Staka! nr.1: 21/6, nr.2: 2/8

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 31 jan 2014.

  1. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ook de lijnbesturingswedstrijden op het veld van de MVSO in Stadskanaal, door de vaste deelnemers inmiddels tot Staka gedoopt, vinden in 2014 weer doorgang. Traditioneel vinden er twee afleveringen plaats, één in juni en één in augustus. Met in achtneming van de LB-agenda en die van MVSO heb ik de navolgende data vastgelegd:

    21 juni 2014 en 2 augustus 2014

    Dus haal uw Webraatjes uit het vet en zet zo nodig nog even een VT Air Racer of Suls Record Trainer of een ander modelletje van uw keuze in elkaar, want in ieder geval zullen we elke aflevering de Record-cup gaan vliegen.

    Daarvoor heel in het kort de belangrijkste vereisten: verplichte motor: Webra Record, lijnlengte 12.50 - 13.50 meter en max 10cc tankje óf tanken met vooraf gevulde spuitjes waar per spuitje maximaal 10cc in zit.

    Het bestuur van MVSO gaat zeer binnenkort naar de gemeente over de milieuvergunning en het ziet er naar uit dat er niets aan in de weg staat dat die wordt afgegeven en daarin wordt bepaald dat we weer als vroeger vanaf 09.00 uur mogen vliegen. Ik wil dan graag op tijd kunnen beginnen, en wel zoals vanouds om klokslag 11.00 uur en ga er dus van uit dat er meerdere mensen zullen willen kamperen op het veld. Daarvoor wordt dan vergunning aangevraagd en er zal toegang tot het clubhuis zijn.

    Mocht er toch iets misgaan en we toch pas om 13.00 mogen beginnen, dan ga ik er van uit dat er geen belangstelling zal zijn om op het veld te camperen en zal ik me de legeskosten van het aanvragen van een vergunning om te mogen kamperen besparen, tenzij er voldoende mensen toch aangeven te willen kamperen, ook als we pas om 13.00 uur zouden mogen beginnen.

    Er toch weer van uit gaand dat we op tijd mogen beginnen, zal er ruimte zijn om nog iets naast de Record-Cup te doen. In principe zal ik dan op één van beide dagen de Tupker-Cup houden, de laagdrempelige stuntwedstrijd met het programma voor gevorderde beginners en een op de Tupker-ontwerpen gebaseerd handicapsysteem om de kansen voor modellen van verschillende afmetingen zo gelijk mogelijk te maken. Op de andere datum kunnen we dan bij voldoende belangstelling een wedstrijd dieselcombat vliegen.
     
  2. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    De iedeale kandidaat voor de Tupker cup bij weing wind: de VT Akrobat!
    [​IMG]
    Ook bij dit model is het beter om de vleugel liggers te vervangen door vuren exemplaren, zoals goed op de foto is te zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat houdt de Tupker-Cup in ? Welke figuren of programma wordt er gevlogen?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik zou me moeten doodschamen, ik heb -als een van de oud leerlingen van Paul Tupker- de laatste jaren dit onderdeel gejureerd, maar ik weet het niet meer uit mijn hoofd.

    Maar ik meen dat ik het 1/2 FAI programma heb gezien plus verticale achten en achten boven het hoofd.

    Dus:

    1. Motor start en dan binnen 1 minuut na het startsignaal
    2. Opstijgen + 2 ronden horizontaal op ooghoogte
    3. 1 dubbele wingover (wingover, 1/2 r. rugvlucht en nog een wingover)
    4. 3 loopings achterover + nog een halve, overgaand in
    5. rugvlucht (6 ronden, waarvan de middeste 2 worden beoordeeld)
    6. 3 loopings voorover + nog een halve, terug naar hor. vlucht
    7. 2 horizontale achten
    8. 2 verticale achten
    9. 2 achten boven het hoofd
    10. landing, binnen 7 minuten na het startsignaal

    En wat je te riskant lijkt meld je even van te voren, dan weten we dat je niet vergist, maar uit voorzorg iets weglaat.
    Als je twijfelt over hoe dit te oefenen, laat maar weten.
    Er zijn op dit forum minstens een man of 6, 7 die het onderstaande programma zo uit hun mouw schudden.

    Het complete FAI (F2B) programma, als je de figuren 6,7,8,10,12 & 14 weglaat krijg je wat hierboven beschreven staat.



    [​IMG]

    Heel lang geleden:
    [​IMG]
    En de laatste keer dat we samen vlogen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    920
    Locatie:
    naaldwijk
    Staka

    Bruno, even toch de puntjes op de wingover.

    In Nederland vliegen we de enkele wingover. In Belgie, onder druk van de Walen, wordt de dubbele gevlogen( b.v. in Genk) . Daar tuinde ik telkens in, daarom heb ik het nu goed onthouden.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Zie je, hoe verwarrend dat dus is?
    Want verticale achten en die boven het hoofd zijn een stuk lastiger te vliegen dan een dubbele wingover.
    Niet voor niets had het 1/2FAI al wel een echte wingover en niet die achten.
    Ik kan me niet herinneren dat er ooit een discussie is geweest over dit min of meer 'gevorderden' programma. Anders had ik de onlogica in de nu gehanteerde versie wel duidelijk gemaakt.

