stabiliteit niet goed

hallo
de LTR werkt reeds bij de minste helling en hoeft daarom niet zoveel te stabiliseren
voor het oog onzichtbaar maar voor de ltr reeds voldoende om in te grijpen
mijn voorstel geld nog steeds

zit er niet over te zeveren kom het gratis proberen
servo tester is aan wezig
reserve LTR ook
en dat schuifspul met servo zit zo in elkaar als proef moet het niet zo stevig zijn
gewoon een gewicht dat door een servo (ook aanwezig)bewogen word en dat de plaats van de balast accu in neemt
het enige dat er moet gebeuren is de plaat van de juiste maat maken zodat deze er vast in klemt
en dan testen of het werkt

want je kunt het bereken en redeneren zoveel je wil maar als je het niet kunt omzetten in een werkbaar iets ben je der dus geen kl**en mee mijn gedacht

gr raf
 

Zoals ik al zei, niks recents. He was overigens dit ship waarvan ik foto's van de stabilisatie gyro's gezien heb.


Ook hier, weinig recents, afgezien van jachten.

Een installatie van 3 tot 5% van het scheepsgewicht, dat is ook nogal wat als je bedenkt dat grote cruise liners moeiteloos de 50000 ton overschrijden...
Het klapstuk komt als ik lees: "the ship gyroscopic stabiliser can only produce a limited roll stabilising moment that may be exceeded as the wave height increases. Otherwise, it is not unusual for the manufacture to recommend that the unit not be used at sea in large waves."
Ofwel: juist als je het het hardste nodig hebt, moet je het van de fabrikant beter uitzetten....

Is demping door middel van wervelstroom-remmen wel eens in modellen gebruikt?
Meer
eddy current effect demo videos

Ik zie niet in hoe je dat in een schip wilt toepassen: een te stabiliseren magneet die eddy currents in een stabiele stator opwekt, dat begrijp ik, maar hoe wil je die eddy currents opwekken in de omringende watermassa? En met welk doel, als die watermassa vloeibaar is (en dus meebeweegt met de er op uitgeoefende Lorentz-krachten)?

En ondertussen begin ik die dingen hier steeds meer te missen: Ik kan nu al niet eens meer op mijn stoeltje blijven zitten als ik dit typ: Ik schuif met stoel en al mijn hele hut door (wat gelukkig maar een klein kippe-eindje is; dan komt de klap tegen het schot niet zo hard aan....)

Groet, Bert
 
... Een installatie van 3 tot 5% van het scheepsgewicht, dat is ook nogal wat als je bedenkt dat grote cruise liners moeiteloos de 50000 ton overschrijden ...
Mooie plaatjes in dit boek
"Italian Liner To Defy The Waves."
Popular Mechanics, April 1931.

... maar hoe wil je die eddy currents opwekken in de omringende watermassa? ...
Elektrische wervelstromen opwekken in niet-magnetisch metalen slinger. Wervelstroomremmen worden gebruikt in 1:1 achtbanen.
Deze zelfbouw dynamometer voor modelbouw elektro-motoren gebruikt de platen van een harde schijf als eddy-current rem
LRK Site
> Elektro Modell 4/2001 Performance Measurements on Electric Motors

Wirbel_spindel.gif
 
dacht dat het ook alleen in zout water zou werken
ook dat spul waar die japanners mee getest hebben (carterpillar)aandrijving werkt alleen in zout water
en ik denk niet de TS veel in zee water zal varen met zijn model
of het moet in het brakke water op linker oever zijn bij kmyca

gr raf
 
...En ondertussen begin ik die dingen hier steeds meer te missen: Ik kan nu al niet eens meer op mijn stoeltje blijven zitten als ik dit typ: Ik schuif met stoel en al mijn hele hut door (wat gelukkig maar een klein kippe-eindje is; dan komt de klap tegen het schot niet zo hard aan....)
Groet, Bert

Koude appelstroop op de bodem van je hut gieten...
Dat dempt de bewegingen van je stoel prima.
Als dat niet helpt: olie op de golven.
Die lui van Greenpeace zitten óf nog vast in Rusland, óf zijn nog steeds bezig hun vrijlating te vieren, dus wat let je...;)

Sterkte!
 
