Sputnik, test en bouwverslag

Jawel, jawel. :yes:

Het is zover. :yes:

Iedereen die meegdacht heeft, bedankt.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31747

Uiteindelijk heeft overleg met mijn vrouw, jawel, dezelfde die een huwelijksreis naar de Wasserkuppe goed vondt, tot dit besluit geleid.
De laatste post in het net aangehaalde draadje heeft ook meegeholpen!

En nu maar de zending afwachten. Het moet een lila gekleurde Sputnik worden.

En eens op het gemakje nadenken over de componentjes etc.

:music:

Hier wat plaatjes van Sputniks in de bergen:
http://home.tiscali.ch/mgdintikon/gs2005.html

Een vraagje. In een FMT, ik meen nr 11 van 2003 staat een testverslag van de Sputnik.

Kan iemand mij die toezenden?

@Berrie

GEFELICITEERD!!!!
Ik heb net een hele stapel FMT's aan een collega gegeven en ik vermoed dat die er ook tussen zit. Ik zal zien wat ik kan doen.

Wat is je reden geweest om de sputnik aan te schaffen?
Bouwverslag straks op dit forum en op F3K.NL :wink:

Ha ik zie net dat op mijn eigen DLGsite bij de modellen een link staan bij de Sputnik. :lol: Dit is een Verslag uit Aufwind. Kijk dus op www.f3k.nl
Veel leesplezier!!

Theo zei:
Wat is je reden geweest om de sputnik aan te schaffen?

Enkele redenen zijn daarvoor verantwoordelijk.

Eerst de motivatie waarom ik een dergelijk zwever koop. Ik wil mijn 12-13 jaar oude zwever (zie afbeelding) vervangen. Ik ben verknocht aan dit barrel, maar voor alles is een tijd. Hij hangt nu boven het bed van mijn zoontje. (paplepel?!? :yes: )

Met de voordelen van de oude zwever in mijn hoofd, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Daar hebben jullie al iets van kunnen lezen.

De redenen voor deze keus:

*Ik vindt hem mooi (irrationele beslissing meestal fataal voor budget)
*Tweedelige vleugel
*Besturing over 4 functies (Fireblade heeft geen richtingsroer begreep ik)

Zie hier oude zwever:

afb1542.jpg

Theo zei:
Bouwverslag straks op dit forum en op F3K.NL :wink:

Ik wil daar best mijn medewerking aan verlenen. Hier zal ik e.a. zeker bijhouden. Gebruik maar wat je wil! Vraag ook maar naar dingen/gevens etc.

Wubbe :oops:
mooie dingen groeien langzaam zeg Berry toch he :D :D :evil:
Dus geduld een schone zaak he.
EVEN WACHTEN zou Andre van Duyn zeggen :D

Hoewel er nog geen verzendbevestiging binnen is van het pakket met " der vogel" ben ik al wat klein deeltjes aan het sprokkelen. 8)

De servo's van de flaperons komen in de vleugel. Om geknoei met stekker etc te voorkomen wil ik de methode aanhouden zoals beschreven in het testbericht van AUFWIND. Die stekkers heb ik nu. :wink:

Dan de aansturing van hoogte en richtingsroer. Hiervoor wil ik singel pull systeempjes aanhouden. Dus is er 0.3mm verenstaal besteld. Ik moest minstens 10mtr afnemen!!! Voor 15 eurocent per meter kan dat wel. Wie wat van het overschot wil hebben komt maar even langs Schoonhoven!! :lol:

Ik vindt het angstig dun, 0.3mm verenstaal, maar het schijnt te kunnen?!?!? Volgens mij gaat bij de eerste de beste duik alles flutteren. Maar goed, we zien het wel 8O

De accu wordt een 350mAh NiMh gevalletje. Die is ook besteld. :P

Ik wil voor alle 4 de servo's de eerder genoemde Dymond D47 inzetten. :!:

Is dat een goede keuze? :?

Hallo,

am Samstag ist der Sputnik losgeschickt worden.

Viel Spaß damit
Gruß
Martina

Zo, ik blijf jullie op de hoogte houden he!!

Ik heb bij HKM aangegeven dat dit draadje bestaat. Ze vonden het leuk en zouden proberen het Nederlands te volgen!

Ik zal maar zeggen "WILLKOMMEN HKM!"

Berrie,

Dymond D47 lijkt mij een prima keuze. Ze zijn licht, klein, sterk, rap genoeg, nauwkeurig en verbruiken niet veel stroom.

normal_bruto-servo.jpg

Hier een kwartetje D47's in mijn Bruto (bijna klaar :D )

Single-pull aansturing met 0.3mm verenstaal moet goed gaan. Treksterkte van verenstaal? ongeveer 1000N\mm2.
0.3mm verenstaal, oppervlak 0.07mm2.
Dus 70N of ongeveer 7 Kilogram treksterkte.
Er wordt ook Dynema vislijn gebruikt met een breeksterkte van ongeveer 8 kilogram, en dat gaat ook goed.

