SR 15 Servo ????

• Topicstarter Topicstarter egbert70
  • Startdatum Startdatum
E

egbert70

Guest
Hallo,

Ik ben nog al nieuw op de forum vooral in deze hoek,maar heb een vraag over een bepaalde type servo het gaat om de RS 15 van Robbe heb via een een familie lid te horen gekregen dat dit de betere servo`s zijn.

Wie kan me hier meer over vertelen en wat kosten deze servo`s en waar kan ik ze kopen want ik wil ze graag in mijn duikboot bouwen die ik misschien ga kopen van een vriend.

graag hoor ik het van jullie en vast bedankt

gr Egbert

Hallo Egbert,

Nou weet ik niet welke servo`s je bedoelt misschien dat andere het wel weten,maar ieder geval welkom op deze forum en zeker welkom in deze hoek van de forum.
Het zal wel lukken met het antwoord van de kenners,ze hebben mij ook al een paar keer geholpen.

succes er mee.

Hallo Egbert,

Ook namens mij welkom op dit forum.

Op je vraag is de SR 15 Servo geschikt heb ik even op internet SR 15 servo ingeklopt en dan komt er niets, en nu zegt dit type mij ook niets, maar dat hoeft niets te betekenen.

Echter het gros aan boten, zowel onder water als erboven en dan heb je ook nog dat soort wat weer wat hoger rond vliegt kan prima uit de voeten met bv de Futaba servo 3001 of zelfs 3003 de één is met kogellagers uitgevoert en de 3 zonder verder zijn ze gelijk en even sterk, dit gaat op voor de doorsnee toepassing.

Echter bouw je een speedboot, brandstof aangedreven met 70 km/uur zou ik naar andere types servo gaan, bv de digitale uitvoeringen.
Ook zeer snelle of zware vliegtuigen hebben dan andere of meerdere servo's op één stuurvlak zitten al of niet met metalen tandwielen.
Gebruik je een Giro om je heli op richting te houden dan heb je daar weer een speciale servo voor.
Of een zeer snelle duikboot kun je ook beter met metalen tandwielen uitvoeren omdat deze vaak ook met een Giro (Lageregler) horizontaal worden gehouden.

Na dit iets uit de hand gelopen verhaal, is je vraag simpel en duidelijk, en het andwoord is wat lastiger de SR15 zegt mij niets, ik zelf Vaar/Duik en Vlieg met futaba servo's de 3001, 3003 en hitec servo's 525.
En ik mag denk ik wel stellen, velen met mij.
Echter zoveel modelbouwers als oplossingen en meningen.
Dus luister naar alles, maar behoud het goede en vergeet de rest :D

Hopelijk heb ik je in bovenstaande toch verder kunnen helpen. :wink:

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Hallo Egbert & Jan,

Dit heb ik gevonden in een oude boek.

servors15.jpg

Ik weet niet of je deze bedoelt,maar deze servo`s moeten de besten zijn onder servo`s.

ik vindt het te duur,maar ja je hebt ook wat.

Hoi Harry,

Soms heb je gewoon een boek nodig :D :D

Maar dat was toen zo, volgens mij zijn er niet eens meer linieer servo's te koop :oops: :oops: toch 8O .

Groeten,

Jan Huizenga.

Hallo Jan,

Dat weet ik niet precies of ze nog te koop zijn,ik denk zelf dat het via via via moet gaan maar ja dan de prijs kan je over zeuren maar een vriend van me heeft zelf een brandstof auto 1:6 schaal maar daar zitten servo in twee stuk per stuk 89,- euro gaat ongveer 2 a 3 weekenden mee en dan maar weer nieuwe kopen dus wat is duur.

Ik wou dat ik ze had ieder geval vier voor de akula en de typhoon.

Heeee die komen erg bekent voor! Ik heb ze zelf in mijn u 1234 zitten.
Ik heb ze wel los moeten halen om ze te repareren, ze werken op dit moment goed maar erg grote krachten kunnen ze niet verdragen. Ze zijn volgens mij niet meer leverbaar. Maar als ik opnieuw moest kiezen kwamen ze er niet meer in. De servo's die Jan gebruikt zijn goed.......