Elektrische wervelstromen opwekken in niet-magnetisch metalen slinger. Wervelstroomremmen worden gebruikt in 1:1 achtbanen.
Deze zelfbouw dynamometer voor modelbouw elektro-motoren gebruikt de platen van een harde schijf als eddy-current rem

Ah, je bedoelt een pendule die heen en weer beweegt tussen een magneet....

Kan theoretisch, ware het niet dat voor wat betreft een schip, het ophangpunt van een vrij hangende massa het aangrijpingspunt van het gewicht is.
Ofwel, hang je die slinger aan het topje van de mast, ook al hangt het gewicht van de slinger onder de waterlijn in de romp, voor de stabiliteit is het dan identiek aan dat dat volledige gewicht zich in het topje van de mast bevindt.
M.a.w: wat je wint aan slingerdemping, verlies je aan aanvangsstabiliteit.

Groet, Bert
 
Koude appelstroop op de bodem van je hut gieten...
Dat dempt de bewegingen van je stoel prima.
Als dat niet helpt: olie op de golven.
Die lui van Greenpeace zitten óf nog vast in Rusland, óf zijn nog steeds bezig hun vrijlating te vieren, dus wat let je...;)

Sterkte!

Ik denk dat mijn aflosser over twee weken niet blij gaat zijn met die appelstroop-oplossing, en mijn baas niet als ik alle aanwezige smeerolie uit ga pompen...
Beide ga ik dus maar niet uitproberen....

Overigens is dat golfstillende effect van olie erg achterhaald, ik heb het sinds mijn stage in '89 al niet meer in de sloepsuitrusting gezien....

Groet, Bert
 
Overigens is dat golfstillende effect van olie erg achterhaald, ik heb het sinds mijn stage in '89 al niet meer in de sloepsuitrusting gezien....

Daar hebben ze de Bulb-boeg voor uitgevonden toch :)
(Greenpeace ook weer blij) :D

de 2e oplossing in #5 is wel een mooie.

Misschien is het handig om de stabiliteit gewoon eerst eens uit te rekenen, voordat we van alles gaan roepen :)
(hier alvast een spiekbriefje)

Ps. wat een schitterend model voor in de jacuzzi.
 
stabiliteit

beste modelbouwers,
Met slingertanks los je het probleem niet op : het vrije vloeistofoppervlak maakt de boot in dit geval alleen maar instabieler (probeer maar eens een teiltje water op 1 hand in evenwicht te houden).
Ook een kimkiel zal NIET helpen.
Voor de statische stabiliteit zijn er 2 belangrijke zaken :
- hoogte gewichtszwaartepunt ( is al genoemd, weet ik)
- even belangrijk : de verschuiving in dwarsrichting van het punt waar je opdrijvende kracht aangrijpt door scheepsontwerpers het ' drukkingspunt ' genoemd.Hoe breder de boot hoe sneller dat opzijschuift bij een hellingshoek.Bij kleine hoeken betekent 10% meer breedte op de waterlijn al een verbetering van 30-35 % .Even ' googlen ' op statische stabiliteit van schepen.
Op foto's van kanaalferries , waar later bijvoorbeeld 1 of zelfs 2 dekhuislagen opgezet zijn zie je vaak dat men ter verbetering van de stabiliteit het schip verbreed heeft over een bepaald gedeelte , door middel van zgn sponsons.
Hetzelfde zag je vroeger ook toen oude tankers omgebouwd werden tot kraanschepen van 1000-2000 ton hefvermogenvoor de offshore .
Met die sponsons werd de breedte dan bijna verdubbeld.
Zou je dus ook bij jouw boot kunnen doen , maar dat ziet er niet voor een ' cruiseliner ' .Of lood- of staalplaatjes heel diep onderin..

Groetjes,
Arie (scheepsbouwkundig ir.)
 
Ook een kimkiel zal NIET helpen.

Waarom zitten ze er dan? Want verder verhogen ze uitsluitend de weerstand....

En moge opgemerkt worden dat ook zijdelingse verplaatsing van punt B reeds genoemd was, alsmede dat impliciet vermeld was dat kimkielen een slingerdempende werking hebben, niet een stabiliteitverhogende?

