springer Tug

Haal de schroef er eens even af of de 35mm er op, en doe een korte test, niet zo lang achter elkaar. ..
Maar ik denk dat de regelaar kapot/slecht is.

het rode lampje knippert idd. de voltmeter is op de accu regelaar (accu) stekker aangesloten

ik zal morgen als ik nog tijd heb (het wedstrijd) een foto van hoe ie ontstoord is maken

diede dat kan ik idd ook nog doen ;-)

de bladen (2 bladen) van de schroef zijn 2 cm hoog zeg maar. dat is 40 mm zonder het midden zeg maar

full29819602.jpg

daar heb ik de bladen op gesoldeerd

Da's knap... Op een stalen moer schroefbladen solderen? Leer mij dat ook eens!
Ook ik zie knipperende LEDjes op je regelaar. Wat betekenen die?
En die multimeter: geeft die het voltage aan of het amperage?
Als het het amperage is, ben je die nu in het water aan het kieperen.

ik heb maar 2 kanalen :( waarom alles knippert weet ik zelf ook niet

ik denk dat ik maar gewoon wacht tot 14 sep dan kunnen de mensen zien wat er echt aan de hand is ;-) (ik bedoel wat er allemaal gebeurd)

Da's knap... Op een stalen moer schroefbladen solderen? Leer mij dat ook eens!
Ook ik zie knipperende LEDjes op je regelaar. Wat betekenen die?
En die multimeter: geeft die het voltage aan of het amperage?
Als het het amperage is, ben je die nu in het water aan het kieperen.

Thijs maakt me ook nieuwsgierig hoe hij zijn schroef heeft gemaakt. Maar met een beetje geduld lukt het best om zelf een schroef te maken en de bladen met zilver aan (in mijn geval) RVS moertjes te solderen. Je tekent de bladen af, boort een gat in het midden, zaagt de boel netjes uit, waarbij de bladen nog net aan het naafgedeelte blijven zitten. Boutje door het gat, aan weerszijden twee messing of RVS moertjes, bladen in de juiste stand torderen en vastsolderen met zilver. Daarna de toppen van de bladen iets terug draaien. Daarna de schroef afwerken. Heb er twee voor mijn Smit Finland gemaakt. Ze zijn 60 mm in diameter en draaien in een straalbuis. Met Bühler motoren eraan trekken ze samen op 12 Volt iets meer dan 2 Ampere.

RIMG0755_zps8b3020f9.jpg

Thijs,
Hoeveel Volt is je accu? En probeer eens te meten hoeveel Ampère de motor trekt. En een foto van je schroef willen we ook wel eens zien. Als de boel stopt bij volgas lijkt het op overbelasting van je regelaar en dat gaat niet lang goed. Probeer eens logisch na te denken en te begrijpen wat er gebeurt. Ga stap voor stap door het proces en probeer eerst eens de losse motor te regelen, dan gekoppeld aan de as, maar op het droge. Meet daarbij het amperage. Daarna een test in het water. Veel schroefwater is er niet te zien, dus ben ik bang dat jouw schroef geen optimale vorm heeft. En probeer van deze testen in combinatie met het commentaar iets te leren. Succes verder, Klaas.

de lampjes branden gewoon (zonder te knipperen) als ik geen gas geef ;-) maar dat lijkt me logisch

ik zal morgen eens foto's maken van wat jullie hier allemaal gevraagd hebben ;-)

bedankt Klaas ;-) ik zal eerst eens afwachten tot 14 sep zoals ik al gezegd had ;-)

ik heb net een pb gekregen. de vorige eigenaar draaide 60 mm schroeven bij deze motor
ook moest ik nog een ontstoring's setje er op solderen(ik dacht dat dat al gedaan was)
ik plaats zo een foto van hoe het nu allemaal is

hoi iedereen

hier de foto:
full

ik weet het heel heel heel onscherp. ik kon geen foto maken met de camera (veel te groot)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is nog altijd gevoelig groter dan de 30mm die je er nu achter hebt hangen. Past zo'n grote schroef uberhaupt nog wel onder je bootje?

Ook nagedacht dat een sleper gestroomlijnd is en een springer meer weg heeft van een baksteen,
Dus in een springer zal dezelfde motor met dezelfde schroef warmer worden. ...
Ik heb hier een 3blads 40mm schroef, welke ik je nog langs wil brengen zodat jij kunt testen...
Ik denk dat 40mm het in een springer gewoon moet kunnen varen. .. Mijn springer tug vaart met iets meer dan 8000 toeren motor een 35mm schroef en vaart nu leuk.
Niet hard, maar leuk genoeg, ook met een bak ervoor.

Van de Conrad website:
Onbelast toerental bij 9 V: 1975 omw/min
Voedingsspanning: 4,5 ‑ 15 V=
Onbelast toerental bij 15 V: 3295 omw/min
Diameter: 39 mm
Onbelast toerental bij nom. spanning: 2633 omw/min
Onbelast toerental bij 6 V: 1316 omw/min
http://www.conrad.nl/nl/mfa-transmissiemotor-12-vdc-61-222362.html

Twee dingen:
-VEEL grotere schroef
-Voedingsspanning omhoog naar 12 of 15V.

6V of 8V met een 30mm propje is botweg veeeeeeeel te weinig. Je zit dan krap op 1300rpm.
2600rpm (15V) icm een 50 of 60cm prop zou beter moeten zijn, misschien zelfs nog steeds iets aan de krappe kant.

Back