Spuiten P47D

Hi allen,

Nou, ik heb me wezenloos zitten zoeken naar de beste mogelijkheden voor het afwerken van de TF P47D op termijn. Maar ik blijf met een aantal vragen zitten :roll:

De bedoeling is om de geglaste P47 te spuiten in een alu-finish. Hiervoor zit ik te denken aan een lak op acrylbasis. Makkelijk te verwerken, spuiten en op te ruimen plus niet overladen van diverse oplosmiddelen.
Het resultaat kan uiteindelijk perfect worden maar nu komt het probleem; wat te gebruiken als toplaag om de boel brandstofbestendig te krijgen? De kist wordt voortgestuwd door een gloeiplugmotor dus ook gloeiplugbrandstof met een aandeel nitro en synthetische olie en daar kan een op acryl gebaseerde verf niet echt goed tegen lijkt me. Nu heb tot op heden de beste resultaten gekregen met polyurethaanlakken maar daar heb ik alleen een motorkap mee gespoten, nooit een hele kist. Voordeel is wel dat deze lakken beter tegen methanol of synthetische olie kunnen.

Dus... acryllak spuiten met de airbrush, welke blanke methanolbestendige lak? Is dat wel nodig? wordt vaak op Amerkaanse sites geschreven van niet :?
Of... Polyurethaanlak airbrushen en klaar? (als dat uberhaupt te aibrushen valt :| )
En... Ik lees al een aantal keer iets over de alcydlakken van de Hema..? Hoe zit dat? Betrouwbaar?

Ik heb ooit m'n Spitfire gespoten met acryl huis tuin en keukenverf en daarover blanke lak maar ik weet niet meer wat ik daarvoor heb gebruikt destijds en het resultaat 'kan ermee door' maar ik wil nu gewoon een perfecte afwerking. En wat blanke lak betreft lijkt het me vreselijk moeilijk een egale mooie afwerking te krijgen of het ik het mis?

Goed een hele berg vragen maar dit keer ga ik niet voor minder met de P47 :wink:

Alvast bedankt!

Tjen

Ik gebruik gelijk een 2K lak. :wink:

(net een klein potje Geel gehaald van Oracover)

Geen gedoe met 2 keer spuiten :lol:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Ik gebruik gelijk een 2K lak. :wink:

(net een klein potje Geel gehaald van Oracover)

Geen gedoe met 2 keer spuiten :lol:

Mvg Johan

Ik ben nog nét geen nerd op het gebied van lakken maarre... 2K lak.. ik begrijp dus 2 komponenten in één potje/spuitbus?

Nee , 2 komponenten in 2 potjes. :lol:

Gaat hard worden in een potje.

Je hebt wel spuitbussen waar je de 2de komponent (harder) moet aktiveren maar die zijn een stuk duurder.

Je mixt ze eerst als je gaat spuiten en hebt dan een uurtje tijd of so. :wink:

Nu voor mijn Extrafun geel voor de motorkap en landingsgestel gekocht. (van Oracover)

Mvg Johan

Hey Tjen,

Alkydlakken moet je maar vergeten. alkydlak zal altijd vergelen, of door blootstelling aan UV, of juist door ,merkwaardig genoeg, een gebrek aan UV straling. dat ligt aan de samenstelling van het bindmiddel.
Of je wilt misschien vragen krijgen in de trant van: "rook jij in je bouwhok?" :-)
Spuitlak van de HEMA is redelijk goed maar niet echt geschikt voor jouw bedoelingen.is meestal ook een alkyd.

Wat je volgens mij het beste kunt doen is een metallic 1e laag spuiten met autolak (da,s een 1K)
Watergedragen of oplosmiddelhoudend, dat maakt niet zo veel uit. kan allebei.
Daarna overspuiten met een 2K matte blanke lak.
Dat geeft echt het beste resultaat.
Mochten er delen zijn op de P-47 die wat minder mat zijn kun je in je matte lak een klein beetje hoogglans blanke lak versnijden, dan krijg je een wat minder mat uiterlijk.
Die 1e laag is dan weliswaar 1K maar speciaal bedoeld om vrijwel onmiddellijk na droging te worden overgeblazen met een 2K blanke lak.