Daarbij is het niet de breedte van de boot pur sang, maar de verhouding tussen breedte en diepgang, als ik mijn oude lessen stabiliteit voor de geest haal: als een boot inzinkt, verandert de metacenterhoogte, en dus de drukpuntsverschuiving (noodgedwongen, omdat metacenterhoogte een functie is van die drukpuntsverschuiving bij hellingshoek). De breedte blijft echter gelijk....

Groet, Bert
 
stabiliteit

Bert,
Slingerkielen dienen uitsluitend om het slingergedrag te dempen en verbeteren niet je statische stabiliteit.
Een maat voor je GM is je dwarscheeps_traagheidsmoment(waar de breedte tot de 3e (!) macht in zit)/waterverplaatsing.
Vergroot je de waterverplaatsing door je diepgang te vergroten dan moet dat wel erg drastisch doen om je metacenterhoogte aanzienlijk te vergroten.Echt : breedte heb je nodig voor je aanvangsstabiliteit en omvang.
Groet,
Arie
 
Waauw, veel reacties dank jullie wel allemaal!!
Ik concludeer hier uit dat ik niet als enige modelbouwer hiermee te maken heb (gehad).

Ik zie veel mogelijkheden, de ene technische dan de andere. Ik wil er toch even bijzeggen dat ik mijn modellen bouw voor het plezier van het bouwen en om de perfectie na te streven, maar de focus ligt voor mij zker niet op het varen. De meeste boten die ik heb gebouwd verdwijnen gewoonlijk in een krat op de zolder en komen daar nooit meer uit. Sommige haal ik zo 1 à 2 keer per jaar uit en ga er eens mee varen, maar veel vaker zie je me niet aan het water. Dus het estetische is voor mij prioriteit.

Dus dat wilt zeggen dat ik het uiterlijk zo goed mogelijk tracht te behouden.

Ik heb even een filmpje gemaakt, ik hoop dat jullie het kunnen openen
http://i1231.photobucket.com/albums/ee514/john05141/IMG_4552_zps65f9023a.mp4


KLIK OP FOTO OM FILMPJE TE ZIEN

Ik hoop dat dit lukt dan kan je eens zien hoe hij wiegelt.
Nu voor alle duidelijkheid, het gewiegel stoort me niet, ik zal er zelf niet zeeziek van worden. Maar het is de vrees dat hij zal kapseizen waar ik mee zit. Met mijn vorige Enchantment of the Seas, deze hier;


was ik er ook heel erg bang voor. Ik was in het water gaan staan, en liet iemand anders hem volle snelheid op me toevaren en ineens roer omgooien en volle gas blijven geven. Ik stond klaar om hem op te vangen maar desondanks vies overhellen kapseisde zij niet. Gaf wel wat geruststelling, maar de Voyager is hoger.

De echte Voyager is gebouwd van staal, maar de hogste dekken van aluminuim om het hoogste gewicht zo laag mogelijk te houden. De werf garandeert dat ze van een zijwaartse slag van 35° terug recupereert.
(5% is mximum voor passagier comfort)

Maar terug naar het model.
De zijwangen verbreden kannatuurlijk niet voor het uiterlijk. Voor ferries al dikwijls gedaan. De draaibare batterij is een goed idee maar te extreem en ik heb er de plaats niet voor. Hij heeft al stabilisatoren maar ze zijn passief dus ze zullen niet veel uithalen en inderdaad zonder snelheid zijn ze niet erg effectief. Ik las ook ergens hoe dieper het schip ligt hoe onstabieler, daar kan ik inderdaad inkopen. Probeer maar eens een bal onder water te duwen, daar heb je weinig controle over.

