Staartservo's

Ik heb me in het weekend een klassieke Eliminator 134" gekocht. Het is een ouder model, volledig uit balsa en was in die tijd één van de beste thermiek zwevers.
Ik overweeg om de servo's in de staart te plaatsen zodat ik voorin meer plaats heb om een electromotor in te bouwen. Ik denk ook dat het meergewicht in de staart het bijkomend gewicht in de neus compenseert.
Vleugeloppervlakte is 72 dm2, breedte is 3,4m en het gewicht ( naakt ) is 1800 gr. Ik szchat dat het vliegklaar gewicht zal rond de 2200gr zal liggen.
De vleugel heeft een vlak middenstuk en de buitenpanelen hebben een dubbele knik. Hoogteroer is een pendelroer en het richtingsroer is vrij groot. Eventueel zou ik ook rolroeren inbouwen.
Wat zouden goede servo's zijn ? ik heb ongeveer 10-11mm vrij dikte en de servo-arm moet hierbinnen bijven en zal dus moeten worden ingekort. Zouden de Diamond D60 volstaan of zou ik sterkere servo's nodig hebben, bijvoorbeeld digitale Graupners of Futaba's volgens jullie ?
Groeten
Dirk

Dit is een echte floater en ik ga er natuurlijk niet mee racen.

Hallo Dirk, ik heb zelf een F3j-e vliegtuig met 2 servo's in de staart, ik heb er Hitec HS-125MG inzitten er is ook een digitaleversie de hs-5125MG.

Bedankt, de Hitec 125MG is inderdaad een stevige servo voor in de staart. Nu weegt hij wel 24gr. Omdat de romp vrij lang is, vraag ik me af of het gewicht van 2 x 24gr ( tegenover 2 x 9gr voor de Dymond D60 ) achteraan geen negatief effect heeft op de wendbaarheid. Wat denk je ? Ik heb nog meerdere 125's liggen en het zou een goede oplossing zijn omdat ze zo dun zijn en gemakkelijk in te bouwen. De 125MG geeft me ook de nodige reserve qua kracht omdat de Dymond maar 1,9kg trekt.
Dirk

In mijn electro pike perfect zit een graupner C 271 op richting. Ook gemonteerd in de staart. Deze servo is met 8 gram behoorlijk lichter.
Op hoogte zit een graupner DS 368. Deze komt kwa gewicht redelijk overeen met Hitec 125MG.

Ze zeggen natuurlijk hoe lichter van achter hoe minder ballast voorin, ik denk dat je ook even moet kijken naar het zwaartepunt, je hebt toch een motor regelaar en accu voor het zwaartepunt als het goed is, het is zonde om bijvoorbeeld later extra lood voorin te moeten meenemen of andersom met lichte servo's achterin lood extra in je staat te moeten hebben stoppen. qua wendbaarheid heb ik geen problemen met die 125-tjes, ik heb helaas geen ervaring met die andere servo's.

Servo's in de staart of niet

Bedankt voor de adviezen. Ik blijf nog twijfelen of ik nu de servo's in de staart zou monteren of niet.
Graag heb ik hiervoor jullie advies. Vermits de romp erg lang is, krijg ik toch wel een aanzienlijk moment als ik de servo's achteraan plaats, nietwaar ? Ik heb eens nagemeten en de verhouding tussen de staart en het midden van de plaats waar de servo's vroeger zaten ( voor de vleugels ) is x 4,5. Mijn vraag is dus of, als ik 40 -50gr achterin toevoeg, de wendbaarheid van het model sterk negatief zou worden beïnvloedt. De servo's die er vroeger inzaten waren massief zwaar, oude Varioprops van 120gr/servo, maar ze zaten wel vooraan. Daarvoor kwam nog een zware ontvangstbatterij én lood in de neus. Dit wordt nu wel gecompenseerd doordat ik een electromotor inbouw ( FUN 480 met reductie ) en een aandrijfbatterij heb ( 160 gr ).
Groeten,
Dirk

Als je voorin nog plek hebt is dat kwa gewicht altijd beter...
Over de wendbaarheid zou ik me niet zo druk maken.

Voorin of achterin maakt niet echt uit. Wat uitmaakt is het vlieggewicht, maar zelfs 75 gram extra zal hoogtens 2 gr/dm2 vleugelbelasting verhogen.

Mijn strategie zou zijn:
1. huidige zwaartepunt goed vastleggen (het zwaartepunt waarme hij goed vliegt),
2. huidige servo's voor hoogte/richting uitbouwen,
3. electromotor inbouwen,
4. probeer door provisorisch de motoraccu en staartservo's te plaatsen het oorspronkelijke zwaartepunt weer te bereiken,
5. daarna accu en servo's op die locaties inbouwen.

Succes,
Dirk.

Back