Probleem wat wel kan zijn is dat je de alu-finish moet zien te benaderen van een warbird.
De flakes (aludeeltjes) in autolak zijn meestal net iets te grof van uiterlijk, en dan krijg je een "kermisfinish"op je P-47.
Voor een kameraad van me ben ik in onze kleurmakerij lang bezig geweest om een goeie kleur te krijgen voor een P-51.
Ging niet lekker, want steeds flake te grof, de oplossing vonden we in een spuitbus Histor alu-zilver, dat was gek genoeg DE kleur voor de P-51.
Probleem is echter dat die , als je niet voorzichtig genoeg bent, wordt aangevreten door een 2K blanke lak.
Je kunt t echter proberen, spuit een staaltje in zo,n kleur, en loop even een autospuiterij binnen en vraag of ze je staaltje even willen spuiten met een heel dunne maar vloeiende laag 2K blanke lak.
Als t voorzichtig gebeurt moet dat lukken, A: heb je je kleurstelling goed, B: je kunt m dan afspuiten met een 2K blanke lak.
Die 2K matte clearcoat geeft echt een sublieme warbirdlook.
Anders kom je al gauw met een speelgoedachtige finish die veel ARFjes ook hebben. :|

Als je we wilt zien hoe die aluminium-kleur er uit is komen te zien , kijk even op de site van mn maat , hij is inmiddels geemigreerd naar Melbourne Australia, http://people.aapt.net.au/gjmustang/index2.html
Toestel is in Nederland ingevlogen, en daarna mee de boot op gegaan naar Downunder.
Sommige foto,s zijn nog op Gilze-Rijen genomen, sommige al in Melbourne op z,n nieuwe club daar.
Ik denk wel dat je het toestel zult kunnen waarderen :-)
O ja, uiterlijk van die matte clearcoat kun je ook zien op de Yak-3U op Brasschaat, weet je nog?

Succes en groeten,
Frank

Heej Tjen,

Ik kan je de kleuren van createx (autoaircolors) aanbevelen. Die zijn op waterbasis en te combineren met elke 2K aflak die je wenst (zelf gebruik ik Mipa wat prima werkt (methanol/benzine).

createx heeft veel verschillende kleuren en soorten verf waar ook alu heel mooi nagemaakt kan worden.

de kleuren worden wel in meerdere lagen aangebracht (wat volgens mij, integenstelling tot Frank zijn bericht) met iedere laklaag moet als deze met luchtdruk wordt aangebracht.

je kunt ze hier vinden:
http://www.autoaircolors.com/
en hier kopen (in duitsland zijn ze wat goedkoper en in amerika helemaal...)
http://www.airbrush-services-almere.nl/

mod14.jpg

Prachtige kist!

Hoi Christiaan,

Ja, wat jij aandraagt als alternatief ziet er goed uit hoor, maar de flake kan te grof zijn he?
Ze geven zelf ook aan dat de afplakbaarheid in hun aluminium te wensen over laat.
De praktijk kan anders zijn, daar kan ik niets van zeggen. nooit mee gewerkt

En over de meerdere lagen, dat kan als de kleur niet goed dekt.
Aluminium over een ,qua kleur goed gekozen, primer dekt meestal in 1 keer.
Lichtgrijze primer is dus aan te bevelen, dat helpt je met dekkracht van je kleurlaag.
Komt ook weer het 1K/2K verhaal om de hoek kijken he...ook primer moet niet vechten met je kleurlaag.

Autolakken, je raakt er niet over uitgepraat 8)

groeten,
Frank

Jee wat een uitleg allemaal!

Het is in ieder geval een stuk duidelijker geworden! :thumbsup:

De post even aangepast want ik wilde er meer inzetten maar ik moest op dat moment afloggen..

dat was gek genoeg DE kleur voor de P-51.

