook niets :lol:

@Matthias

Het versterken kan niet echt goed. Het probleem is torsiestijfheid zowel als buigstijfheid. Let wel: Er is niks mis met die kist, mits ie niet op hoge snelheid uit een bel gehaald wordt. Dat geldt voor bijna alle 'gasbags', een nick name voor met folie bespannen houten kisten. Op mijn club vloog dit jaar een keer een kist weg (gewoon niet meer naar beneden te krijgen) en brak een Bird of time (ook een houten 3 meter) een keer de vleugels bij aanduiken.

Er zijn 2 remedies: Niet te gek hoog vliegen en op tijd omlaag wanneer het erg hard omhoog gaat of het inbouwen van spoilers. De Bird of time in onze club is gerepareerd en heeft nu spoilers en het zal niet snel weer gebeuren.

als je uit een bel wil geraken, kan je je kist gewoon in tolvlucht brengen.
heel traag vliegen en dan om het einde je richtingsroer gebruiken oftewel je ailerons (door het haakeffect)

mgv,
matthias

wat je zeker niet mag doen om hem er terug uit te halen is je rolroer gebruiken. als je met je ailerons tegen geeft bevorder je de tolvlucht!
dus gewoon richtingsroer tegen en je stick naar beneden duwen voor snelheid te maken.
dit is volgens mij de beste manier...

matthias

Hmm, Matthias, wel eens geprobeerd een model in tolvlucht te brengen als je naar een klein zwart stipje staat te kijken? Zeker als het iets stabiels als een Spirit 100 is?

Bij dit soort modellen kun je vanwege de flaps mooi de butterfly stand instellen. Werkt bijzonder goed. (flaps vol omlaag, rolroeren omhoog)

Groeten,
Gerben

Ik heb erover gelezen, het heeft dan het zelfde effect als remkleppen.
dan heb je waarschijnlijk ook nog iets nodig in je rc besturing om die te mixen.
ik hoop dat dit gaat met een multiplex picoline :)

mgv,
matthais

Ik ben nu bezig met de vleugel (heeft een tijdje stilgestaan :oops: ).
Nu zijn er in het midden triplexplaatjes die ik aaneen moet lijmen samen met een aluminiumplaatje. Dat ene aluminiumplaatje zit jammer genoeg niet in men doos. kan ik dat aluminium vervangen door een ander sterke stof? of gewoon door een zeer sterk multiplex paatje. Of is dat middenste eigenlijk al sterk genoeg zonder die aluminium?
wie heeft er raad? :arrow:

matthias

ben nu klaar met de helft van de vleugel. In mijn handboek staat echter niets over hoe ik de ailerons en de flaps moet vastmaken aan de vleugel :?
er staat enkel dat hij aan de servo hangt via kleine stangetjes.
moet ik hiervoor kleine scharniertjes kopen om ze vast te zetten?
wie heeft er goeie raad?

matthias

Dag Matthias,

Overweeg een paar goeie boeken over het bouwen en vliegen van modelvliegtuigen aan te schaffen. In het nederlands is er eigelijk niks, maar in het engels en vooral Duits is er wel het een en ander te krijgen.

Terug naar je vraag: Je kunt de ailerons gewoon met folie vastzetten. Het is een simpel klusje, maar wat lastig te omschrijven. Ik meen dat er een link op de site van Oracover is, en anders kan je modelbouwwinkelier het het ook wel even laten zien.

Ik denk datik het begrijp, maar moet je die dan enkel vanboven vastmaken?
ik zal eens zoeken

@Hans Delemarre
Heb jij je aillerons en je flaps van de spirit ook gewoon vastgemaakt met oracover?

matthias

Back