stabiele laagdekker?!

Na wat herhalingsoefeningen, eerst Easy Star en dan de Mentor, blijf ik tegen het probleem aanhikken dat deze schuimpjes in mijn geval erg gauw last van wat teveel wind hebben. ( In zeeland waait het veel) Mijn vroegere houten brandstof vliegers waren een stuk zwaarder en daarom (volgens mij) ook rustiger.
Nu kreeg ik het advies om aan een laagdekker te beginnen. Ik heb een en ander op het forum gelezen en dat doet me twijfelen.
Ik heb er een stuk of wat op mijn simulator uitgeprobeerd maar ik kom er niet goed uit.
Heeft iemand moed en zin om me een tip te geven?
bedankt alvast
Hans

al eens gekeken naar een calmato trainer of een kyosho trainer , zie link :

RC Vliegtuigen - Kyosho - TopRC.nl

wat je ook eens kan overwegen is een Swift-Trainer te vinden, zie link :

Hobby-

Voordeel van genoemde vliegtuigen is dat ze wat meer kunnen hebben, qua wind, windkracht 2-5, en ook omdat het vliegtuigen zijn met een groot vleugel opervlak

Bedankt voor de links. Qua vliegerij denkt ik terug aan mijn vroegere Westerley-Taxi-tijd maar de brandstof heb ik nooit leuk gevonden. De huidige Elektro mogeljkheden wil ik houden. (bouwen was trouwens ook erg leuk!)
Ik zag trouwens een Kyosho Calmato EP 1400, is zoiets wat je bedoelt?

Laatst bewerkt:
De vliegtuigen die ik aangaf zijn allemaal geschikt voor electra of brandstof. Het is maar net de keuze die je wilt maken. Mogelijkerwijs kan het ook zijn dat de vliegclub waar je eventueel lid bent, een vereiste heeft gesteld om enkel met electra te vliegen.

Ik kwam nog een linkje tegen van je bedoelde toestel : KYOSHO?PRODUCT | Calmato ST EP 1400 Blue

en ook nog een draadje via het forum (al een oud onderwerp,maar wellicht genoeg info)

kyosho-calmato-st-ep-1400-a

En mocht je overigens vanaf niks willen beginnen met bouwen, kan je ook op deze website kijken :

Shamrock-Maastricht.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoelde de Kyosho Calmato EP 1400 trainer of de nieuwere-- Alpha, dat is een hoogdekker. Als die inderdaad rustiger is in onze winderige omgeving dan lijkt me dat wel. Misschien zijn er nog andere alternatieven ? Maar wel elektro.

Ik zou ook eens kijken naar de Parkzone Archer en de Parkzone T28 Trojan (iDe achter is redelijk klein, de Trojan is net een slagje groter. )
Heb zelf de Archer gekocht (bij rcaddict hebben ze die voor 115 euro BNF) en die bevalt me perfect. vliegt stabieler als ik verwacht had, en ik had er op zich al vrij veel van verwacht gezien ik hem als opvolger voor m'n Easy Cub had gekocht. :)
En van alle reviews die ik heb gezien, word overal gezegd dat de vliegeigenschappen heel vergelijkbaar zijn met de T28 van parkzone.

Ik heb wat met die T28 (Archer?) gespeeld op mijn simulator (wind 3.5 45 graden) lijkt me best leuk.Heeft ook een flinke V stelling. Ik zou natuurlijk ook eens kunnen proberen wat de Mentor doet als ik die wat V stelling geef. Of dat kan ?? Och blijft toch leuk.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren weer een keer met m'n Archer gevlogen. :) Stond een beetje wind, maar voor z'n afmetingen is die echt extreem stabiel.
't vliegtuig heeft inderdaad een behoorlijke V-stelling, maar is ook nog erg wendbaar.
Ik kan hem alleen maar aanraden iig. :mrgreen: Vind hem erg leuk vliegen.

ps: Ik heb zelf nog geen 10 vluchten gemaakt met m'n Multiplex Easycub, en ben dus nu 'overgestapt' naar de Archer en dat ging perfect.
Ik vond het zelfs zo goed gaan dat is als beginner zelfs gisteren met m'n Parkzone Spitfire de maiden heb gedaan. Ook dat ging erg goed. :mrgreen: Alleen is die spitfire wel duiderlijk iets 'nerveuzer' als de Archer.
Ondanks dat de Archer kleiner en een stuk lichter is. (de Archer vliegt ook maar op 1300mAh 2S lipo's. terwijl de meeste Parkzone vliegtuigen toch de 2200mAh 3S lipo's gebruiken. )

Ik heb de archer besteld, een zender heb ik nog voor mijn heli avontuur (oef, als daar de leeftijd me geen parten bij speelt!!)
Razend benieuwd.
Hans

Och terug naar school denk je dan maar.

Is het een zendertje dat meegeleverd is met een helicopter?
Let daar wel eventjes mee op.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar veel van deze zendertjes hebben een mindere rijkweidte, als het een Spectrum zender is heb ik niets gezegd natuurlijk.
Veel vliegplezier gewenst.

Johan.

Op school schudden ze meewarig hun hoofd!! Gisteren de zaak gekregen, alles werkte prima tot ik zat te kl... met de DX6i. Motor volle kracht, van tafel, klap tegen de kast, stekker niet vlug los, prop kapot, motor verbrand.... (dat beest met die lange oren !!!)

bah.. dat is jammer. :( Gelukkig is het maar een knullig klein motortje, kost de wereld gelukkig niet. verder heeft die het wel overleeft?

Al doende leert men. Weer geleerd dat als je in de zender gaat zitten rommelen je even de accu los moet halen in de kist, of minimaal even de prop eraf. Als je hulp nodig hebt is er wellicht op het forum iemand die in de buurt woont.

Ik heb 2 calmato's:
calmato ST EP 1400mm (1,4m electro)
calmato 40 sports (1,6m brandstof)
ik durf te zeggen dat het de best vliegende laagdekkers zijn. Je zou zo met de F3A C wedstrijden mee kunnen doen.

Je leest alleen maar lovende recensies over deze vliegtuigen (afgezien van de vroegere folie dan..)

Calmato's zijn zeer goede vliegtuigen, ook als trainer uitvoeringen verkrijgbaar ARF. Als je zoiets zoekt om met de hobby te beginnen, zou ik zeggen gewoon doen. Qua folie kan je er altijd nog wat op vinden om het te verbeteren :)

Calmato's zijn uiteraard een prima keuze.. Echter ik kan uit de berichten van de TS niet opmaken of hij wild vliegt of bij een vereniging. Is het eerste het geval dan word een Calmato direct een stuk onhandiger met het oog op een geschikte start en landings locatie. In dat geval blijven epo modellen handiger maar blijf je met het huidige probleem zitten.

Ik heb er een nieuwe motor ingezet, vliegklaar dus. Hopen op redelijk weer dit weekend.
Het oude motortje heb ik gesloopt en ik kan de verleiding niet weerstaan om te proberen de wikkelingen te vervangen. Het zoeken naar hoe en wat levert gelijk weer een boel wetenswaardigheden op. Een vraag hierover heb ik aan een ander draadje geplakt.

De andere tips heb ik genoteerd, bedankt.
gr
Hans

De Archer heeft gevlogen (gelukkig ook door een kundige instructeur) met flink wat wind. Zeer tevreden nu een rustige avond afwachten.

Back