Staarten V, +, T

• Topicstarter Topicstarter Maarten Engelhardt
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten Engelhardt

Guest
Ik weet dat er al verschillende draadjes zijn over dit onderwerp, maar het zit mij toch dwars.
Mensen hebben zou hun voorkeuren, maar ik vind het wel vreemd dat (met name in Duitsland) heel veel modellen zijn met V-staarten, terwijl er hier over het algemeen niet echt positief gedaan wordt over deze uitvoering van de staart.

Ik heb hier en daar gelezen dat een zwever met V-staart traag reageert, als ik naar Dit filmpje kijk, ziet het er toch erg goed uit!?

Zie ik iets over het hoofd?

Maarten,
wat meespeelt is onder andere persoonlijke voorkeur.
Een Salto vind ik persoonlijk nog steeds een hele mooie zwever om te zien, die lijnen en dan die V-staart.

Praktisch is er ook nog wat. Het landen met een normale staart op de hellingen ( in Duitsland ) is wat lastiger, vaak staat er toch wat hoger gras of er moet op een schuine helling geland worden. Dan is het handiger dat het hoogteroer wat hoger zit en minder snel gehaakt kan worden door het ( langere ) gras. Dus T-staart en V-staart.
Voor de rest blijft het een hele discussie met voor-en-tegens.
Punt voor mij blijft: ik vind het gewoon mooi !

Hans.

Mijn score: T-staart 1, Kruis-staart 2, V-staart 7, geen-staart 3, Canard 1.

Gewicht V-staart is lichter dan T-staart + Kielvlak, dus wordt het model iets lichter.
Met een V-staart maak je een iets korter bochten bij hoge snelheden.
Met een V-staart " zoekt " het model iets meer tov een t-staart. Dit is een "nadeeltje" als je een groot gebied wilt oversteken.
V-staart beschadigt sneller tijdens het transport.

het is niet alleen persoonlijke voorkeur.
Als je wedstrijd modellen bekijk maakt het wel degelijk uit.
Kijk naar f5d.. er is berekend dat bij hoge snelheid en scherpe bochten de T staart de beste optie is. Ook hoe de T staart op je kielvlak zit maakt uit (maar dat verklap ik niet)
Klote is alleen atijd weer de aansturing daarvan.
Een kruisstaart heb je vanwege het kruis meer turbulentie.. je heb tenslotte 2 hoeken meer dan een T staart.. wel is de aansturing weer makkelijker.
V staart presteert niet optimaal. dr was nog iets mee.. ik zal even vragen wat dat ook alweer was..

Peter

nadeel van een V-staart wat ik kan bedenken is dat het bij een richtinguitslag ook een rolmoment geeft, tegengesteld aan de richting die je eigenlijk wild rollen. kan me voorstellen dat dit wat meer weerstand met zich mee brengt.

Groeten Halmar

Halmar zei:
nadeel van een V-staart wat ik kan bedenken is dat het bij een richtinguitslag ook een rolmoment geeft, tegengesteld aan de richting die je eigenlijk wild rollen. kan me voorstellen dat dit wat meer weerstand met zich mee brengt.

Groeten Halmar

en dan is er nog de omgekeerde v-staart waarbij dit rolmoment wel in de goede richting zit. Alleen zit je dan met een twin boom concept of 'hangt' je staart onder de romp...
Verder vind ik het grote voordeel van een V-staart nog de aansturing ervan, zeker bij pod-boom zwevers...

Nochthans is de Salto een zeer goed kunstzweefvliegtuig hoor :wink:
Die staart is er speciaal op gezet.

Peter Pankras schreef
V staart presteert niet optimaal.
Volgens mij zijn daar de "hoge aerodynamische" geleerde het nog niet zo over eens.;-)

Peter Pankras schreef
Als je wedstrijd modellen bekijk maakt het wel degelijk uit.
Kijk naar f5d.. er is berekend dat bij hoge snelheid en scherpe bochten de T staart de beste optie is

Bij f3b was er eerst de "trend" naar v-staarten. Nu zie je toch weer wat meer kruisstaarten( zeker geen t-staart). Ook bij f3b heb je een hoge snelheid en scherpe bochten ( nog niet zo snel als f5d ;-) )

dus...................................

jeroens zei:
Gewicht V-staart is lichter dan T-staart + Kielvlak, dus wordt het model iets lichter.
Met een V-staart maak je een iets korter bochten bij hoge snelheden.
Met een V-staart " zoekt " het model iets meer tov een t-staart. Dit is een "nadeeltje" als je een groot gebied wilt oversteken.
V-staart beschadigt sneller tijdens het transport.

Zo, die Jeroen is behoorlijk actief op dit forum. Heel goed.

Ik wil me graag in deze discussie mengen.

Ik ben het namelijk niet eens met jouw stelling dat je met een V-staart kortere bochten kan maken bij hogere snelheden.