    Moeten we dit jaar dan maar even rechttrekken met een paar voorstellen in de komende vliegersvergadering. En op wedstrijden als Staka en het NK al vast het (betere) Belgische programma vliegen
     
  7. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Goed bericht, de milieuvergunning voor het veld van de MVSO is er door. Dat betekent dat we vanaf 10.00 uur kunnen/mogen vliegen. Dat betekent dus ook dat er gekampeerd kan en mag worden voor de mensen die van ver komen. Om de mensen die ook van ver komen, maar niet willen kamperen tegemoet te komen wil ik om klokslag 11.00 uur beginnen, dus zorg dat je op tijd aanwezig bent, liever niet later dan 10.30 uur, dan weet ik wie er mee doen, kan ik een indeling maken en kun je je spullen op tijd gereed hebben.
    PP
     
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    Aanstaande zaterdag is het weer de eerste STAKA van het jaar! En het weer ziet er niet slecht uit (vooral in vergelijking met de Almeerse LB dag, brrr...) Komt allen! Ik heb er in ieder geval weer erg veel zin in. Bruno en ik gaan een gooi doen naar de hoofdprijs in de Record cup, met onze VT Airracer/Webra Record combinatie. Even zien of we al die Suls trainers kunnen kloppen! Ik neem ook mijn VT Akrobat en mijn Suppi mee.
     
  9. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Voor de goede orde meld ik hierbij dat ook ik er zal zijn.
    - Is het clubhuis open of moeten wij zelf koffie meenemen?
    - Zijn er plannen voor een bezoek aan de STAKA-Chinees?
    Groet,
    JW
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    920
    Locatie:
    naaldwijk
    Staka

    Misschien voor mijn beurt pratend:

    Ja, het clubhuis is open en ik zal voor koffie zorgen.

    Ja, er zijn plannen voor de STAKA chinees

    Gerben
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Nou, dat is dan mooi geregeld.
    Ik neem deel aan alle activiteiten en zal dus ook -indien nodig- stunt jureren.
    Verder heb ik mij aangemeld voor alle niet-LB entertainment, zowel op de grond als in de lucht.
    Kortom, laat die Chinees maar komen.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    StaKa 2014-1 was weer een van de betere, dit ondanks de cumulonimbus fragmentatus (gebroken wolk) die ons rond lunchtijd even dwars zat.
    Dan ben je blij dat er een clubhuis met een dak is, alwaar men op aangename wijze wordt beziggehouden.
    Over het evenement kan ik kort zijn:
    Door de wol geverfde LB vliegers, waarvan sommigen met vele WK's op hun cv, terug naar hun jeugd, compleet met motoren uit die tijd en bijpassende modellen.
    Een vergelijking met de Vintage Gliders Group is niet ver naast de waarheid. Alhoewel daar met spullen wordt gevlogen die ik als uiterst modern ervaar, zou ik daar ook het liefst alleen maar balsa modellen zien...:D

    Terug naar StaKa.

    Het bleek maar weer eens dat je met een lekker snel lopende Webra en ook eens een van de vlotst startende, toch niet altijd kunt winnen.
    Het team De Jong/van Hoek (voor de insiders: Kunst en Vlucht) viel daardoor slechts een keer in de prijzen.
    Bleken in het tweede deel van de dag toch hun laatste 'oortje' versnoept te hebben...
    De resulterende grondduik scheurde het hoogteroer van de scharnieren.
    Waren na reparatie nog net binnen de 5 minuten van hun ronde terug in de cirkel, maar op een seconde na -de motor liep al- te laat om nog in de lucht te komen.

    De Tupker-cup kunstvluchtwedstrijd kende een bizar verloop.
    Een voor een haakten de deelnemers af omdat er technisch iets mis ging met hun model.
    Dat we maar liefst drie Suppi's voorgeschoteld kregen was een pleister op de wonde.
    Toch heeft iedereen iets kunnen laten zien en viel het weer eens op hoe strak Suppi's kunnen vliegen (zolang de piloot het model maar niet overstuurt :yes:) Ook de bijbehorende noodgang waarmee men door de figuren scheurde bracht herinneringen terug aan de late jaren zestig.

    De van dit evenement bekende slappe lach sloeg ook nu weer enige malen toe. Het is de bijna 2,5 uur durende reis altijd meer dan waard.
    Hulde aan de organisatie (PP) en de club MVSO die ons een zaterdag heeft gedoogd.

    In klein comit[FONT=&quot]é[/FONT] hebben we daarna de StaKa-chinees bezocht waarbij mij, als WK-'94 ganger, de Pu-Dong 'zo-op-een kerstboompiek-lijkende-televisietoren' op het voorblad van het menu meteen opviel.
    De chinees noemt zich namelijk Shanghai....:grin:

    Kunst & Vlucht aan de start in 1994:
    [​IMG]

    We kijken al weer uit naar StaKa 2, op 2 augustus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    En de aardbeien van het stalletje op de hoek van de Kijlsterweg waren ook weer verrukkelijk!
     
