SPMT Self Propelled Modular Transport.

Hier een bouwverslag van een 6 assige SPMT in de schaal 1:15.
ext.jpg
 
Het model is in de schaal 1:15 . de lengte van het model zonder powerpack is 60,6 cm , met powerpack 82 cm. breedte is 16,2 . Hoogte in laagste stand is 8 cm hoog, in de hoogste stand is het 11,6 cm hoog.
 

Bijlagen

  • DSCN3651.JPG
    DSCN3651.JPG
    150,6 KB · Weergaven: 85
  • DSCN3651.JPG
    DSCN3651.JPG
    150,6 KB · Weergaven: 79
He FTFje , ben echt benieuwd hoe deze gaat bouwen

Heb je al gedacht hoe je het ga doen met de vering? Zodat het toch omhoog/omlaag kan maar toch druk op de wielen ga houden

Ook het sturen heeft vele uitdagingen als modelbouwer , omdat de spmts verschillende stuur programmas kent

Mvg
20190612145615_21134~2.jpg
20190612145615_21134~2.jpg
 
klein-05.jpg
Hoi Joost, ja er is inderdaad eerst een heleboel nagedacht over van alles en nog wat. Het hoog/laag systeem zit bij het schaalmodel in de stuurunits op de hoeken , dit zijn de assen 1,6,7 en 12 .De andere assen zit geen vering in wel een nep cilinder , zo blijft er altijd druk op de aandrijfassen staan. Ik ben zelf geen kei met elektronica maar gelukkig hebben we iemand in de club die dat wel is. Er komt een soort Arduino in om alle stuur configuraties te realiseren en het hoog en laag systeem te bedienen. Iedere stuurunit heeft zijn eigen stuurmotor zodat ze via de computer onafhankelijk bediend kunnen worden. Als alles goed is kunnen er 7 verschillende stuur configuratie bediend worden.
 
Laatst bewerkt:
Zomaar een vraag over deze werkwijze: als je een band hebt die je wilt dupliceren, dan kan je die toch gebruiken als mal voor de siliconen mal waaruit de productie banden komen?
Of heb je iets heel speciaals bedacht en getekend om dat dan in 3D te printen. Als je dat laatste doet, waarom dan niet alle banden printen? Het bespaart je gedoe met een mal te maken, en individueel alle banden af te gieten.
Of mis ik wat?
Cor
 
hoi Cor,
De band voor de SPMT was niet te koop . De band is met een vloeistofprinter geprint hier komt dan een band uit die een soort hard plastic is en nog wat nabewerking nodig heeft ,deze band is dan niet echt geschikt voor op een hardboard baan te rijden die wij gebruiken. De PS 161 is een twee componenten rubber, hier kan je vol rubber banden mee maken die wel grip hebben op de hardboardplaat.
Peter.
 
Goed te horen Peter, dus die 'te printen' band kon niet worden afgedrukt op een filament printer met TPU draad? Dit vanwege de nabewerking dan zeker?
Ik snap natuurlijk best dat een harde band niet geschikt is, want gewoon geen grip heeft
Cor
 
In de as units op alle hoeken as 1,6,7 en 12 zit een micromotor met vertraging 1:100 , gemaakt in een stukje aluminium U profiel 15x15x15 mm. 2 tandwielen met 15 tanden module 0,8 deze drijft een 4 mm draadeind aan . Tussen het draadeind en het tandwiel zit een lager 4x8x4 met borst en een druklager. Op een van de tandwielen zit ook een magneetje van 3 mm rond en 1,5 mm dik en een toeren opnemer om het aantal omwentelingen van het motortje te monitoren ,omdat meestal de motortjes niet altijd onder druk de zelfde aantal toeren maken , de gegevens gaan dan naar de computer die dan zorgt dat alle 4 de motortjes/draadeindjes met exact de zelfde snelheid omhoog/omlaag gaan.
klein-06.jpg
klein-42.jpg
klein-10.jpg
 
Mooi! Tot zover is het prima te volgen, maar dat gedoe met die gelijkloop van de motoren, dat zie ik dus niet zitten (voor mij), maar daar ga je vast nog wel verder over uitweiden, hoop ik. ben benieuwd naar die elektronica!
Cor
 
He FTFje,

Ben wel benieuwd hoe het gaat met die m4 draadeinden als je de spmt omhoog/zakken met gewicht op de spmt zelf
 
Vraag me wel af waarom je niet gewoon een stappenmotor hebt genomen, die zijn toch veel makkelijker synchroon aan te sturen
Stappenmotor AliE.png

hoe dan ook veel succes met de uitvoering ervan.
 
Cor: Ik heb testen gedaan met een plateau met op iedere hoek een motor, als het plateau omhoog gaat is de druk op iedere hoek bijna gelijk maar helaas niet precies wat als resultaat heeft dat het plateau scheef omhoog gaat en dat moet nou juist niet. Naar beneden gaat het nog slechter als een motor iets minder druk heeft gaat deze iets sneller draaien dan de motors die iets meer druk hebben ,wat resulteert in dat het plateau scheef naar beneden gaat, vandaar de toeren opnemers zodat iedere motor de zelfde aantal toeren maken en het plateau mooi gelijk omhoog/omlaag gaat.

Joost: De SPMT is zwaar genoeg om naar beneden te gaan Deze motortjes die er in zitten , deze komen bij Polulu vandaan en zijn vele malen sterker dan de motortjes bij Aliexpress , zijn sterk genoeg om de SPMT omhoog te laten gaan zelfs met lading. Ik heb al in een aantal van mijn modellen cilinders gemaakt met draadeindjes erin en die werken na jaren nog steeds.

Marc: Goed idee , nooit aan gedacht.

Peter.
 
Back
Top