Staart en gyro maakt me gek !

• Topicstarter Topicstarter flyer600
  • Startdatum Startdatum
F

flyer600

Guest
ik heb al zoveel gedaan en mijn staart blijft dus niet stabiel staan he ik word er gek van :s
hij gaat nu niet als een gek rondtollen maar hij blijft nooit recht voor mij staan als ik er niet aankom ik moet altijd wat bijsturen voor die terug recht voor mij te hebben

hij staat in HH en trim op 0
en heb digitale futaba staart servo en deze is goed
de rest zijn de nieuwe servo's 3010

ik word er gek van

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben je zeker dat je instellingen goed zijn en dat hij wel degelijk in HH staat? Normaal moet het lampje op de gyro voortdurend branden en NIET knipperen. Als hij knippert heb je geen HH. Welke zender heb je?

ja hoor hij brand konstant

mijn zender is een eclipse 7

de gyro daar staat op 65% stond eerder op 70 of 75%

Hoi Flyer600,
Onlangs heb ik het zelfde ervaring, mijn Trex draait als een tol.
Het bleek dat ik de gyro verkeerd gemonteerd heb (op zijn kop!) en op reverse staan! Toen ik gecorrigeerd heb, kan ik nu weer lekker hoeveren.

Welke heli is het ?, bij sommige modellen kan het helpen als je de govener uit zet van je regelaar en een vaste curve op je zender programmeert. Althans dat werkte prima bij mijn trex 450 en 600.

ja hoor hij brand konstant

mijn zender is een eclipse 7

de gyro daar staat op 65% stond eerder op 70 of 75%

Volgens mij moet je hellemaal geen mixer in je zender gebruiken, dat doet de gyro wel voor je!
In mijn zender staat hij op inh.
Je moet opstarten in HH mode en daarna kun je hem eventueel overschakelen

Hoi,

Heb je de govener wel uit staan van de align regelaar ?, dit kan wel eens het probleem zijn. Iemand van onze club had dit ook , na het uitzetten van de govener mode stond de staart zo strak als wat.

Ik had hetzelfde met de 450 hier wou de staart ook niet blijven staan terwijl de 401 in hh stond na het opnieuw programeren van de regelaar (govener uit) was het probleem verholpen.

Laatst bewerkt:
heb hem ook op z'n kop op de trex450, denk dat zijn probleem eerder in de "reverse" zat... Maar goed, zowieso tikkie onvoorzichtig om dat gewoon maar te proberen... Altijd eerst je hele besturing nalopen en kijken of het de goede kant op gaat allemaal... Om daar pas bij het hoveren achter te komen is eigenlijk veel te laat...

Ik ben net met een Sceadu (.50) electro van 1600 naar 2000rpm gegaan. eerst stond de staart strak als een huis, nu begon hij te zwabberen... toch gek??? (ookGY401 trouwens).

en piccolopup, het gaat niet om een mixer volgens mij, het gaat om de instelling van de HH (de Gain).

misschien staat er in de zender iets van " revo " mix aan ofzo, maw, dit is een mixer die gebruikt kan worden voor de staart als je geen gyro zou gebruiken.
De mixer loopt mee met het toerental van de motor. Zo'n soort revo mixer moet je wel uitzetten in je zender, omdat je dat niet nodig hebt in je heli , die taak wordt immers vervuld door je elctronische gyro met hh
Misschien kun je hier iets mee ?

heb hem ook op z'n kop op de trex450, denk dat zijn probleem eerder in de "reverse" zat... Maar goed, zowieso tikkie onvoorzichtig om dat gewoon maar te proberen... Altijd eerst je hele besturing nalopen en kijken of het de goede kant op gaat allemaal... Om daar pas bij het hoveren achter te komen is eigenlijk veel te laat...

