Staartvlakken maken

Frans Bal

PH-SAM
Met de langer wordende (donkere) avonden weer eens het bouwhok ingedoken. Voor komend jaar moeten er twee F3K kisten gebouwd worden.
Normaal maak ik de staartvlakken van zacht balsa met 25grams glas maar deze keer wilde ik eens de mogelijkheden onderzoek met schuim.
Het eerste Stabilo-tje is gereed. Wel nog te zwaar met 7.8 gram maar met minder liberaal gebruik van epoxy en weefsel moet lichter mogelijk zijn.

Boven en onder 25 gram glas
Neus 58 gram glas
Carbon is 80 gram ontvlochten spreadtow weefsel
Scharnierlijn met 37 gram kevlar

DSC02927copyMedium.jpg

Groet

Frans

ontvlochten spread tow weefsel.... leipo hahaha
Maar ziet er zeker strak uit ja, had je het koolstof nog als prepreg gemaakt zodat het zo mooi in vorm blijft? Of zat er nog een binder op van het weefsel waar je het uit hebt gejat?

Bij de volgende zou ik de neus ook van dat koolstof maken, al is het alleen maar voor de looks :)

S U P E R netjes!

Waar kopen jullie dat spreattow? Ik heb tot nu toe alleen bij R&G gekeken voor de prijs. :eek:
(ben zojuist weer van de grond opgekrabbeld en zit weer op mijn stoel....)

ziet er mooi uit frans! en 7.8 vind ik zeker niet verkeerd voor een eerste poging.

maar even een vraagje mbt de ligger. jij hebt het daar over spread tow. heb jij dan gewoon een spread tow mat waar de vezels 90 graden tov elkaar staan genomen en daar een recht stuk van gepakt? of begrijp ik dat nu verkeerd?

dit was mijn eerst staartvlakken bag poging:
bild0088.jpg

het stabilo en het full carbon rudder beide 7 gram en het andere rudder (disser look-a-like) was 6 gram afgerond op mijn weegschaal. als liggers heb ik gewoon roofing gebruikt.

Wat zijn eigenlijk streefgewichten voor een kielvlak en een stabilo?
Ik wil ook weer eens bouwen en heb niet genoteerd hoe zwaar mijn vorige pogingen uitkwamen.....
Loet, Alex? Wat wegen jullie staartdelen?

Wat zijn eigenlijk streefgewichten voor een kielvlak en een stabilo?
Ik wil ook weer eens bouwen en heb niet genoteerd hoe zwaar mijn vorige pogingen uitkwamen.....
Loet, Alex? Wat wegen jullie staartdelen?

Streefgewichts is -2 gram. Helaas ben ik meestal zo'n 8 gram te zwaar.
6 tot 7 gram wegen mijn staartvlakken meestal

Wat voor schuim heb je gebruikt?
XPS van Hornbach.

had je het koolstof nog als prepreg gemaakt zodat het zo mooi in vorm blijft? Of zat er nog een binder op van het weefsel waar je het uit hebt gejat?
De spread tow heeft een binder aan een zijde.
De banden zijn voor het weven van de binder voorzien en zijn dus prima te ontvlechten zonder dat de handel uit elkaar valt.

heb jij dan gewoon een spread tow mat waar de vezels 90 graden tov elkaar staan genomen en daar een recht stuk van gepakt?
De ligger is van één band, het stukje in het midden is gewoon weefsel.

Streefgewichts is -2 gram. Helaas ben ik meestal zo'n 8 gram te zwaar.
6 tot 7 gram wegen mijn staartvlakken meestal
Mooi, een grammetje kan er wellicht nog wel af.

Waar kopen jullie dat spreattow? Ik heb tot nu toe alleen bij R&G gekeken voor de prijs.
(ben zojuist weer van de grond opgekrabbeld en zit weer op mijn stoel....)
Ik had een gelukkie, had nog 1.5 meter liggen die ik had "gewonnen" tijdens Malden int. Beetje gaten kaas maar de banden zijn prima.

Frans

Frans, hoe droog mag/kan je glas eigenlijk maken voor het vacuumbaggen?

Kevlar maak ik met keukenpapier en een harde roller zo droog mogelijk voor dat het de zak in gaat. Kan dat bij glas ook zonder dat je bang hoeft te zijn dat het glas later zo van het schuim valt?

Berrie

hoe droog mag/kan je glas eigenlijk maken voor het vacuumbaggen?

Bij dit stabilo heb ik op de door jou beschreven manier het glas zo droog gemaakt dat het niet meer glom. Een paar keer rollen, that's all.
De belangrijke plekken heb ik voor een beter hechting met een kwastje weer voorzien van een dun laagje epoxy. (ligger, achterlijst)
Echt plakken doet het laminaat niet op het schuim, oppassen voor verschuiven dus.

Theo,
Yep werkt perfecto ;)

Frans

Nummer twee is vanmiddag uit de zak gehaald.
Deze keer heb ik Styrodur CS schuim (groen) gebruikt.
Dit schuim is iets (10%) zwaarder dan Hornbach XPS (geel) maar is steviger en laat zich wat beter schuren.

DSC02955Large.jpg

Verder heb ik het laminaat droger gerold en alleen een beetje extra aangebracht op de liggers en achterlijst.
Het stabilo weegt 7.1 gram, niet slecht.
Kan nog ietsie lighter door het gele schuim te gebruiken.
Totaal moet dat dan onder de 7 gram komen.

DSC02954Large.jpg

DSC02951Large.jpg

Het eerste stabilo verder afgewerkt, scharnier losgesneden en veertje geplaatst.
Het veertje zit in twee aluminium buisjes van 1.6 mm.

Volgende, kielvlakken...

Frans

:thumbsup: Strak werk, Frans! :cool:

Mochten de eerste pogingen richting de vuilnisnbak gaan, dan houd ik me aanbevolen.

Frans, is dat niet zwaar? Waarom gebruik je geen dunne kunststof buisjes?

Euh, ja je kan carbon buisjes gebruiken.

gewicht alu buisjes 0,103861053 gram

gewicht carbon buisjes 0,069743357 gram

Dan bespaar je 0,034117696 gram!!!:mrgreen:

Frans

Helemaal geen buisje gebruiken dan bespaar je nog meer!!

Ik lijm de torsieveertjes vast met een heel klein beetje konstruktie-tix van bison. Dat is transparante PU lijm. Bij balsa delen gaat alles vast met een drupje CA

Euh, ja je kan carbon buisjes gebruiken.

gewicht alu buisjes 0,103861053 gram

gewicht carbon buisjes 0,069743357 gram

Dan bespaar je 0,034117696 gram!!!:mrgreen:

Frans

De alu-buisjes lijken me een flinke wanddikte te hebben. Ik zou ze uitdraaien op de draaibank. Zwaarder dan 0,05 gram hoeven ze niet te zijn:mrgreen:

Loet

Amoebe n**k*n want mieren zijn te groot

heel klein beetje konstruktie-tix van bison

Theo,
Wat is de soortelijke massa van bison tix???

Loet,
Ja.. goed plan en dan de buisjes over de lengte door zagen en dan inlijmen = maar 0.02 gram.
Weer meer gewicht om mee te kunnen balasten

Franzzzzz

Back