Staart probleem met walkera 4#3b MIA

Ik heb een walkera 4#3b dubbel brushless met een MIA G10 chassis en een aantal MIA/extreme upgrades. De heli vliegt hierdoor een stuk prettiger en stabieler.
Sinds een paar dagen heeft de heli echter enorm last van schudden met de staart van links naar rechts. De heli is niet meer te controleren. Ik ben niet heftig gecrashed oid. Het is zomaar op komen zetten.
Ik heb de bedrading helemaal langsgelopen en ook de sensitive potmeter versteld, maar geen succes. Ik gebruik de 2406B ontvanger.
Wat kan het probleem zijn, ik kom er even niet uit.

Die walkera prut staat er bekend om, om na een tijdje te blijven ronddraaien, vanwege gyro problemen.
Die gyro kun je waarschijnlijk niet meer goed instellen.
Het lijkt allemaal hardstikke mooi zo een kleine walkera, maar uiteindelijk kost het nog meer als een professionele heli.
Sorry dat ik je moet teleurstellen.

Ik ga maar niet de discussie aan, mbt de genoemde "Walkera prut", ik ben al jaren een tevreden Walkera-bezitter.

In eerste instantie zou ik idd de gyro-sensitivity-potmeter de schuld geven, maar daar ben je al mee bezig geweest. Mogelijk de verkeerde kant opgedraaid, waardoor het schudden nog meer verergerd??? Als het vlakke kantje van het stelschroefje omhoog wijst, dan staat ie in het midden. Draai hem eens helemaal nar de min en kijk wat er gebeurt.

Als dit het niet is kan je nog denken aan een staartmotor die zijn beste tijd heeft gehad. Als je de heli in de hand houd en gas geeft, merk je dan dat de staartmotor geen constant toerental houdt???

Paul

Ik heb wel eens een keer of wat gelezen dat het instelpotmetertje niet al te duurzaam is, en na een aantal keren verstellen de geest kan geven. Maar het kan ook de staartmotor zijn. Ook brushless motoren kunnen kapot gaan, al denken sommigen wel eens van niet.

De staartmotor is bij de ombouw naar het MIA frame vervangen, het lijkt me dat het daar niet aan ligt. Ik zal het potmetertje nog een keer proberen. Desnoods bestel ik een nieuwe 4 in 1, maar dan de 2406C van de cb100.

Net even een uurtje zitten vogelen met de 4 in 1. Het staartprobleem bleef zich voordoen, het maakte niet uit hoe ik de potmeter instelde. Uit frustratie ben ik als een gek aan dat potmetertje gaan draaien en blijven draaien.........staart reageerde ineens goed. Totdat ik een verkeerde landing maakte en de staart weer begon te zwalken.
Ik heb de heli in mijn hand genomen en met een kwart gas eens op mijn gemak naar de 4 in 1 gekeken en wat dingen uitgeprobeerd. onder andere het potmetertje weer draaien, de heli zelf draaien en kijken wat het effect daar van is. De staartrotor bleef onregelmatig draaien totdat ik in de 4 in 1 kneep. Ineens draaide de staartrotor weer constant. Mijn voorlopige oplossing is nu een tie-rip goed strak om de 4 in 1 en hij vliegt weer stabiel. Toch maar uitkijken naar een nieuwe 4 in 1. In de cb100 komen twee verschillende voor. De 2406C en de 2436. Iemand die weet wat het verschil is en de welke de beste is?.

Morgen maar even probleemloos gaan vliegen met de honeybee...

de RX2436 is de opvolger van de RX2406C. Er schijnt een verbeterde gyro in te zitten en hij heeft een Extend-potmetertje waarmee je de uitslag van de servo's kunt veranderen. Ik weet dat bij de RX2406C een tail-ESC hoort met het typenr WK-WST-10A-LT en bij de RX2436 hoort de WK-WST-10A-LTC. Ik weet niet of beide uitwisselbaar zijn. Miscchien kan Flying bastard hierop reageren, die heeft 2 CB100's 1 met de 2406 en 1 met de 2436.

Paul

Laatst bewerkt:
ik heb het verschil even opgezocht. De 2406c heeft een aparte signaaldraad van de tail esc. De stroon krijgt deze van de y-kabel (bij mij is de tail esc direkt aan de main esc gesoldeerd)
De 2436 heeft voor de tail esc een stekkeringang met drie polen net als de main esc. Ik heb dus de 2406C besteld. anders kan ik meteen de tail esc gaan upgraden.

Je hebt helemaal gelijk, ik had dit idd ook al eens nageplozen, maar was het even kwijt. De 2406C is dus de juiste keuze, anders moet je er ook een nieuwe tail-ESC bij bestellen.

Paul

Net even een uurtje zitten vogelen met de 4 in 1. Het staartprobleem bleef zich voordoen, het maakte niet uit hoe ik de potmeter instelde. Uit frustratie ben ik als een gek aan dat potmetertje gaan draaien en blijven draaien.........staart reageerde ineens goed. Totdat ik een verkeerde landing maakte en de staart weer begon te zwalken.
Ik heb de heli in mijn hand genomen en met een kwart gas eens op mijn gemak naar de 4 in 1 gekeken en wat dingen uitgeprobeerd. onder andere het potmetertje weer draaien, de heli zelf draaien en kijken wat het effect daar van is. De staartrotor bleef onregelmatig draaien totdat ik in de 4 in 1 kneep. Ineens draaide de staartrotor weer constant. Mijn voorlopige oplossing is nu een tie-rip goed strak om de 4 in 1 en hij vliegt weer stabiel. Toch maar uitkijken naar een nieuwe 4 in 1. In de cb100 komen twee verschillende voor. De 2406C en de 2436. Iemand die weet wat het verschil is en de welke de beste is?.

Morgen maar even probleemloos gaan vliegen met de honeybee...

Klinkt als een los(soldeer)contact of een breukje in een printbaan. Je kan kijken of je het ziet als de de cover van de 4 in 1 afhaalt.

ik heb gisteren de 2406C binnengekregen, gemonteerd en getest. Het staartprobleem is voorbij. De heli vliegt weer goed.

ik ga nu op mijn gemak de oude bekijken en kijken of ik deze kan repareren.

Back