Maar ik denk dat ik het gemakkelijkste eerst ga proberen, een idee hier ergens gelezen; Ik ga de ballast batterij verwijderen. In dat compartiment heb ik houten schotten gemaakt waar de batterij geklemd zit tegen verschuiven, zelfs bij een aanvaring (holtes opgespoten met PUR en nadien met een stanley mes mooi getrimd. Ik maak dat allemaal leeg, en ga er loden platen in leggen. Om om de 6 Kg van de batterij uit te komen kan het zijn dat ik amper op 1.5cm hoogte uitkom ipv de 7 nu..
Vervolgens doe ik geen test in de jacuzzi maar een echte vaartest bij een windstille dag. Als die niet goed is zal ik naar een betere oplossing moeten gaan (en deze draad van voor af aan in detail overlopen)

Waar kan ik van deze loden platen kopen?
Ik waardeer jullie input, bedankt!!
Ik laat uiteraard iets weten, dan kunnen anderen in dezelfde situatie er ook iets van opsteken.
Jan
 
hallo jan

legerstock in as op de hoogstraat
koop je lood op rol per meter
kost wel wat natuurlijk
anders in genk bij de schroot handel maar of ze dan platen hebben ????
gr raf
 
Hallo Jan,

Je kan bij de bouwmarkt een rol (dak)lood kopen. Kan je gemakkelijk knippen met een metaalschaar. Door het lood een aantal keren dubbel te vouwen en plat te slaan met een hamer verkrijg je mooie plakken die je per grammen uit kan wegen.

Groeten Paul
 
En even uitkijken met het werken met lood, zeker als het "vervuild" lood is:
In mijn Yamato zaten loden plakken als ballast. Alleen... Die zater er al 20 jaar of zo in. Wit uitgeslagen. Loodwit en looddoxide is troep.
Dus: handschoentjes aan tijdens het verwerken.
Als je lood gaat smelten en gieten: (Kan prima met een oud conservenblik een combinatietang als "handvat", een soldeerbrander en campinggasbrander )
Buiten doen
Bovenwinds gaan staan (niet in de dampen)
Je kunt van dik karton een prima mal maken.

Is het lood erg vervuild komt er tijdens het smelten een vieze, gele drab op te liggen. Giet het lood dan eerst uit in een ander oud conservenblik; de drab blijft achter en die kun je, na het afkoelen, bij het chemisch afval gooien.
Het "goede" lood in één keer smelten en gieten.
Neem rustig de tijd voor het afkoelen; lood houdt warmte bijzonder lang vast!

Heb je je lood in de juiste vorm gegoten en is het afgekoeld, pak het dan in een plastic zak, afgedicht met duckttape. Minder kans op oxide en je kunt het zonder gevaar voor lood aan je handen uit je model halen.
En je model blijft schoon aan de binnenkant...

Eventueel met een stuk aluminium een draadhandvat aan maken; dan kun je het makkelijker in en uit je modelschip halen.
(Scheelt een hernia bij het tewater zetten...)
 
Verdient het nog te zeggen dat alles echt droog moet zijn als je met gesmolten lood werkt? Het kan/zal nogal agressief reageren op water.
Spatten lood vliegen je om de oren, heb ik wel eens gehoord.
Nogmaals: Ik heb dit van horen zeggen, ik heb het nog nooit uit willen proberen.
 
hallo

marc giet voor zijn stroepen heeeeeel veel lood
dat blik het kan maar een goeie pot met een stevig handvat is veiliger
een handvat dat er aan geklonken is en niet gesoldeerd want dat komt los
en inderdaad waar je het lood ingiet moet vrij van vocht zijn
want anders knetert het
maar met blad lood van de rol is er geen probleem
gewoon in de G4 zetten en van boven vernoemde problemen is er geen sprake meer
of goed verven wil ook reeds lukken

bladlood snijden met een dik stanley mes langs een metalen regel lukt ook goed
aan elkaar plakken met tec7 (na het verven)en het zit muur vast
gr raf
 
Omdat bij afdwalen nou eenmaal veel interessants valt te leren:

Stel nou, he? Ik maak een loden ballast element. Die zet ik in de G4 of iets gelijkaardigs.
Maar na een tijd wil ik dat lood gebruiken in een ander project, of ik moet het element aanpassen.
Kan ik het lood dan met G4 en al smelten en dan op de manier die Roel beschreef het lood onder de G4(drab) vandaan gieten, om zo weer "schoon lood" te bekomen?

Pure nieuwsgierigheid, hoor.
 
Back
Top