staart van je af vliegen

• Topicstarter Topicstarter skydiver
  • Startdatum Startdatum
S

skydiver

Guest
beste vliegers

Ik kan nu mijn belt cp v2 stabiel later hoveren met de staart naar mij toe. Nu ben ik aan het oefenen om met de staart van me af te hoveren. Oftewel zoals jullie als ervaren vliegers het weten, alles is nu in spiegelbeeld. Nu leer ik mij zelf door nu te reageren dat ik nu stuur waar de helicopter heen gaat (stick zelfde richting als heli). want met de staart naar je toe is het natuurlijk sturen naar waar je hem heen WIL(stick tegengesteld aan heli). Hoe hebben jullie het geleerd om in spiegelbeeld te denken. Ik weet het, nu gaat het allemaal vanzelf en denk je niet na. Maar in het begin, wat is het beste. en is het een logische volgende stap die je doet na dat je kan hoveren met de staart naar je toe?

Koop een modelvliegtuigje en ga daar een tijd mee vliegen. Bij vliegtuigen gaat het veel sneller automatisch en daarna kun je dat automatisme meenemen naar je heli.

Het heet overigens 'nose-in' ;)

Begin eerst eens met Side-in oefenen zowel met de linker kant als met de rechter kant van de heli naar je toe. Side-in draai je langzaam door naar nose-in.
Of.......
Koop en goede sim en ga daarmee oefenen tot je neer valt.

Vlieg eerst 8jes. Eerst de bochten van je af en als dat goed lukt de bochten naar je toe. Naar je toe kom je dus steeds even in de neus naar je toe. Daarna neus naar je toe hoveren
Groeten
Martin

Zo ongeveer heb ik het mezelf ook aangeleerd. ik ben begonnen met 8jes te vliegen. daarna is het zaak om de 8jes steeds langzamer te gaan vliegen en het kruispunt steeds rechter naar je toe te laten plaats vinden. Ik bdoel daar dus mee dat de achtvorm eigenlijk 2 cirkels worden. De dan volgende stap is dat je telkens op het kruispunt stopt. eerst maar een seconde en dan langer naarmate je het jezelf toevertrouwd.
Bij mij is deze methode zonder schade verlopen.
Pas als het nose-in hoveren langdurig goed gaat kun je gaan oefenen met een nose-in landing of stijgvlucht.

Heel veel succes!

Steven

Ik heb het eerst eindeloos geoefend op de sim, twee gedachtehulpmiddelen voor mij destijds waren dat als je tail-in vliegt je de neus stuurt (rechts is rechts links is links) , vlieg je nose in dan stuur je de staart (rechts is nog steeds rechts en links is nog steeds links).
Bij het corrigeren geld bij nose in dat je altijd stuurt naar de lage kant van de rotor, dit geldt ook voor voor- en achterwaarts.

Oefen op de sim tot je het gevoelsmatig goed doet, ik heb daar veel tijd in geinvesteerd en de eerste "live" poging ging toen heel goed.

Succes!
Gr, Roy

Bedankt jongens,

Maar ik begrijp niet waarom achtjes. Dat lijkt mij moeilijker dan hoveren. Met achtjes moet je toch veel meer bijsturen?

En simulator heb ik veel geoefend, maar ten eerste word ik er helemaal gaar van en ik vind het verschil toch te groot. ik heb helix en fms geprobeerd, helix is te instabiel of je moet betalen voor de volledige versie en fms is te stabiel. Dus ik oefen in het vervolg maar liever met de echte. In het begin heeft het me wel geholpen.

Nee vliegen is veel makkelijker dan hooveren... als een heli eenmaal vliegt is het net een vliegtuig (als je met vliegtuigen je rudder kan gebruiken).

Verder zit dat hele nose-in verhaal 100% tussen je oren, bij een vliegtuig leer je dat op dag 1. En omdat mensen met heli's die staart constant naar zicht toe houden word het eng om wat anders te doen.

Naar de hangende vleugel sturen ;) Het dwars voor je hangen is lastiger, uiteindelijk moet het je lukken om een rondje om je heli te wandelen terwijl de heli stil blijft hangen. Erg lastig, maar flink oefenen en het gaat je lukken.

Ik heb het trouwens geleerd door de heli met flink wat wind op 4 meter hoogte te hooveren, neus in de wind en daardoor is de heli stabieler en hoef je slechts kleine correcties te geven op de swash

Back