Stabilit express verwijderen

Hallo,

Heeft iemand enig idee hoe je stabilit express kan verwijderen?

Ik kan het niet schuren want het zit in de binnenkant van de romp van een bootje! ( van vorige eigenaar) en er is een motor mee vastgelijmd!!!

Optie 1: langzaam verwarmen (dat gaat prima met schroefaskokers die met SE zijn vastgezet: soldeerbout in/tegen de schroefaskoker zetten zodat deze de warmte overbrengt aan de lijm.

Optie 2: "Shock and awe": met een beitel (of ouwe schroevendraaier) een tik tegen de lijmnaad geven, liefst in een zo vlak mogelijk hoek. Dus plat op de scheiding tussen materiaal (motor of romp) en de lijm. En met een "tik" bedoel ik een ferme tik, met de platte kant van een hamertje op de beitel.
Meestal "breekt" dat de lijmverbinding wel. Daarna zul je toch aan de slag moeten om het geheel schoon te schuren.

Verwarmen heb ik zelf nooit geprobeerd, maar de "shock&awe" methode werkt goed, al moet je wel met beleid te werk gaan.

Als je een beetje goed mikt, breek je de boel weg zonder al te veel lijmresten achter te laten.

En anders zul je bijvoorbeeld met de Dremel en eventueel een flex-as voor de hoekjes en gaatjes, en een klein slijp of freestolletje ook goede resultaten boeken. Wel om denken dat je het stof niet inademt.

Groet, Bert

Ik denk niet dat ik een beitel of schroevendraaier kan plat positioneren (te weinig plaats), de boot is een vegesack.

@Roel: kan ik de verwarmingsmethode doen op de motor?

In plaats van een beitel een oud schroevendraaiertje, desnoods ingekort, zodat je alleen het steeltje overhoudt?

Warmtemethode op de motor? Dan zou ik eerder zeggen: sluit de motor aan op een accu en geef gas! Net zolang tot de buitenzijde van de motor meer dan handwarm is. Dat kan de motor (kortstondig) wel hebben. Dan voorzichtig los proberen te wrikken, eventueel in combinatie met het boven genoemde schroevendraaiertje.

Is Stabilit express beter of niet dan de huidige 2 componenten lijm. In de zeventiger jaren heb ik het veel gebruikt, er was toen niets beter te koop en wat ik mij ervan herinner was de droogtijd snel en werd het keihard. Heb gezien dat het nog te koop is maar je schrikt van de prijs.

Back