staart (gyro) probleem

Ik heb vanmiddag 3 accus leeggevolgen vervolgens naar huis, accus opgeladen en weer terug naar het veld om weer te vliegen.
Probleem was nu echter dat de staart oncontroleerbare schokkerige bewegingen uitvoerde. Het waren geen oscilaties maar opeens draaide de heli bijvoorbeeld 20graden zonder mijn stick input.
Toen heli snel op de grond gezet en daar was het effect ook weer zichtbaar. Steed heel kort maximale pitch op de staartrotor. Maar alleen wanneer de heli op toeren was.

De heli is een KDS450 met standaard KDS gyro en sinds een week of 4 een Align DS420 staartservo. De gyro staat ingesteld op digital en delay op 50ms.

Wat kunnen de mogelijke oorzaken zijn?
een aantal stekkers heb ik losgehaald en weer terug gedaan zonder positief resultaat.
Heeft het zin de gyro op analoog of meer time delay te zetten? Gain verlagen of op heading hold zetten had geen effect.

Vreemd...
kan aan de servo liggen of aan de gyro.
Maar de servo lijkt me het meest waarschijnlijke.
Heb je nog een andere servo om mee te testen Danny?
als de servo gewoon goed is...
Je hebt 2,4 Ghz dus storing kan haast niet, tenzij het statische ontladingen zijn die storen, Staartriempje met siliconen spray inwrijven en kijken of er verschil is.
Als hij zo in een keer snel verdraaid heeft vaak weinig met de gevoeligheid van de gyro te maken, Te gevoelig dan kwispelt je staart heen en weer, te lage gain krijg je langzame drift.
Het klinkt als een storing, maar ik weet niet exact waarin.
Omdat het de tweede sessie pas gebeurde en ook op de grond....zou het best statische ontlading kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Had deze DS420 op mijn Trex250se.
Na te veel getweak en veel op forums te hebben gelezen, heb ik hem vervangen voor een Robbe FS61BB meteen goed.
Hij is gewoon in de praktijd toch niet snel genoeg voor een staart servo.

Maar weet jij zeker dat het een DS420 is? of ben je in de war met een DS520?

420 is wel erg klein/zwak voor een 450 model.

Op mijn Trex450pro gebruik ik een DS520, en die is redelijk strak.

Laatst bewerkt:
het zou heel goed statische ontlading kunnen zijn. Heb afgelopen week de plastic tail door de alu tail assembly vervangen en daarbij ook meteen de riem. Misschien dat de alu tail of riemspanning nu wel statische ontlading veroorzaakt.
Ik had gelezen dat sommige mensen een aarde draad van de tail ergens naartoe maakten. Ging deze draad naar het frame, min pool van accu of naar de motor?
Zal morgen de siliconen ook eens proberen.

voor mij lijkt de DS420 het goed genoeg te doen. Wel is de pirouette rate behoorlijk laag maar zou dat aan de kracht van de servo liggen?

Is de DS410 dan ook te klein als swashplate servo op een 450heli? Die heb ik namelijk ook.
Hier wordt ie verkocht als geschikt voor 250 en 450 DS420 Digital (Staart servo 250-450 size helis) [K10444] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

De hele DX4xx serie vind ik wat zwak voor een 450 model.
Ze zijn gewoon te klein, daardoor zijn de gears in de servo's gewoon wat zwak minder torque.

Ook zijn de stapjes die de servo maakt van de DS420 erg grof.. dit kan ook veel problemen veroorzaken als staart servo.

Ik zou voor de DS5xx serie gaan als ik jouw was, ff wat forser in torque.

Lees dit even: RunRyder RC Helicopter Topic - T-REX 450 DS420 - Page 1
1 van de vele topics over de DS420 servo.

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 kdsen en bij mij was dit het probleem:
-kijk even na of het riempje niet te los hangt en niet te gemakkelijk slipt.
-of er zit speling op de staartmechaniek.

heel zeker zal het daarmee iets te maken hebben, door het trillen.

niet meteen aan de gyro beginnen draaien ofzo als hij daarvoor goed afgesteld stond.

beste Djamgils,

de aardedraad waar jij het over heb moet van de staartbuis naar de motor(mount).
als het goed is heft de motor dan de statische lading op.

groeten Tim

Ben er ondertussen vrijwel zeker van dat het probleem door statische ontlading komt.
Na licht invetten van de snaar had ik vanochtend geen glitches meer. Later bij de 3d meeting in almere ondanks de wind toch even geprobeerd te hooveren. toen toch weer glitches. Later thuis (in breda was het warm en windstil) de boel weer ingevet en het vloog weer zonder glitches.

Heb met dank aan EricW geleerd dat ik de end point setting van het rudder kanaal verkeerd gebruikte en daarmee de pirouette rate verlaagd had. Deze instellingen zijn veranderd en nu is de pirouette rate een stuk beter. Voor het niveau dat ik heb zal de DS420 nog wel een tijdje voldoen.

Ik ga in de komende dagen nog wel de aarde draad aanleggen.

Die 3d meeting heeft het heli virus alleen nog maar meer bij me aangewakkerd. Was echt mooi om te zien.

Ik ga in de komende dagen nog wel de aarde draad aanleggen.

En al aangelegd?, zo ja wat zijn je bevindingen? :)

Heb ondertussen een andere ESC aangeschaft ivm vliegen in Governer mode.

Bij ons vliegt er nu een in governer, en ziet er zeer goed uit.
Alleen de stock Align regelaar is niet geschikt voor governer mode,
rpm zakt nog teveel in waardoor de staart weer gaat waggen.

De graupner Control 18 schijnt een zeer goede coverner mode hebben.
En wat ik gezien heb vliegt dit zeer schön :)

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik vlieg een CopterX met KDS800 gyro. Toen ik deze nog op een KDS 450 had, had ik mega veel problemen. Andere staart servo, alu upgrade, hoofdas tailas vervangen i.v.m. trillingen, niks hielp. Onverklaarbare tail glitch, soms een dag niet, dan weer wel, kortom mega sh...:confused:
Alles omgezet naar mijn CopterX en weer hetzelfde probleem.
Oplossing: Gyro opengeschroefd, en bleek het binnenwerk (printplaatjes) wel erg losjes in de behuizing te zitten. Dit met lijm en extra zelfklevende foam in het dekseltje weer strak gemonteerd. Resultaat, een rete strakke tail :):)
Misschien heb je hier iets aan.
Heel veel succes.

Groet
xlgum

ik had mijn twijfels of het zou lukken maar ik kreeg geen draad aan de alu staartbuis gesoldeerd. Dus wil binnenkort een keer een schroefje erin tappen en daar het draadje onderdoen. Zou het wel mogelijk moeten zijn om op alu te solderen?

Heb zelf een scorpion esc met governor besteld. Hopelijk morgen installeren.

Als je een alu boomblock hebt, kan je gewoon 1 van die boutjes waarmee het ding aan het frame zit losdraaienm, draadje pakken, knijpoogje eraan maken en dan zit het prima..

Back