Ik ben net met een Sceadu (.50) electro van 1600 naar 2000rpm gegaan. eerst stond de staart strak als een huis, nu begon hij te zwabberen... toch gek??? (ookGY401 trouwens).

en piccolopup, het gaat niet om een mixer volgens mij, het gaat om de instelling van de HH (de Gain).

hier is het hetzelfde ik heb mijn toerental ook verhoogd

channel 1 op 0
2 op 25
3 op 50
4 op 75
5 op 90
en 6 op 100%

sins dat het verhoogd is zwabbert de staart zoals je het zei :)
maar hij heeft wel heel veel kracht nu en reageert heel snel

ok ik kan het terug zetten maar dan is er echt niet zoveel kracht

met "channel 1 op 0" bedoel je je gas of pitchcurve? die loopt 0 tot 100? wat bedoel je met dat lijstje zegmaar... beetje duidelijkere posts graag :D. iets mee uitleg kan geen kwaad.

Ik heb dus idd toerental vehoogd. nu zwabbert ie een beetje. heb ergens gelezen dat je dan de Gain moet terugschroeven.. maarja, toen werd ie weer wat "los"...

met "channel 1 op 0" bedoel je je gas of pitchcurve? die loopt 0 tot 100? wat bedoel je met dat lijstje zegmaar... beetje duidelijkere posts graag :D. iets mee uitleg kan geen kwaad.

Ik heb dus idd toerental vehoogd. nu zwabbert ie een beetje. heb ergens gelezen dat je dan de Gain moet terugschroeven.. maarja, toen werd ie weer wat "los"...

wat ik bedoel ik als je je stick beweegt naar boven :p :) dus de gas is dat zeker? :p

gyro

Het beste is om je gyro eerst in de normale stand(niet hh mode) goed af te stellen.
hier bedoel ik mee je staart mechanisch goed afstellen zorg dat je staart niet gaat driften in normale modes doet hij dat wel dan moet je de linkjes naar je pitcharmpje van je staart langer of korter maken tot dat hij niet meer weg drift je kan ook als je servo los op de tailboom is gemonteerd je servo verschuiven om zo het probleem te verhelpen als dit eenmaal goed is gebeurd hoeft je gyro in hh modes niet zo hard te werken om je staart achter de heli te houden omdat er een goed neutraal punt is zo zal de gyro tien keer beter werken in bepaalde 3d figuren en achterwaarts vliegen.

kijk ook naar je limit metertje een snelle servo heeft een lage waarde nodig om goed te werken.En kijk inderdaad naar je reverse schakkellaar zo als al is gezegd.

als je staart een pyro blijft maken ligt dit meestal niet aan je gain instelling op je zender.
mijn tip is maak je staart eerst goed mechanisch klaar en ga dan over naar de hh mode
hij zal zo stukken beter werken. Oo en nog een dingetje houd je heveltje op je servo altijd in die hoek van 90 graden bij het hoveren ga bij het veranderen in je pitch van je staart niet het heveltje verplaatsen maar doe het op de manier wat ik hier boven noem dus de linkjes langer of korter of de servo verplaatsen op de tailboom!

succes!
groetjes Tom

Tom, mechanisch is het bij mij dus prima, idd in normal mode alles afgesteld. hij was zo strak als een.. tsja. erg strak in ieder geval.
enige wat veranderd is is het toerental wat verhoogd is. Staart gaat ook niet wegdraaien, alleen beetje zwieberen. Met minder Gain gaat dat weg, maar dan issie weer wat losjes.

Flyer600, de T-Rex600 is een CP heli, dus lijkt me dat je gewoon 1 toerental draait en met de gasknuppel naar voren de pitch vergroot. Dus die curve is je pitchcurve dan.
Aantal goede tips zijn al naar voren gekomen. Lijkt me handig als je die 1 voor 1 ff goed checked.
Hierboven het verhaal van Tom goed volgen. in normal mode alles MECHANISCH goed afstellen. daarna switchen naar HH. daarvoor natuurlijk ook ff je zender checken of er geen mixers aanstaan (revo oid). alles neutraal zetten.

Back