SQD Tracer 2 6S setup. Schroef vraagje.

Discussie in 'Speedboten' gestart door DennisK, 19 mei 2013.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    op 6s met graupner hydro propje 42mm

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Dat vaart netjes.

    Wen je aan om overwegend rechterbochten te varen, een boot met maar één prop heeft een voorkeursdraairichting.

    Dat gehannes met linkerbochten ziet er niet uit, tenzij je iets gas terug neemt en een wijde bocht maakt (radius 15-20 m).

    Groeten, Jan.
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vraagje.

    Heb net graupner 36 mm hydros op de. Twee motorige gezet met 2 s lipo.
    Vaart best vlot maar heb het idee dat het te weinig toeren draait.
    Hij gooit behoorlijk veel water de lucht in maar niet echt nevel.

    Boeltje wordt ook al behoorlijk warm.

    Moet ik hem juist dieper liggen of minder diep aan de achterkant.

    Of 37.5 mm nemen die er naar mijn idee minder snel uit zien. Platter blad. Renn schraube.

    Of juist op 3 s maar dan wordt het zeker wel altijd hard en aangezien de kids dat vast niet doen lijkt me dat niet handig.

    Daarom had ik al een maatje minder geprobeerd maar dat ging dus niet.
    Originele schroeven op 2 s bleef ook niet heel.

    Hoe testen jullie of de water intake nog wel wat werkt?
    Veel koeling zit er al niet dus een beetje continue stromenr water zou handig zijn.
    Anders zet ik er ook maar een koelfannetje bij om te circuleren.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    Een 37,5K is sneller dan een 36K, maar als de props op de afstand van de spiegel zitten zoals in de foto's te zien is, dan denk ik dat daar het probleem schuilt.
    De aanstroming is suboptimaal, zogezegd.

    De afstand tussen de spiegel en voorzijde prop is te klein, waardoor de props in de 'kuil' komen te staan zodra de boot snelheid maakt.
    Da's ook één van de redenen dat de standaard props een forse diameter hebben.

    Groeten, Jan.
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Jan.

    Zou kunnen.

    Rommel er wel wat mee en even kijken of ik de stroom kan meten.

    Tussen die twee Graupner props zit een behoorlijk verschil.
    Heb het idee dat ze veel minder spoed hebben dan de 36mm.

    (even nagezocht)
    Als het goed is zou de 37.5mm maar 32 pitch zijn.
    riedl electronic

    En dit is de 36mm.
    Die heeft 50 pitch.
    riedl electronic

    Zag net wel dat die 37.5mm er ook zou zijn met meer pitch. Daar zal het verschil dan wel zitten. Ander type.
    Maar misschien werkt het wel beter in dit geval.


    Probeer ze gewoon even. Nog even een uitsparing erin slijpen voor de DD dan passen die ook.

    Bovenste is 36mm.
    De onderste heb ik al door geboord en afgetopt omdat ie op een 3mm asje moet met een verrloopje.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    Je vergelijkt twee verschillende series; de 2303.xx serie is een onderwaterprop en doet in een oppervlakteopstelling bijna niks.

    De 2318.xx serie moet je hebben, grotere spoed.

    Groeten, Jan.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vaar eigenschappen op 6 s zijn nogmaals niet echt goed.
    Te veel koppel. Boot helt zelfs op topspeed nog behoorlijk over.
    Bij te snel gas geven gooit hij de achterkant om.
    Cg nog wat achterop gelegd maar dan lag de schroef naar mijn idee te diep.
    Bootje blijft wat plakken heb ik het idd maar cg loste dus niets op.

    Nog weinig verstand van fine tunen dus nog maar even googlen.
    Zal uiteindelijk wel gewoon iets te veel power zijn voor het ontwerp.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    Het wegspringen van de kont komt (uiteraard) door de wielwerking van de prop.
    Normaliter ga je dat tegen door het roerblad naast de prop te zetten en een forse turnfin.

    Vanwege de bouwvorm van de boot heb jij het roertje (klein in verhouding tot de boot, zoiets heb ik achter een 50 cm rompje) achter de prop zitten, dit doet niks om de wielwerking te beperken, daarnaast zijn de turnfins bescheiden van formaat.

    Ter vergelijking het roerblad op m'n Arowana van 80 cm:

    [​IMG]

    Tegenwoordig zit er een mes roer achter, minder weerstand, maar ook minder strak in het sturen:

    [​IMG]

    Hoe breed is de boot?
    Niet de zwarte rand mee rekenen, die is niet in het water als de boot in plané is.

    Een mono ligt in rust linkslastig in het water, pas op snelheid vaart 'ie recht, je gewicht moet dus meer naar links in de romp.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina