Staafantenne op Taborca-zwever; Advies gevraagd

Ik ben een Taborca vliegende vleugel aan het bouwen. Er wordt geadviseerd om een staafantenne te gebruiken ivm het vele koolstof (in elk geval in de vleugel). De romp zelf heeft volgens mij alleen aan de onderkant Carbon (zie foto) de rest lijkt gewoon dikke epoxywand ( of kunnen ze op die manier een laag carbon als middelste mat gebruiken zodat ik het carbon niet kan zien? )

Hoe dan ook: de foto toont de romp met de beoogde plaats voor de ontvanger en de staafantenne. De lengte van de staafantenne is 51 cm, de standaardontvangerantenne is ongeveer 100cm. Mijn vraag is nu, is het schadelijk om de resterende antennekabel in de romp te laten slingeren (zie foto); waarbij dus de ontvangerkabel deels weer langs zichzelf wordt teruggeleid. Inkorten is immers afgaand op eerdere threads ook geen goed idee. Enige andere optie is om e.e.a. direct aan de staafantenne te solderen en nog een soort van antennedraad aan de top van de staafantenne te solderen (minder fraai en meer fragiel).

Wat is wijsheid?

Bij voorbaar dank voor de tips.

Marc

Zou je niet beter die antenne gewoon eruit kunnen hangen? Je hebt geen duwprop, en ik denk dat 100 cm antennedraad los hangend niet meer weerstand heeft dan 50 cm spriet recht overeind.
Of 2.4 Ghz gebruiken natuurlijk.
Wel mooi hoor die Taborca, kwijl kwijl...

Hallo Bart,

Meestal laat ik de antennedraad inderdaad gewoon bungelen. Maar in de handleiding wordt nogal gehamerd op het gebruik van een staafantenne ivm de hoeveelheid carbon in de vleugel en de romp. Ik had uit eerdere threads al eens begrepen dat een antenne die (bij normale vliegbewegingen) rechtop staat de altijd voorkeur geniet tov een antenne in de lengterichting van de romp.

Ik ben zelf ook zeker content met de taborca alhoewel de prijs en het gewicht een beetje tegenvallen. Maar ik ga ervan uit dat de vliegprestaties dat weer goedmaken.

Mochten mensen nog tips hebben mbt het antennevraagstuk, dan verneem ik dat graag.

Groeten,

Marc

Hoe je het ook wend of keert de ontvanger zal altijd het beste werken met z'n originele antenne. De draad zo snel mogelijk naar buiten de (koolstof?) romp zien te krijgen en hem daar laten bungelen is in gevallen als deze meestal het beste.
Dat komt omdat koolstof elektrisch geleidend is en zendersignalen kan tegenhouden. Dat in de handleiding staat dat koolstof reikwijdte problemen kan veroorzaken is helemaal juist. De antenne zo snel mogelijk de "vrije lucht" in is dus heel belangrijk.
Voor de signalen en de frequenties waarop onze modelbesturingsapparatuur werkt is het voor vliegende modellen nauwelijks van belang of de antenne rechtop staat, hangt of langs een vleugel ligt. De signalen worden in alle situaties goed ontvangen.

De koolstof delen in de romp en vleugel kunnen wel problemen geven, vooral als er veel koolstof in gebruikt is. Als die tussen de zender en de ontvangerantenne komen kan die antenne afgeschermd worden en op dat moment niets meer ontvangen.
De antenne zo snel mogelijk de romp uit en er dan onder/achter laten bungelen geeft naar mijn idee meer kans op een goed werking. De kans dat er altijd een deel van de antenne wel "zicht" heeft op de zender is volgens mij dan het grootst. Zet je die staaf antenne erop dan zal die door de vleugel volledig afgeschermd kunnen worden en ontvang hij helemaal niets meer!
Daar komt bij dat de staaf antenne veel korter is dan de originele antenne. Om de elektronica goed te laten werken zal je een stuk van de originele antenne af moeten knippen en wel een stuk dat even lang is als die staaf antenne. De totale lengte blijft dan hetzelfde zodat de ontvanger niet zal merken dat er een stuk van de antenne af is of dat hij langer is geworden. Beide kan namelijk verlies van reikwijdte veroorzaken.

Maar dan monteer je de staafantenne op de romp. De rest van de draadantenne blijft in de romp liggen en als die (grotendeels) van koolstof is zal daar nauwelijks of geen zendersignaal binnen komen. Dat stuk antenne doet dus niet mee aan de ontvangst van je zender. Dat stuk draad moet je ook absoluut NIET oprollen. Als je dat doet zal de reikwijdte dramatisch minder worden. Het mooiste is als de draad recht door de romp zou kunnen liggen. Als ik zo naar de romp kijk zal dat niet meevallen. Nog weer een reden om de antenne zo snel mogelijk buiten de romp te krijgen.

Ik weet niet precies hoe groot dit model is en hoe ver je er mee bij je vandaan zal gaan vliegen. Als dat maar 100 of 200 meter is zal je waarschijnlijk weinig of niets merken van die vermindering van reikwijdte. Kom je verder weg dan kan het wel problemen geven. Hoe verder weg hoe groter de de kans op ontvangst problemen.
Persoonlijk zou ik die staafantenne nooit gebruiken maar jij moet natuurlijk zelf weten wat je doet.

Ik weet niet precies hoe groot dit model is en hoe ver je er mee bij je vandaan zal gaan vliegen.
Nou, het is een 3meter nurflügel zwever... dus alle reden om de ontvangst optimaal te willen houden denk ik.

Is de vleugelhuid ook carbon? Anders kan je misschien de antenne in de vleugel trekken. Desnoods via een stekkerverbinding.

Back