Staka 7 augustus 2011

FOX35

PH-SAM
Sorry heren, voor de late berichtgeving. Ik ben de afgelopen weken niet zo erg bezig geweest met modelvliegen, maar de Staka gaat door.

Allereerst wordt de Tupkercup gevlogen, een eenvoudige stuntwedstrijd met lage drempels, maar waar iedereen aan mee kan doen die een looping kan vliegen. Gevlogen wordt het schema voor 'gevorderde beginners' zoals ook op het NK gevlogen wordt. Dat betekent kort gezegd: enkele wingover, drie loopings achterover, rugvlucht, drie loopings voorover, twee liggende achten, twee staande achten en twee achten boven het hoofd. Je mag figuren achterwege laten maar krijgt daar dan natuurlijk geen punten voor. Er geldt een handicapsysteem voor verschillende maten modellen, gerelateerd aan de stunttrainer ontwerpen van Paul Tupker.

Graag neem ik het aanbod van Bruno aan dat hij als jurylid fungeert. Ik wil zelf ook wel jureren, maar misschien komen er mensen die daarvoor beter gekwalificeert zijn.

Daarnaast wordt de Recordcup natuurlijk gevlogen. Ik heb goede hoop dat Erik en Bert dit keer ook met een geschikt model kunnen verschijnen. Op grond van de goede ervaringen met de vorige keer hoop ik dat we eerst een competitie kunnen houden om te bepalen wie de beste piloot is, dat we daarna de Tupkercup vliegen, en daarna nog een Recordcup-competitie kunnen houden om te bepalen wie de beste pitman is. Een erg hoge opkomst kan daarbij roet in het eten gooien, maar laat dat jullie er niet van weerhouden.

Gerben: vrees niet dat je niet kunt kamperen, ik zal er voor zorgen dat dat geregeld wordt!

Noem me lui en je hebt helemaal gelijk... :D
Hieronder de filmpjes van vanmiddag, onbewerkt, ongezien, niet gecensureerd. Zo van de camera naar Youtube.

Record Henk vs John

Record Henk vs Sven

Record John vs Sven

Stunt Gerben

Stunt Gerben 2de vlucht

Record Henk vs John 2de vlucht

Stunt Henk eerste poging

Stunt Henk 2de poging

Stunt PP 2de vlucht

Stunt PP

Laatst bewerkt door een moderator:
Niks niet lui!
Stop talking nonsense!

Het feit dat je, zonder zelf te hoeven vliegen, de moeite neemt om helemaal naar Groningen te rijden om ons gestunt(el) vast te leggen, spreekt filmdelen....:mrgreen:

Het was een goede dag met veel vliegen en wat gitaar gedoe, dus wat willen we nog meer?

Dat de kist heel blijft na een viervoudige salto in het gras.
Kan ik, wat op een goede vlucht begint te lijken, ook afmaken....
Daarom komt er nu op cruciale plaatsen wat carbon in.:yes:

Laatst bewerkt:
Dank je Owen, erg leuk om het zelf eens van de buitenkant te zien!

Evaluatie: vrij weinig mensen, maar genoeg, erg gezellig, vrij veel wind, maar niet te veel, althans, voor de Record-cup, voor stunt met kleine modellen eigenlijk wel
Uitslagen: Recordcup-piloot: 4: Gerben Wassenaar met 269 punten in twee vluchten, 3: Henk de Jong, 363 ptn, 2: Sven Meerdink, 462 punten, 1: John Steffers, 464 ptn.
Recordcup-pitman: 3: PPvdMeer, 300 ptn, 2: Bruno van Hoek, 315 ptn, 1: Erik Meerdink, 429 ptn.
Tupker-cup (stunt), 2: Gerben Wassenaar, Suppi, OS25LA: 94,2 ptn, 1: PPvdMeer, SIG Akromaster, OS10FP, 100 ptn
Dank aan Henk de Jonge en Owen Bosveld voor tijdwaarneming en Owen natuurlijk voor de filmpjes!