Douglas.

Hallo douglas,

Ik weet niet precies wat voor kracht ze kunnen hebben maar ik weet wel dat iemand ze een keer heeft gebruikt op een fg marder voor het sturen en dat geen prima komt veel meer kracht op als bij een boot lijkt mij maar goed zo veel verstand heb ik er ook niet van.

egbert succes er mee.

Hallo Egbert,

Heb even wat na gevraagd bij een vriend van me,die heeft eerder een modelbouw winkel helaas te vroeg de deuren moeten sluiten,maar je kan ze nog wel kopen bij een firma in duitsland de naam is firma Becker de plaats moet je me niet vragen weet ik zo niet.

RS15 servo's zijn al zo'n 20 jaar niet meer leverbaar, dus daar hoef je niet naar te zoeken. Tandwielsets en behuizingen zijn nog wel verkrijgbaar, maar alleen bij de Nederlandse servicedienst.

Als je per sé lineaire servo's wil hebben, zul je flink moeten zoeken. Hier op het forum is daarover al enkele jaren geleden een draadje geweest, dus met de zoekfunctie kun je daar je geluk beproeven. Uit dit draadje herinner ik me, dat er een Amerikaanse firma ombouwsetjes leverde voor standaard-Futaba servo's.

Hallo corrien,

dat weet ik verder niet,ik heb het ook zo door gekregen,en hij had er nog vijf liggen maar die wou hij niet verkopen.had al gevraagd en ook al geld geboden maar geen niet door.

kan ze anders wel goed gebruiken in mijn typhoon maar ja de prijs moet wel leuk blijven.

Hallo douglas,

Heb op moment twee sub`s een akula II (project 971) en een Typhoon (project 941) die is ook van norbert bruggen.

En heel misschien wil ik graag deze kopen de Klasse 202
"Friedrich Schürer" of deze " Hajen " maar dat is nog niet zeker,heb nog al druk met de akula en de typhoon.

Hoi Douglas,
als jij nog van die RS 15 servo's hebt wil ik ze wel overnemen als ze goed zijn.
Heeee die komen erg bekent voor! Ik heb ze zelf in mijn u 1234 zitten.
Ik heb ze wel los moeten halen om ze te repareren, ze werken op dit moment goed maar erg grote krachten kunnen ze niet verdragen.
Ze zijn volgens mij niet meer leverbaar.
Maar als ik opnieuw moest kiezen kwamen ze er niet meer in.

Ik bouw ze in mijn Walrus omdat ze goed zijn.
De firma Becker in Duitsland maakt ze ook nog, die firma maakt die speciale zenders, maar ze zijn daar loei duur.
Voor de roeren in een duikboot zijn ze ideaal hoor.
En het is precies zoals Corien schrijft, in Nederland zul je ze met een vergrootglas moeten zoeken.
Ik heb er nog genoeg van om mijn X roeren van de Walrus er mee te maken en heb dan nog reserve ook.

Hoi Hein,

Ik heb er 3 in mijn U 1234 zitten. Op dit moment werken ze goed
en laat ik ze zitten. Verder heb ik er geen meer over.
Mocht ik er toch nog een paar op de kop kunnen tikken laat ik het je wel even weten.

Douglas

Wat is het nut van een linieare servo?
Als je de arm op je roer precies het zelfde maakt als op je servo dan loopt deze perfect liniear. Als je een draai arm hebt op je roer dan loopt deze juist een linieare servo niet liniear.

Aan de andere kant heb je dan toch weer een heveltje aan je roeren en heb je alsnog een sleufgat nodig. :?

Of bouw je daar ook een liniear heveltje aan je roeren?

Corrien bedankt.
Aan dat adres hebben we iets.
Ik ga kijken of ik er een paar kan bestellen.

Hein

Back