Maar even nog over die alu-look. Ik was gister bij de Gamma en daarvan heb ik een potje Gamma Acryllak zilver meegenomen. De kosten waren het niet en de kleur leek redelijk in de richting. Gisteren een proefje gemaakt en de metallic deeltjes zijn zó fijn van structuur dat deze vrijwel onzichtbaar zijn. Ik heb een stukje balsa geglasd en met 5 min epoxy ingeplamuurd (niet helemaal strak natuurlijk maar ik heb geen zin 24 uur te wachten plus het is een testje) gegrond en geschuurd. Hierop de lak voorzichtig aangebracht. resultaat? SUBLIEM! Écht de alu-look die ik zocht.

Da's één... met bovenstaande ben ik tevreden want in principe kan ik dus de hele kist zo spuiten en alle kleuren, wat er overigens niet zoveel zijn behalve de weathering dan, op acrylbasis.....

Maar nu twéé... overspuiten met een nette 2k blanke lak dus.... begrijp ik het zo goed?

Hoi Tjen,

Ja , inderdaad, even de alu-lak wat laten doorharden, en dan voorzichtig laten overblazen met blanke 2K.
Even kijken hoe de alu-lak zich dan gedraagt.
Als t spulletje onderling niet vecht, dan heb jij een laksysteem. 8)

Succes,
Frank

Hoi Frank,

Inmiddels weer een hele tijd verder, mede door verbouwingswerkzaamheden aan m'n hobbyruimte die inmiddels is toegenomen met enkele kubike meters ;-)

De P47 bouw heft even stil gelegen hierdoor maar de gang zit er weer volop in alleen had ik nog een vraagje....

Ging niet lekker, want steeds flake te grof, de oplossing vonden we in een spuitbus Histor alu-zilver, dat was gek genoeg DE kleur voor de P-51.

Is dus tevens dé kleur die ik zoek voor de P47! De fijne verzadiging met zilverelementen is precies wat de indruk geeft van een uit aluminium gefabriceerde Republic kist ;)

Die 2K matte clearcoat geeft echt een sublieme warbirdlook.

Welke 2K Clearcoat bedoel je? Ik heb het nog geprobeerd te vinden in je vorige post maar ik kon niet echt eruit komen wat je bedoelde.

Grt,

Etienne

Maar even nog over die alu-look. Ik was gister bij de Gamma en daarvan heb ik een potje Gamma Acryllak zilver meegenomen. De kosten waren het niet en de kleur leek redelijk in de richting.

Hey, leuk om te zien dat die verf geschikt zou zijn Die wordt namelijk in Den Bosch geproduceerd bij SPS bv. waar ik werkzaam ben;)

Laatst bewerkt:
P-47

Hoi Tjen,

Met die matte 2K clearcoat wordt niet specifiek een merk genoemd maar een type.
Kan van alles zijn, Spies-Hecker, DuPont, Glasurit, Standox, Sikkens,etc.

Maar weer in de running dus qua P-47 "Jug" ?

Groeten,
Frank

Hoi Tjen,

Maar weer in de running dus qua P-47 "Jug" ?

Groeten,
Frank

Hey Frank!

Ja, soort van.... Momenteel ben ik een beetje 'bouwmoe' zeg maar. Vooral omdat ik naast de modelbouw ook wat andere zaken heb die ook zo eens voltooid moeten worden.... tuin, keuken,... huis zeg maar :rolleyes:
Als ik dan een uurtje of 4 in de week aan de Jug werk is dat veel te noemen. Vroeger werkte ik dagen achter elkaar tot soms in de kleinste uurtjes aan m'n kisten en waren ze ook vrij snel gereed. De remmende factor manifesteerde zich dan meer op het financiele gebied.... nu is dat andersom ;)

Groetjes,

Tjen

Hee die Tjen,
Ik heb ut ff nagekeken maar die 2K lak die ik 15 jaar geleden op die spit smeerde (en jij op die FW meen ik?) was deze: Lacke/Spachtel
nr. 4190, ook in mat verkrijgbaar. Ik herinner me nog dat ie erg lekker uitrolde met zoon foam rollertje.
Nou heeft die spit nooit gevlogen maar toen ik um laatst bekeek zag ie er nog als nieuw uit.

