Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik hoop van harte dat dit goed gaat zeilen!
Je brengt nu namelijk veel zeiloppervlak naar voor (in vergelijking tot het originele model). Ik vrees dat het schip daarmee heel erg de neiging zal hebben steeds af te willen vallen. Oploeven zal moeilijk worden.
Wim, inderdaad enorm veel zeil. En met alle zeilen bijgezet wordt oploeven een moeilijke tot onmogelijke klus. Maar, geen man overboord, het voorste fok strijken, en dan kan je hoger aan de koers zeilen. Volgens mij zie je dat aardig op de volgende foto:
O ja, voor de wind zeilen lukt ook niet goed. De zeilen kan je niet ver laten vieren en zou de boot veel te instabiel maken. Dus dan maar een klein spinakertje Zie de volgende foto van een vergelijkbare schoener:
Hoe dan ook, het zijn schitterende boten om naar te kijken (en zelf te bouwen).
Geniet d'r van Ad! Het weer zou hier morgen iets beter gaan worden, hoor ik net van de weermeneer van rtv Oost. Daarna iets minder maar, na woensdag gaat het weer beter worden. Moet ook wel, want dan gaan wij op vakantie
Fred,
Het lijkt er op dat de kluiverboom op de foto korter is dan die van jou model. Klopt dat, of is dat vertekening door de foto?
In ieder geval helpt het goed om de kluivers en de vlieger te verwijderen om hoger op te komen.
Ik wacht je bericht af over het varen. Mijn Marieje (waar al heel lang niets meer aan is gedaan ) heeft 2 kluivers en een vlieger voor de fok, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat lukken.
Hoi Wim, bedankt voor je reaktie, ga meteen even de bouwtekening checken. Nou, niet te lang zou ik zeggen. En een relevante bouwfoto:
Hier inderdaad aan de lange kant geplaatst, maar in dit stadium zat de kluiverboom nog los. Op mijn laatste foto lijkt het echter ook nogal aan de lange kant. Ik denk dus dat je een punt hebt. Het is niet bewust gedaan, sterker nog, ik wilde bouwen volgens het plan. Zal het uiteindelijke model nog eens goed bekijken.
Cpt. Fred
Nou Wim, je hebt me behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Zodanig zelfs dat ik heb overwogen om de kluiverboom in te korten, want dat is niet zo'n lastig klusje. Ik heb nog eens goed naar mijn model gekeken: de lengte die de kluiverboom uitsteekt is circa de afstand tussen twee masten. En dat is een stuk langer dan op mijn originele Frank Beken foto van de Creole. Maar toch heb ik even pas op de plaats gemaakt. De stelling dat je met zoveel fokken niet goed kunt zeilen ivm oploeven lijkt me toch niet het geval. Je gaat namelijk zeilen hijsen die van pas komen. Dus met halve wind alle fokken geen probleem, maar aan de wind dan minder zeil voorop. Nog een andere overweging: ik kwam de volgende foto tegen van Yacht Atlantic, een vergelijkbare schoener, hoewel de zeilvoering met de "topsails" en gaffelgetuigd duidelijk anders is, maar ik laat deze foto zien omdat de kluiverboom vergelijkbaar lang is dan mijn (per ongeluk...) gebouwde model.
Wil ik zo dicht mogelijk bij de Creole blijven, dan zou ik de kluiverboom moeten inkorten, maar eerlijk gezegd ben ik van plan om het zo te houden, want het is toch een beetje een showmodel. Of laat ik het in de groep gooien: wat vindt de rest er van?
Cpt. Fred
PS: Waarom moest Ad meelezen met onze discussie? Ging zijn boot soms om?
Hier een foto die ik recent tegenkwam op internet: eenzelfde stagzeilschoener met als naam.... Creole. Is dat toeval? Of is dit dezelfde boot als 100 jaar geleden? Dat kan toch bijna niet? Wie helpt me om dit uit te zoeken?
Ik laat de boot ook zien ivm zeilvoering en de "boegspriet": beetje lang kan best toch? Mee eens Wim?
De zeilen gaan de boot helemaal afmaken; het wordt een eyecatcher
Dit is 'm dan geworden. Let op het vlaggetje aan de middelste mast: dit maakt het helemaal af
Behoorlijk groot model geworden en een plek gevonden tussen de andere bootjes: mijn eerste boot, een botter aan de linkerkant, en een vissersboot rechts.
Ik vond het leuk om dit projectje met jullie te delen. Nu verder met de Gotheborg, want daar zit nog heel wat werk aan.
Ja, ik ben weer thuis, nu herstellen, maar kan niet veel doen, behalve misschien een beetje klein schilderwerk, en vooral weer veel lezn op het forum
Inderdaad nu zie ik de vlag