SS Oriana (Revell) RC

Dank je voor het aanbod, Klaas.
Maar ik heb er ook nog eentje in de grabbelton liggen.
Bovendien is er eentje onderweg, voor als één van mijn modellen weer eens duikbootje gaat spelen.

Ik heb hem overigens opgezocht en hou is inderdaad BEC en mag op een 2S.

Misschien is een starre as nog wel een idee.
Volgens mij heb ik er nog één ergens liggen.
Anders proberen we het met een krimpkousje.

CA lijm op zo'n glad oppervlak houdt nauwelijks, zo is mijn ervaring.
Maar ook dat kunnen we nog proberen.

Menno, zet even de maten van de motor hier neer.
Diameter motorhuis, lengte motorhuis diameter as en lengte van de as.
Wellicht heeft iemand anders nog iets bruikbaars in de 'komt ooit nog wel eens van pas-lade' liggen...

Dat "even" is een misplaatst woordje, Roel.
Al zal je dat misschien verbazen.

Maar ik kan er met een schuifmaat niet bijkomen.
Misschien met een rolmaat, maar of die dan af te lezen is...
Het is klein daarbinnen.

Maar ik heb ook nog wel een paar motortjes in de 'van pas kom' lade liggen.
Mocht de nood aan de man komen dan meubel ik hem eruit en laat ik van mij horen.

Maar ik heb zo'n motortje en een schuifmaat bij de hand Roel. Hier de maten.
Motorhuis diameter: 24,2 mm
Lengte 12,0 mm
As 2,0 mm
Lengte as 4,6 mm
Steek bevestiging 11,4 mm
Maar ben nog niet helemaal uitgekinderd. In mijn "magazijn" zou nog een stukje 2 mm RVS buis moeten liggen. Eens kijken of mijn brein klopt met het fysieke deel en dan laat ik het zo weten. En inderdaad, het pijpje is er nog en ook 2 mm, maar dan wel uitwendig! Balen dus.
Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dank, Klaas! Ik ga ook eens kijken of ik wat nuttigs heb...
Maar potverdrie... Welke oen meubelt een 4,6mm uitstekend asje aan een elektromotor?
Zou zo'n fabrikant nooit gehoord hebben van het fenomeen 'Scheepsmodelbouw'?
Je zou bijna geloven van niet...:stout:

Met een 2 mm cardankoppeling geen enkel probleem. Zelfde ding ligt in mijn laatste bootje, maar dan wel met een dunnere (0,7 mm) styreen motorspantje. Probeer het eens met een wat langer rubber slurfje Menno. Er moet wel een beetje ruimte tussen de assen blijven voor de flexibiliteit. Anders wringt het en schuift het rubbertje eraf. Een dunnere blikken of alu motorsteun geeft ook nog wat winst. Je verzint vast wel iets. Gr. Klaas.

Vast wel, Klaas.
Gewoon een nachtje over slapen en/of een dagje niks eraan doen.
Dan bezinkt de boel en komt er meestal wel een oplossing te binnen schieten.

Welke oplossing er ook komt, er zal denkelijk wel een stukje van de schroefas af moeten.
Maar die lengte is er nog wel.

Zó.
En nu ben ik er even he-le-maal klaar mee.

Nieuwe regelaar geinstaleerd en alles werkt.
Servo "zwieut" netjes heen en weer.
Maar doet dat slechts twee keer.
Dan houdt hij ermee op. (Made in China... Dus toch.)
Gelukkig heb ik er nog eentje.
Meubelen maar.
Doet het.

Motortje gaat netjes voor en achteruit maar, zoals verwacht, loopt uit het koppelrubbertje.
Schroefas moet eruit voor het volgende klusje, en daarom:
Roer eruit halen.

Daarbij verbuig ik het stangetje naar de servo dermate dat ik een nieuwe moet maken.
Helaas geen verenstaal van genoeg lengte meer in huis.
Naar de modelbouwwinkel in Groningen.

Stangetje op maat gemaakt.
Top.
Nu een stukje van de schroefas af om een langer koppelstukje te kunnen installeren.
Precies opgemeten, moet 6mm vanaf.
Dus 6mm eraf.
Juist ja, maar als je het koppelstukje dan op het asje van de motor duwt blijkt hij nog maar 1 of 2 mm op de schroefas te zitten.
Nu loopt hij dus van de schroefas af.
Veel scheldwoorden in mijn hoofd richting mijzelf, want ik kan alleen mijzelf van dit alles de schuld geven tenslotte.
Uiteraard moet je rekening houden met hoe ver je hem erop schuift, l*l.

Ander koppelstukje dan maar?
Jammer, heb ik niet meer.
Nieuwe schroefas maken dan maar?
2 mm messing is op.

Ander motortje met langere as dan?
Hoera, ik heb er nog één liggen.
Meubelen maar.
Huh, wat draait hij langzaam?
Oh, juist.
24V...

!$&@#
Ik hou ermee op.
Mooi weer.
Vakantie.
Een koud Duveltje staat klaar.

Laatst bewerkt:
Ja, hoe zullen we die momenten noemen Menno. Net als jij en Bert heb ik ze af en toe nog wel. Toen ik voor mijn avatar een 2-kanaals besturing bouwde ging er bij het samenstellen van het printplaatje (veroboard) voor de ontvanger iets mis. Er zat een slecht contact in. Bij onze Oosterburen heet dat een Wackelkontakt. Het ene moment wel signaal, het andere niet. Met een oortelefoontje kon ik horen of er signaal was. En dat alles na een middagdienst op een koude zolder. Zal begin 1974 zijn geweest, dus 2 generaties terug. En maar buigen en wringen aan het plaatje om de breuk te vinden. Met als eindresultaat een gebroken plaatje en een paar steenkoude "poten". Toen eerst maar eens gaan slapen en de volgende dag de componenten overgezet op een nieuw plaatje, dat gelijk goed werkte. De orzaak dus nooit gevonden. Inmiddels zijn we een aantal besturingen verder, maar het "jacht" vaart nog steeds. Omdat ik ook met de aandrijflijn aan het experimenteren ben geweest heb ik de motor op een sleetje gezet en ben zo flexibel m.b.t. de lengte van de koppeling(en). In dit geval 2 x een half rubber slurfje. Bij geknutsel aan de stang tussen servo en roer van Bugsier 3 brak een van de ogen van de lineaire servo. Nu zitten er 2 van die schuifplaten met ogen op de Microprop servo uit beginjaren '70, dus servo 180 graden draaien en het probleem is verholpen. Maar alles zit strak ingebouwd en de servo kan er alleen samen met de stuurstang uit. Daarom door een klein luikje de roerhevel van de roerkoning, hevel van de stuurstang, servo uit de klem en het geheel naar voren. Maar dan zit aan BB een Nicad accu in de weg. Al met al ben je 1,5 uur verder eer alles weer macheert. En een andere servo monteren is ook een uitdaging. De oude zit in een alu klem en die zit geschroefd aan door olie doordrenkt hout. Lijmen is in die hoek geen optie. Maar als die omgekeerde servo het nog eens 50 jaar volhoudt, waarover maken we ons dan druk? Kijk het eens rustig aan en verbeter het stukje bij beetje en dan heb je er straks weer een mooi scheepje bij. Gr. Klaas.

Nou een duveltje en een nachtje slapen geeft de burger weer moet.

Het motortje blijkt echt een te kort asje te hebben ook met een langere koppeling.

Ik vond nog een motortje op 12V die het op 7.2 ook wel aardig lijkt te doen.
IMG_20250220_123748394.jpg

En die op de fundatie blijkt te passen én precies tussen de servo en de schroefas past.

Maar omdat de schroefas ingekort is komt hij dichter bij het achterschip te staan en omdat die schuin oploopt komt de as van deze motor hoger uit dan de schroefas en moet er dus een stukje van de fundatievoet af.

Opmeten.
Een centimeter maar liefst?
Wat veel.
Maar metertjes liegen niet.
Het slijpschijfje erin.

Je raadt het al: te veel eraf.

IMG_20250220_124333764.jpg

Dus een plateautje gemaakt met wigvormige 'voeten' en die eronder geschoven.

IMG_20250220_130102928.jpg

Overal dunne secondelijm tussen laten lopen en nu maar hopen dat het een beetje uitgelijnd is en het motortje de schroef ook in het water rondkrijgt.

Dat kleine knikje in de koppeling komt hopelijk doordat het asje van de motor dikker is dan die van de schroefas....

Wat een project is dit inmiddels aan het worden.
Ben er al een paar dagen zoet mee zo langzamerhand.

Juist.
Volkomen kut, dus.
God gloeiende!
Er rust bepaald geen zegen op.
Tja.
En nu?
Running out of options, zeggen ze dan.

Maar dit kan er weer uit.

Optie 1 is de schroefaskoker aan de voorkant borgen. Dat lange eind gaat met de geringste onbalans slingeren. En probeer motor en as zo recht mogelijk voor elkaar te krijgen. En om te proberen of de koppeling blijft zitten de motor van de fundatie losmaken en in de hand houden. Dan zie en voel je in welke positie de uitlijning ideaal is. Niet opgeven dus! Gr. Klaas.

Dat ondersteunen had ik ook al bedacht en ga ik dus ook doen.

Ik heb een kleinere dus lichter motortje besteld, en hoop dat die handzamer gaat zijn.
Uitlijnen had ik mijn of meer zo gedaan als jij hier omschrijft.
Zelfs nog een latje over het geheel gelegd en dat leek prima.
Maar kennelijk toch niet.
Ik denk dat het tijdens het zetten van de lijm toch bewogen heeft.

Het is ook wel een uitdaging, deze keer.
Lengte zat in de boot, maar zo weinig breedte.

Kan veel simpeler: In plaats van een rubber slangetje, tijdelijk een metalen buisje nemen van dezelfde binnendiameter als motor-as en schroefas.

Voor je wat anders doet, EERST de schroefas permanent ondersteunen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, een pasgemaakt balkje balsa 5 x 5 en een paar druppen epoxylijm o.i.d. is genoeg. Kun je in een half uurtje voor elkaar hebben.

schuif als dat vast zit, metalen buisje op de twee assen. Maak een motorsteun die "min of meer" past, met een kleine speling tot de romp.
Vul die ruimte op met een pasta-achtige (niet druipende of wegzakkende) lijm, zoals Bison Kombi Power o..i.d.

Is dat uitgehard, dan trek je de schroefas naar achteren zodat het metalen buisje vrij komt, en dan vervang je dat weer voor je slangetje.

Is kipsimpel en kun je in minder dan een uur feitelijke werktijd (3 kwartier vóór de Bison Kombi, dan een paar uur niks doen tot die prut uitgehard is, dan nog het laatste kwartiertje) voor elkaar hebben.

Het ENIGE waar je goed op moet letten is dat de schroefas voldoende stevig ondersteund is, dat als de motor via dat metalen buisje aan die as hangt, dat die as dan niet doorzakt.

Moge dan kipsimpel zijn, ik had het niet bedacht noch kunnen bedenken.
En geloof me maar dat ik er de afgelopen dagen me suf over geprakkiseerd heb.
Dank voor de tip.

Back