Stabiliteit MFU

Ik heb gemerkt dat de MFU in mijn Knight hauler erg gevoelig is voor een stabiele spanning. Gisteren had ik een 3900 mAh NiMh powerpack (Conrad)aan de MFU gekoppeld die welliswaar niet helemaal opgeladen was maar het in mijn buggy nog prima deed.
De MFU functioneerde maar half: de servo's werkten maar de motor wilde niet draaien. Ook de geluidseffecten werkten niet (opstarten bij aanzetten ed.) en de MFU kwam ook niet in de instelmodus als het knopje ingedrukt werd.

Wie kent dit fenomeen?
Later heb ik een andere accu met lagere capaciteit gebruikt en daar werkte het wel een tijdje goed mee (tot die waarschijnlijk ook te leeg was).
Het lijkt erop dat de MFU een spanningsstabielere accu nodig heeft dan mijn Conrad pack.
Welke accu's gebruiken jullie voor je truck icm MFU?

Hoi Ron,

Als ik het zo lees, ga ik er vanuit dat je conrad accu net te leeg is om er nog mee te rijden !
De MFU heeft een soort failsave functie, zodra de spanning te laag wordt, dan schakelt hij de stroomvreters uit...
In dit geval het geluid en de motor.

Mocht je een multimeter hebben en je weet hoe je de spanning kan meten...
Ik zou zeggen, meten is weten :)

Le zult het dan wel moeten meten met een last erop aangesloten !
Sluit de accu aan op je buggy en laat de motor vol toeren draaien...
Gelijktijdig meet je de spanning van de accu.

Als dit aanzienlijk lager is dan 7,2V, dan is je accu echt te leeg.

Is je accu ook 7,2V als die echt vol geladen is, gemeten met een draaiende motor ?
Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het zijn dat er één of meerdere cellen niet meer goed functioneren.

Hopelijk kun je er wat mee... succes

Dag Marten,

Bedankt voor je snelle reaktie. Dat van die failsafe funktie van de MFU wist ik niet maar maakt het plaatje nu voor mij duidelijk.
Bij de tweede Akku (een Carson) werkte de mfu zoals het moest. Daar merkte ik op een gegeven moment ook dat na het starten van de motor (het startgeluid komt op) er eigenlijk direct weer uit geluid van het uitschakelen volgde en ik kon ook niet rijden. Dat lijkt het ingrijpen van de failsafe funktie zoals je begreep.

De MFU is dus ok. Nu wil ik eigenlijk een accu die zo lang mogelijk de spanning overeind kan houden en pas op het eind, als de energie bijna op is, de spanning laat zakken. Dus één met een betere karakteristiek dan de Conrad.
Welke beveel je aan?

Hoi Ron,

In principe werkt elke accu hetzelfde...
Enkelt speelt de kwaliteit een belangrijke rol.

Stel je hebt een goedkope accu van 7,2V 3900mAh en een dure accu van 7,2V 3900mAh...
Het enige verscheel zal te maken hebben met de levensduur !

De goedkope accu, zal bijv. na 6 maanden veel minder energie kunnen leveren...
(i.p.v. 3900 bijv. maar 3000mAh !)
Dan die duurdere accu, deze zal dus langer zijn waarde behouden.

Hoeveel het precies verscheeld na die tijd, kan ik niet 1,2,3 zeggen.

Sanyo accu's zijn in het algemeen goede accu's en betrouwbaar.
Maar er zijn natuurlijk meerdere merken, wellicht kunnen andere forummers die vermelden.

Back