Staartwiel is onzin en niet nodig

Ehhhuuuu. (wat je zegt Ton)

Leuk figuur voor de schaal wedstrijden, verplicht maken dan uiteraard. :wink:

Effe een mooie Tony Clark cub aanpassen met wielremmen, links en rechts bedienbaar.

Ger.

Haha Ger dan ga ik wel props staan te verkopen.

Ik had dit filpje al een poosje geleden gezien, en het natuurlijk ook geprobeerd.
Maar het lukt niet.
Een paar remmen zijn dan echt nodig.
En wat meer grondspeling met mijn prop ook.
Wel rij ik vaak met veel down, dan blijf ik niet met mijn staartwiel achter de sleeplijn hangen die op het veld ligt.
Wel kon ik het staartwiel van de grond houden met vol richting en aardig wat gas.
Dan ging hij snel rond draaien, maar dat koste me wel mijn velgen :lol:
Maar nu ik mijn husky heb opgeknapt doe ik het niet meer :P

Wielremmen is niet nodig voor dit figuur, wel een goed hoogteroer en snelle vingers voor het sturen en het spelen met het gas. Met mijn Telemaster lukt me het stilstaan op de hoofdwielen en om zijn as draaien vrij goed, het taxiën heb ik nog niet geprobeert maar is wel een oefening voor de volgende keer.

Theo als je remmen zou hebben kan je wat meer gas geven.
Ik denk dat je het bij grotere kisten (lees wielen) wel nodig heb.
Als ik een paar tandjes gas geeft gaat mijn husky al rijden, en heb ik nog niet echt voldoende druk op mijn hoogteroer.

enne ik ga het niet meer proberen :wink:

Dit is een oude truc die eigenlijk alleen goed uit te voeren is met PA-18's met een O-290 motor ....

Je kan zo ook "STOL" start maken ...... remmen vol ingedrukt .... vol gas geven voorzichtig wat down geven en wachten tot het staartwiel los komt .... zodra de kist stabiel horizontaal staat remmen los .... en met 20-30 meter ben je los .... een "normale" start van uit stilstand kost 120-180 meter ....

Met de 95 HP motoren lukt het niet de staart omhoog te krijgen en bij de 150 hp en zwaardere motoren geven de wielen te weinig (wrijvings)weerstand (gaan sleeën bij volledig geremd, en bij volgas motor)....

en de doorsnee eigenaar van een Piper die weet wat een prop en shock loaden kost, zal niet blij zijn als-ie een huurder zo iets met zijn kissie ziet doen......Ik vind het in ieder geval bloedlink, mja wel leuk om te zien tuurlijk......

Dit heeft tijdens het oefenenen zeker wat props gekost :roll:
Hopenlijk bleef de motor toen doordraaien dan kost het hem alleen een prop en hoeft een shock load niet uitgevoerd te worden.

Ziet er wel geinig uit maar zou niet graag zien dat het gebeurt met de tail draggers die wij onderhouden.
Het gebeurt wel vaak ongweild, gister nog op Lelystad een taildragger gezien die iets te hard op de rem ging staan en z`n staartwiel optilde, dat ging nog net goed.
De sleepkist op Hilversum heeft al vaak een neusstand gemaakt en dat maakt de club niet blij gestemd.

Back