Veel succes met het wachten

Groeten

Frans

Frans bedankt voor het bevestigen van mijn keuze. Dat vindt ik altijd prettig. :lol:

Nu zit ik nog te bedenken wat voor ontvanger ik neem. Ik heb de Pico 5/6 van MPX. Hij weegt zo'n beetje 16gr. Ik vraag me af of dat daar nog een zinvolle besparing is te maken. Ik denk dat het hele dure grammen gaan worden. :roll:

Hoi Berrie,

De Pico 5/6 heeft meer kanalen dan strikt gezien nodig en is relatief groot (maar gelukkig vrij slank). Je kan hem wat kleiner en lichter maken door de behuizing te vervangen door krimpkous of te isoleren met kapton tape. Mocht je besluiten om de 5/6 in een ander vliegtuig te gaan gebruiken ;) zijn er lichtere alternatieven zoals bv. de Schulze A5-35 (bevalt mij prima) of de Jeti Rex5+ (zelf geen ervaring mee).

Wat betreft servo's lijken mij de D47's inderdaad ook OK. Ik heb alleen ervaring met het grotere borertje (D60) die grotendeels identiek is, en die bevallen me ook goed in de Blaster. Ik heb overigens D60's toegepast omdat ik ze nog had liggen, èn omdat de Blaster behoorlijk forse flaperons heeft die wat gevoeliger zijn voor flutter.

Met spanning wacht ik verder de foto's af ;)

Ontvanger komt voor het zwaartepunt net als de servo's dus een grammetje meer in niet zo erg als elk grammetje achter het zwaartepunt.
16 gram is toch wel weer behoorlijk. Maarja als je een 8 grams ontvanger instopt en je moet later toch weer 10 gram lood toevoegen dan is het zonde van de aanschaf. Toch heeft zo'n lichtere ontvanger een voordeel en dat is dat hij ook kleiner is. Dat bouwt makkelijker in. Ik heb goede ervaring met JetiRex 5. Lekkere korte antenne ook!

Theo zei:
Toch heeft zo'n lichtere ontvanger een voordeel en dat is dat hij ook kleiner is. Dat bouwt makkelijker in. Ik heb goede ervaring met JetiRex 5. Lekkere korte antenne ook!

Ik zag dat deze ook bij Staufenbiel verkocht wordt, net als de D47 servo's.

Het lijkt me wel wat!! Hoe kort is de antenne?

Ik hoorde net van mijn vrouwtje dat de Sputnik afgeleverd is! Vanavond hoop ik foto's te plaatsen!!

En nu de roffel voor het opbouwen van de spanning.....
:music:

[quote=" Ik heb goede ervaring met JetiRex 5. Lekkere korte antenne ook![/quote]

Hi Theo

Ik heb geen goede ervaringen met de Jetirex 5 ontvanger
De gevoeligheid (reikwijdte) is te klein (het lijkt een indoor ontvanger te zijn) voor zo model vliegt je zo buiten zijn bereik met alle gevolgen van dien
mijn advies kies een anderen onvanger er zijn er genoeg!
succes jan

Jan

Ik weet dat er veel verschillende meningen zijn of de Rex5. Zelf heb ik ze in al mijn modellen zitten. Zelfs mijn zwevers die regelmatig tot de wolkenbasis draaien. Geen enkel probleem!
Maar je moet natuurlijk de configuratie kiezen die jezelf het beste bevalt.
Ik zit de denken om een nieuwe zender aan te schaffen waarvan ik weet dat die ook niet zo goed met de Rex5 samenwerkt. Misschien dat de MZK ontvangers een optie is. Hiervan heb ik 1 in gebruik en bevalt prima.

Ervaringen met deze!?

Jeiti Rex 5 MPD 35 MHz ( Neuheit)
Art. Nr. 058REX535MPD

Gleicher Empfänger wie REX 5 , jetzt mit MPD Technologie .
Durch die neuartige microprozessorgesteuerte Signalaufbereitung ermöglicht der neue REX5 MPD Empfänger auch bei sehr starken Störungen die weitere Steuerbarkeit des Modells.

Die Synthese der Steuerimpulse wird ähnlich der Synthese des Signals wie wenn man CD Spieler mit zerkratzten CD hört. Die Fehlenden Informationen werden dabei neu Berechnet.

So auch bei dem REX5 MPD. Bei längeren Signalpausen übergeht er in fail-save-Modus wobei bei Wiedererkennung des Steuersignals der sanfte Übergang der Steuerung besteht. Kein Servozucken und kein Servozittern.

Das zeigt sich natürlich auch in wesentlich geringeren Strombezug da bekanntlich bei Servozittern die höchste Stromabnahme ist.

Stecksystem passend für Graupner/
Uni und Robbe/Futaba Stecker.
Abmessungen 31x17x9mm,
Gewicht 8 g.

zurück € 39.90[/font]

Het scheelt maar een paar Euro's.

O, ik heb een MPX stoeptegel als zender (3010)

Back