spirit elite zwever ombouw electro

De Spectra Elite is de zweefuitvoering van de Spectra Elektrozwever. Dit model vliegt al goed met een vertraagde Speed 500 motor en 7 Ni-Cd cellen. Wil je (veel) meer dan zijn er altijd nog andere mogelijkheden, zoals een borstelloze motor en Li-Po's.
Veel onderdelen van de Spectra Elite en de Spectra Electrozwever zijn uitwisselbaar. Denk hierbij aan vleugel, stabilo en kielvlak. Eén onderdeel, de romp is duidelijk anders. Veel smaller en spitser. Hier zou je probleem wel eens kunnen liggen bij de inbouw van de motor.

N.P.S.

spiritelite.jpg

Hier zou je probleem wel eens kunnen liggen bij de inbouw van de motor.
Ik denk (op de foto's afgaande) dat dat wel meevalt. Een flinke buitenloper is niet dikker dan 28 mm. Eventueel zou je de propeller-as kunnen verlengen (of de romp inkorten) zodat de motor een compartiment verder naar achteren kan zitten, maar zo te zien is er wel plaats voor.
Bart

Ik wil het inderdaad aandrijven met een borstelloze motor en een lipo pakket.
Iemand van jullie een suggestie voor de aandrijving en het lipo pakket.
Waar zou je een verlengingsset kunnen krijgen voor de aandrijfas?

Je moet eigenlijk de binnenzijde van de neus even opmeten, zo'n 3 cm achter het puntje (daar ga je hem ongeveer afzagen). Een Typhoon 15/13 zou hem wel kunnen trekken en die zijn vrij klein. Past misschien zonder kunstgrepen. Op 3 cellen van ongeveer 2000 mAh kom je een heel eind.
Meten is weten :p

Je moet eigenlijk de binnenzijde van de neus even opmeten, zo'n 3 cm achter het puntje (daar ga je hem ongeveer afzagen). Een Typhoon 15/13 zou hem wel kunnen trekken en die zijn vrij klein. Past misschien zonder kunstgrepen. Op 3 cellen van ongeveer 2000 mAh kom je een heel eind.
Meten is weten :p

Bedankt...ik neem aan dat je 3 cm bedoeld van de voorpunt af gemeten?
Als ik wel een asverlenging nodig heb waar kan ik dit kopen?

Drie cm vanaf het voorste puntje inderdaad. 5 cm zou ook nog wel kunnen. In ieder geval moet je op een plek meten waar je een buitenomtrek van rond de 35 tot 40 mm hebt om een spinner passend te krijgen.
Ga eerst maar eens meten. Ik denk dat het best gaat passen. Een as verlengen zal nog niet zo eenvoudig zijn. Daarbij, hoe verder je de motor naar achter plaatst hoe moeilijker je misschien het zwaartepunt goed gaat krijgen (je neus zit waarschijnlijk vol lood) (niet jouw neus natuurlijk, die van de zwever..)

-edit- een motor als de Typhoon 15/13 is maar 29 mm in diameter, dat is echt niet veel hoor.

Nu bestel ik ook wel regelmatig iets bij united hobbies.
Hebben jullie nog een tip voor een geschikte brushless motor??

Een buitenloper met een gewicht van ongeveer 75 gram en een kV van 1100 tot 1500 zou goed moeten zijn

Op mijn Spectra gebruik ik een 14 x 9.5. Met 5400 toeren gaat het toestel bijna verticaal omhoog...

N.P.S.

Dag N.P.S.,
dat lijkt me een mooie setup voor de database.......Dan had Bassman het zelf al lang kunnen zien. Ik zie uw bericht met spanning tegemoet :cool:

Zie de laatste versie van de database, daar staat hij inmiddels bij :D
Dank, N.P.S.
En nog veel meer zwevers in de categorie van je Spirit dus volgens mij moet je wel wat kunnen vinden.
Succes!

Welke motor en regelaar gebruik jij voor de spectra??

Een vertraagde binnenloper, de Kontronik KBM 42-30 voorzien van een Kontronik
KPG28-3.7 vertraging. De ESC is een kontronik 3SL 40-6-18. De accu is een Sanyo 7 cellen 2400 NiCad. Zoals al aangegeven is de propeller 14 x 9.5 Graupner. Stroomverbruik ca 35 Ampere, looptijd ca 3 tot 3,5 minuut. Stijgsnelheid 6 á 7 meter per seconde. Vlieggewicht met Robbe telemetriesysteem 1850 gram.

In deze configuratie wordt de motor minimaal belast. Wordt amper warm. Ik vlieg hier al een jaar of acht mee.

Back