  14. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    Aanstaande zaterdag is het weer zover! Aan de Kijlsterweg 23, op het veld van de MVSO Stadskanaal, vindt de 2e StaKa van dit jaar plaats! Neem allemaal je Webra Record aangedreven trainertjes mee, en je Tupker stunt ontwerpen! Mensen die weten hoe ze een dieseltje moeten starten hoeven niet eens een model mee te nemen, ze worden zonder pardon ingezet als pitman. En voor degene voor wie dit alles abracadabra is, maar die wel eens model dieselgeuren op willen snuiven, kom naar Stadskanaal! De weergoden beloven ons goedgezind te zijn, de sfeer is zo als altijd relaxed (mits Gerben er aan denkt om langs de rand van de vliegcirkel te LOPEN ipv te draven). Ondanks dat we graag onder ons blijven, zijn zelfs lieden die nog nooit lijnbesturing hebben gevlogen welkom! Maar wees dan niet verbaasd als je opeens toch met een handvat in de hand klaar voor de start staat! (je hebt dan wel een onverwoestbaar trainer model aan de andere kant van de lijnen en een instructeur naast je).
    Kortom, kruip uit je tent, caravan of bouwzolder en KOM NAAR STADSKANAAL!
     
  15. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    > Aanstaande zaterdag is het weer zover! Aan de Kijlsterweg 23

    Bij leven en welzijn ben ik er ook.
    - Is het clubhuis open of moeten wij zelf koffie meenemen?
    - Zijn er plannen voor een bezoek aan de STAKA-Chinees?
    Groet,
    JW
     
  16. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb de sleutel, dus het clubhuis is open!
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    En ja hoor, hier is het bewijs:
    [​IMG]

    Wat mij betreft gebruiken we de gezamenlijke slot maaltijd aldaar. Hoort er gewoon bij.
    Ik ga alleen vooraf geen boodschappen doen :D:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is weer voorbij voor een heel jaar.... helaas! De StaKa gister was weer een nostalgisch en humorvol hoogtepunt. En een lekker weer dat het was! Maar, met de hoge temperatuur werden de Webraatjes zo heet dat ze wat moeilijk te herstarten waren. Wat opviel was dat het aantal VT Airracers het aantal Suls trainers overtrof. Dit als trendbreuk in vergelijking met vorig jaar. De Vt Airracers zijn zeker sneller dan de Suls Trainers, soms leek een vlucht op namaak teamrace! Alleen landen ze slechter... je zag éénpunts landingen (op de neus en meteen op de rug), tweepunts (op de neus, op de staart en dan op de rug) en zelfs driepuntslandingen (op de neus, op de staart en weer op de neus, en DAN op de rug) tenzij als je, zoals Jan Willem, het 'landingsgestel' had weggelaten. Er viel echter weinig te repareren (als je tenminste niet zoals ik probeerde een looping te vliegen met een Airracer), behalve aan de staartvlakken bij de genoemde twee- en driepuntslandingen.
    Grote verrassing was het uitdelen aan alle deelnemers door PP van originele triplex plankjes met daarop voorgedrukt de neusonderdelen van de Trainer, en een originele sticker. De plankjes kwamen uit de Suls nalatenschap, en waren, getuige de sporen van de boktor of vergelijkbaar insecten, van respectabele leeftijd. Er zijn er nog over, dus liefhebbers kunnen zich tot PP wenden.
     
  19. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Ook ik heb weer genoten van een dag ouderwetse lijnbesturing maar de crash in de laatste ronde wees mij weer eens op de gevaren. Volgens mijn opponent raakte mijn lijnen de knoop boven op zijn pet op het moment dat ik bovenlangs inhaalde. De gevolgen voltrokken zich met duizelingwekkende snelheid. De lijnen van beide modellen raakten verstrikt. Erik's model stortte neer en mijn model maakte eerst wilde capriolen om daarna van grote hoogte loodrecht naar beneden te storten. Wie eronder had gestaan had het niet naverteld.
    De enige die zaterdag consequent rondliep met een beschermend hoofddeksel was Bruno. Chapeau!
    Erik, nogmaals mijn excuus voor de kraak!

    Groet,
    Jan-Willem
     
  20. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Amersfoort
    Jan Willem schreef: " Wie eronder had gestaan had het niet naverteld."
    Da's nou precies waarom we de buitenrand van de cirkel op de grond aangeven. Als je daar buiten staat, kan er bijna niets gebeuren! En natuurlijk hebben pitlui in 'echt' teamrace een helm op, evenals bij combat.
    Petjes bij piloten is echter een ander punt. Het knopje bovenaan zo'n ding is inderdaad geschapen om er met je lijnen achter te blijven haken. Is mij ook al eens gebeurd.
     

Deel Deze Pagina