Het was afgelopen zondag weer een onvergetelijke dag. Waar kan je met zo weinig kosten en met zoveel nostalgie je zo uitstekend vermaken als bij PP in Stadskanaal.
De sterke wind bleek echter te veel te zijn voor mijn 1,5cc stuntertje. En aangezien de wind steeds vaker een factor van belang lijkt te zijn, stel ik voor dat we eens zorgvuldig overwegen of we een klasse met 2,5cc motortjes toevoegen. Dit is al eerder ter sprake geweest, in de vorm van een klasse van Webra Winner motoren. Ik denk echter dat dit een te grote beperking is vanwege de geringe populariteit van dit motortype. Ik denk meer aan een klasse voor klassieke 2,5 cc sport dieseltjes, waarvan we een lijst aan zouden kunnen leggen van toegestane motoren. De modellen zouden dan een soort stunt/trainers kunnen zijn, waarmee dan met het zelfde model een Record cup achtige vlucht 2-up met 15cc of 20 cc peut kan worden gevlogen, en daarna een eenvoudige kunstvlucht. Een uitgekiende puntenverdeling kan dan voor een klassement zorgen.

Ik heb wel een hele lading Winners. De enige die ik ooit gebruikt heb, had ik totaal versleten (maar ook voor weinig) tweedehands gekocht voor een RC-kennis voor op een combatje toen ik nog weinig wist van diesels. Het ding had totaal geen compressie meer. Ik kreeg van iemand de tip 'tikkie op de zuiger met een hamer'. Zorgvuldig gedaan en 'hey-presto': compressie en hij deed het weer een tijd. Sindsdien via Marktplaats en er meerdere bij gekocht, die ik wel allemaal op de bank heb getest. Ze doen het allemaal, maar hoe ze in de lucht presteren weet ik niet.

Het idee van een combicup, met eerst een 2,5cc betrouwbaarheids-/zuinigheidsrace á la Record-cup en aansluitend een stuntprogramma (het schema voor gevorderde beginners) lijkt me een prima idee, al vrees ik dat de mensen die al wat langer kunnen vliegen daardoor wel erg in het voordeel zouden kunnen zijn, dus daar moet wel even over nagedacht worden. Ik kan me nog wel wat leuke dingen voorstellen.

Ik heb al wat leuke ideeen in het hoofd. Henk, wil je het idee verder zelf uitwerken en er een competitietje van maken, of wil je het aan mij overlaten? In het laatste geval zal ik namelijk het Record- en Tupkercup idee toepassen, met andere woorden, ik bepaal de regels en duld geen inspraak, dat wil zeggen, ik sta wel open voor suggesties en ideeen en overleg, maar bepaal dan uiteindelijk zelf wat het gaat worden.

Kijk, dat hoor ik nou graag, iemand die het zelf wel bepaald en geen inspraak duld. PP, weet je zeker dat je niet in de politiek gaat? Zo te horen ben je een prima kandidaat.
Mijn specialiteit is het om mensen te proberen ideeen in te fluisteren, voordat ze geen inspraak dulden, dus hierbij een poging: Wat denk je van (en wat denken jullie forumleden ervan, let maar niet op PP) als we uitgaan van klassieke 2,5cc dieseltjes, die echter wel nog voldoende in omloop zijn. Dus alles van Webra Winners tot aan Oliver Tigers maar ook latere dieseltjes volgens klassiek ontwerp zoals de MAP3. Maar natuurlijk geen FORA's en ander gespuis. En dat we het model ontwerp vrij houden (dus klassieke of latere ontwerpen). En dat we twee vluchten per ronde maken, één two-up duurzaamheidsrace à la Record cup met een beperkte hoeveelheid peut, en een stuntvlucht met een eenvoudig programma à la de Tupkercup.
Bij voldoende deelname zouden de deelname eisen verzwaard kunnen worden zoals bijvoorbeeld three-up races en meer stuntfiguren. En we zouden op meer plaatsen als in StaKa kunnen vliegen, bijvoorbeeld op de Almeerse LB dagen.

Staka 2011

Ik hoor de engelen zingen!

De voorgestelde formule door Henk moet haalbaar zijn.

Ook is heel belangrijk, dat Henk voorstelt, een van de wedstrijden op de LB dag in Almere te houden.

Qua wind zal het weinig schelen, maar fijnproevers kunnen dan het verschil bepalen.

Is de MAP3 motor de Russische MARS? Met achter inlaat?

Back