Hee die Tjen,
Ik heb ut ff nagekeken maar die 2K lak die ik 15 jaar geleden op die spit smeerde (en jij op die FW meen ik?) was deze: Lacke/Spachtel
nr. 4190, ook in mat verkrijgbaar. Ik herinner me nog dat ie erg lekker uitrolde met zoon foam rollertje.
Nou heeft die spit nooit gevlogen maar toen ik um laatst bekeek zag ie er nog als nieuw uit.

Nou, nu je het zegt! Het is voor mij al weer zo'n tijd terug dat ik niet meer zou kunnen achterhalen waarmee ik die 'Dora' heb afgelakt..

Ik weet wel dat die Spitfire ooit overgeblazen is door een blanke lak sappie van Hobby-in, die liet zich verdunnen met alcohol alleen droogt deze zowat hoogglans uit.

Ik heb laatst nog even gesproken met iemand die een schitterende Typhoon schaal 1/6 heeft gebouwd en daarmee een goed gesprek gehad over de afwerking en de soorten verf die zijn gebruikt. De afwerking van deze kist was gedaan met Glitsa Acryl Eiglans met een werkelijk subliem resultaat. Deze meneer heeft de brandstofbestendigeid getest door een kwast in deze meuk te dopen en, nadat deze was opgedroogd en uitgehard, en vervolgens een week lang in de 4T brandstof laten staan met Klotz en 15% nitro. Resultaat: de kwast was onaangetast!

Nah... we gaan het zien... keuze genoeg!

:cool:

Ja ik doe mun best dat weet je :)
Ik heb de afgelopen weken alweer aardig wat uren gemaakt op die calimero en BMI sukhoi.

DSC_6529.jpg

Groter dan een paar ons durf ik hier niet te 'wildvliegen' dus ik zal toch es aan een lidmaatschapje moeten.

Maar on--topic: ik moet zeggen dat het aardig begint te kiebelen als ik zie wat de volgende meneren doen, werkelijk subliem:
index
Paint & Detail
Paint & Detail

Maarja voor zoiets moet eerst ff ruimte gemaakt worden he...:shock: dan komt die F6F er ook wel een keer...

Ik heb wel slechte ervaringen met 'mixen' van allerlei primers, enamels en lakken; ondanks proefstukjes lijken rare reacties toch niet helemaal te voorkomen dus is acryl met een brandstofbestendige transparante lak toch the way to go denk ik.

Ik weet het, rustig aan hoor. Uiteindelijk komt het er wel van en als je groter wilt.... we zoeken altijd leden zeg maar dus ben je van harte welkom hoor :zon:

Hobbyruimte is eindelijk klaar... een kleine impressie:

Hobbyruimte.jpg

:ontopic:

Het is gewoon testjes maken en kijken wat er na een week van overblijft. Stap2; mishandelen met peut en dan zien of de boel ertegen kan. Wat ik tot nu toe aan test heb gemaakt zijn 2 balsa plankjes haaks op elkaar gelijmd en de binnenste hoek vloeiend laten overlopen met balsa filler. Daaroverheen spanlak wat dus niet werkte want die lak op de plaats van de filler kwam uit zichzelf al loszetten. Dan maar meteen glassen met G4 en dat wordt keihard, ook daar waar de filler zit dus dat is betrouwbaar.
Nu nog een kleurtje geven en overblazen met blanke lak, de soort laat ik nog even in het midden.

Maarre, het geheel is inmiddels klaar om te worden geglasd...

P47-bovenkant2.jpg

P47-indruk.jpg

Dus komende week maar eens aan de gang gaan ;)

Mzzls,

Tjen

Back