Ik heb met de Crossfire (+ - staart) t.o.v. de Caracho 3000 en de Ellipse 2V (beide V - staart) hele andere ervaringen.

Aerodynamisch gezien is een V- staart het minst gunstig.
Het is een echte gewichtskwestie.
Geef mij voor F3B maar een V-staart. Met een + - staart kun je mooiere en betere bochten vliegen. Bij 2 van de 3 F3B taken gaat het alleen niet om mooie bochtjes. (Met een V - staart kun je de Eurotour ook winnen :) )
Bij F3J en F3K is een + -staart veel gunstiger. Bij F3K zelfs noodzakelijk naar mijn mening.

He Sander,

Weer iets drukker met f3b-ers.!

Zoals ik al schreef mogen de aerodynamische goeroes van mij bepalen of een v of t staart beter is voor f3b-modellen ( daar heb ik te weinig hersencellen voor ;-) )

Mijn eigen ervaring is dat ik een v-staart korter door de bocht vind gaan, wat bij speed van belang is. Dit is de bij andere taken (thermiek en afstand) minder belangrijk.

Je ziet nu toch wel weer duidelijk een (mode)trend naar kruisstaarten.......

Wat ik er nog van onthouden heb (25 j geleden), gecombineerd met wat recentere ervaring is het volgende te zeggen over de staarten:

- De Vstaart is het lichtste te bouwen, ook kun je daar de lichtste servo's (qua Nm) op zetten. Als er een servo kapot gaat (of een roer vast zit) is de kist nog veilig te landen (heb daar ervaring mee).

- De T-staart is zwaarder maar levert een iets lagere luchtweerstand en zou daarom gunstig kunnen zijn in de speed taak.

Van de kruis staart zegt men dat hij beter stuurt in de (langzame) bochten
, vooral voor F3j kisten belangrijk.
Hij lijkt me echter meer weerstand te leveren dan een T of een V staart, en daarom minder gunstig voor de speed taak.

Voor een F3k kistje is de het noodzakelijk om zowel onder de romp als boven de romp voldoende oppervlak te hebben anders tordeert de romp te veel tijdens de SAL werp techniek, en klimt hij niet mooi recht weg.

Verder is een kruisstaart bij het weggooien aan de F3blier wat gevoeliger voor schade (botsing met hoofd)

HA TheoV ;-)

Mijn ervaring is dat een V-staart sneller (geen extreme verschillen) door de bocht gaat dan een T of kruisstaart.

Juist of onjuist? Ik ben benieuwd naar de aerodynamische onderbouwing.....

Ha JeroenS

Omdat de staart lichter is te bouwen, is waarschijnlijk ook het traagheidsmoment om de dwars-as lager en kan hij sneller om die as reageren.

Dit is maar een educated guess, of het de werkelijke verklaring is van jouw ervaring dat een kist met een V-staart sneller de bocht omgaat (in de speed taak door eerst in te leiden met een kwart rol (of halve?) en daarna met "up" de bocht om, dat weet ik niet, maar het zou best wel eens waar kunnen zijn.

Nou, dit is toch wel hogere mechanica.. en dat gaat mij boven mijn pet. Dan maar een keus op puur uiterljk (nee niet mijn uiterlijk) :roll:

Ik vindt zwevers met een V-staart optisch wel aantrekkelijk
mCandy1.jpg
zoals deze Candy

of

callistic5.jpg

deze Callistic

En deze Libelle comp

IMG_1180.jpg

Nogmaals, niet een wetenschappelijk onderbouwde keuze :oops:

Ook het vliegen met V-staarten in AFP, bevalt mij wel moet ik zeggen. :thumbsup:

Ik denk dat een mooi voorbeeld de f5b scene is.
Daar was het veel V staartjes, maar je ziet toch veel T en kruis terug komen.
En daar is het toch een combinatie van soeed en ook zweef eigenschappen.
Zie bv naar wulf met de raketenwurm 1 tov de nieuwe v2 . De v1 had nog v staart, de v2 heeft nu een T staart.

Peter

Peter Pankras schreef : Daar was het veel V staartjes, maar je ziet toch veel T en kruis terug komen

In het f3b gebeuren zie je ook weer meer kruisstaarten komen.

De vraag is altijd waarom ?
Iemand die wereldkampioen is heeft altijd gelijk. Vaak wordt dan naar dat model gekeken. En ja, dat is nu 2 * achter elkaar een kruisstaart dus..................

Dit is ook een leuke zwever:

candy1.JPG

Candy van PAF

Een kruisstaart blijft toch wel gevoelig voor schade, behalve als je hem vangt.

Taco

Taco,

de Candy is inderdaad een hele leuke kleine zwever.
De 1,50 m doet het ook geweldig in de bergen.

Ik denk echter dat in draadje er over "andere" kruisstaarten wordt gesproeken dan jij bedoelt. Jij hebt het waarschijnlijk over de kruisstaarten van DLG-zwevers, hier worden andere kruisstaarten bedoeld. Zoiets bijvoorbeeld.

Back