Spur pitch cq dP ?? hoe zit dat nou

• Topicstarter Topicstarter Marcel_Mx3
  • Startdatum Startdatum
M

Marcel_Mx3

Guest
Ik zat op een verkoop site te kijken en zag bij alle tandwielen aanduidingen staan die ik niet snap.

Zo staat er vaak een getal in dP bv 48dP ook staat er wel eens alleen 48P
(Ik neem aan dat dat het zelfde is?)

Ook staat er af en toe Pitch, is dat de naam achter de P in de afkorting?

Ik snap dat het aantal tanden op een tandwiel niet de enige factor zal zijn en dat dit ongetwijveld iets te maken zal hebben met de diameter van de tandwielen.

Is dit te berekenen cq te meten?

Je hebt gelijk, het heeft van doen met de diameter. De Pitch Centre Diameter (PCD) is de effectieve diameter van een tandwiel. De tanden van een tandwiel grijpen natuurlijk niet aan bij de toppen van de tanden, maar ergens rond de helft van de lengte van de tand.

Pitch wordt gebruikt voor het aantal tanden per inch PCD. Een 48P tandwiel heeft per inch PCD 48 tanden. Een 48P 60T tandwiel heeft dus een PCD van 1,25 inch.

Dank je voor je reactie....

Echter is het me nog niet helemaal duidelijk...

Stel (en het is echt zo :) ) ik heb een spur van ongeveer 40mm effective diameter...

Dus diameter tot aan puntjes van de tanden + diameter tot aan putjes van de tanden / 2 = 40mm

De spur heeft 39 tanden.

Hoe kan ik dan de dP van deze spur berekenen?

Maar waarom zou je het willen berekenen?Alleen om het te kunnen berekenen of omdat je het echt wilt weten? Als dat laatste namelijk het geval is, zou ik zeggen laat ze eens zien aan iemand die er een ietsiepietsie verstand van heeft, die ziet dat gelijk.

Pitch wordt gebruikt voor het aantal tanden per inch PCD. Een 48P tandwiel heeft per inch PCD 48 tanden. Een 48P 60T tandwiel heeft dus een PCD van 1,25 inch.
maar dan heb je ook nog sommige merken die ipv pitch module gebruiken
0.64pitch is 0.4 module
en er is ook nog 0.6 modelu maar ik weet niet met war dat overeenkomt

Jaap J. zei:
Maar waarom zou je het willen berekenen?Alleen om het te kunnen berekenen of omdat je het echt wilt weten? Als dat laatste namelijk het geval is, zou ik zeggen laat ze eens zien aan iemand die er een ietsiepietsie verstand van heeft, die ziet dat gelijk.

Nou nee het is meer uit pure intresse...
Als je bv op PK kijkt zie je onder de noemer tandwielen alleen maar als info het aantal dP en het aantal tanden.

Vroeg me af hoe iemand daar nu aan ziet of hij daar wat aan hebt.

Als ik bv een spur zoek van een savage, of van een van de andere auto's is het simpel weer zoeken op een type nummer en dan vind je het wel.

De meeste auto's hebben 48 dp, dus als ik een nieuw tandwiel nodig heb, dan zegt dat me zeker wat, in combinatie met het aantal tanden. Tamiya gebruikt vaak een fijne vertanding, die dan inderdaad weer net iets anders is, en de Pro 4 maakt daar standaard ook gebruik van. Als je wilt gokken wat je hebt zou ik mijn geld op 48 dp zetten. Mijns inziens kleven er alleen maar nadelen aan het gebruik van die hele fijne tanden.

Draadje recycleren...

Hoe moet het nu met tandwielen die in module word uitgedrukt ipv pitch ?
en hoeveel mag het verschillen ? past
klopt deze formule

25.4 / 64P = 0,396875
25.4 / 48 = 0,529166

mag dit afgerond worden naar 0.4 & 0.5 of fluit het dan rond je oren ?

Tm

Back