Stampe SV4

ik heb via een clublid ook een stampe van precedent op de kop kunnen tikken(heb hem wel nog niet gezien) ruwbouw klaar.

hier en daar naar het schijnt nog wat schuren, coveren en rc erin.
dus het werk valt goed mee.

Nu weet ik zelfs nog niet welke dat dit juist is(canopy of 2zitter, of wat dan ook) zie ik dan wel. schema ook nog niet echt een idee. maar zien we ook wel dan.

Maar de motorisering...
electro zou leuk zijn, maar 6cellen is niet te laden aan de auto(wij hebben geen netstroom) dus die optie valt af.

4takt is natuurlijk het mooist. 20 cc ofzo... maar dat heb ik niet liggen of moet gekocht worden, maar momenteel geen budget voor.

ik heb wel volgende motor liggen(nieuw en ongebruikt)
k&b engines 1.00 (zou 17cc 2takt zijn)
http://www.mecoa.com/kb/aero/aircraft.htm

past denk ik perfect onder de motorkap, alsook de uitlaat(hierop is de motor ook bevestigd) Qua power zal dit ook meer dan voldoende zijn.
alleen het geluid...:p

suggesties of tips omtrent dit toestel zijn altijd welkom!
groeten

ik heb via een clublid ook een stampe van precedent op de kop kunnen tikken(heb hem wel nog niet gezien) ruwbouw klaar.

hier en daar naar het schijnt nog wat schuren, coveren en rc erin.
dus het werk valt goed mee.

Nu weet ik zelfs nog niet welke dat dit juist is(canopy of 2zitter, of wat dan ook) zie ik dan wel. schema ook nog niet echt een idee. maar zien we ook wel dan.

Maar de motorisering...
electro zou leuk zijn, maar 6cellen is niet te laden aan de auto(wij hebben geen netstroom) dus die optie valt af.

4takt is natuurlijk het mooist. 20 cc ofzo... maar dat heb ik niet liggen of moet gekocht worden, maar momenteel geen budget voor.

ik heb wel volgende motor liggen(nieuw en ongebruikt)
k&b engines 1.00 (zou 17cc 2takt zijn)
http://www.mecoa.com/kb/aero/aircraft.htm

past denk ik perfect onder de motorkap, alsook de uitlaat(hierop is de motor ook bevestigd) Qua power zal dit ook meer dan voldoende zijn.
alleen het geluid...:p

suggesties of tips omtrent dit toestel zijn altijd welkom!
groeten

Hey hey

Schijnbaar hou je de kist zelf ?

Als je eerst voor jezelf nou eens kortsluit welke versie het is een 1 of een 2 zitter
Wil je er een franse SCAN sv4c van maken met een renault 4pei motor ,en een iets andere voorkant van de motorkap, en een extra olie koeler zoals de OO-SPM, OO-LYR ?
Of wil je er de belgische stampe en vertongen sv-4b van maken ,met overdekte canopy .
Met een de havilland gipsy motor, ook weer een andere voorkant zoals de OO-WIL, OO-SVA?
Of wil je er een SV4e van maken met een lycoming motor zoals de OO-KAT ?

genoeg voorbeelden voor je om te bedenken wat je wilt, Enne persoonlijk hoort een 4 takt op een stampe

bouw een beetje door en dan kun je volgend vliegseizoen meedoen aan de 3e STAMPE en OLDTIMER meeting.

full

Foto van mijn stampe sv-4b

greets pascal

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de replay...
Ja omdat die al in een redelijk stadium zou zijn, en omdat ik er een clubprijsje voor betaald heb, kon ik hem niet laten liggen. Ik had ooit al eens gekeken naar dit model, nu is het ervan gekomen. 100% schaal zal deze niet worden... wel de bedoeling om veel mee te nemen. dus struts en kabels moet ik wel eens over denken.

bedankt in ieder geval

Ik heb een ongebouwde Precedent SV4 kit in de verzameling.
Deze kit is redelijk schaal van afmetingen maar heeft weinig schaal details, zo kunnen de cockpit deuren niet open.
Op de doos (en op de tekeningen ) staat het engelse Rothmans aerobatics team.
Dit waren meerdere SV4C-G types
Dus Franse SV4C types waarvan de Renault motor vervangen was door een engelse Gipsy major motor.
Dit was een zeer populaire modificatie in Engeland.
Ik was van plan deze kit te bouwen maar ben nu bezig met een schaal 1:2,7 Stampe SV4C-G

Groeten Willem

Hallo,

oke dus zonder canopy. de deuren opendoen zal wel geen groot probleem zijn. en andere schaaldetails dat zien we wel hoeveel tijd en hoe moeilijk ze zijn. Ik wil hem niet te zwaar gaan bouwen, gewoon een goede vliegend toestel van maken, die leuk oogt in ieder geval!

hoezo "helaas"... zon kap op een dubbeldekker is echt geen gezicht....

Tja dat is persoonlijk femmo, je gaat toch ook een chipmunk niet met open cockpits uitvoeren?
Bij een stampe en vertongen sv-4Bis versie hoort een canopy kap over de zitplaatsen.
Dus vandaar "helaas"' houdt een kist zo authentiek mogelijk is mijn motto met oldtimers.

En dankzij de overdekte kap heb je meer mogelijkheid om er mee te vliegen wat bij de ph-opa niet verkeerd zou zijn!

groetjes pascal

Bij de opleiding van jonge piloten in het Belgische leger werd om een overkapping gevraagd ten tijde van de SV4, met het bekende pinguin embleem.

Dit vroeg men omdat jonge piloten nog groen zien achter de oren en men vrees had dat zij wat lang in de regen vlogen dit zou ontaarden in mosgroei achter de oren.

Is allemaal niet waar hoor.
Maar vind de SV4 met kap zeker niet misstaan.

Johan.

ik ben gisteren de stampe gaan ophalen...
er is heeel wat werk aan, alles is wel redelijk recht gebouwd, maar veel losgekomen deeltjes enzo. de vleugels durf ik nog niet echt naar te kijken, in het ergste geval de tippen loszagen en nieuwe maken.
soit de romp zal mss eerst een schuurbeurt en opknapbeurt ondergaan.
zijn er mensen die bouwfoto's hebben van hun precedent? zodat ik wat kan zien hoe alles opgebouwd is?

Groeten en alvast bedankt!

Sinds gisteren ben ik gelukkige bezitter van een dubbeldekker n.l. de Stampe SV4 schaal 1/4 spanwijdte, 208 cm.
Foto's volgen nog.
Er komt een 23 cc 2 takt op.
Er moet het e.e.a. nog aan gebeuren. De de dubbele cockpits bijvoorbeeld zijn omgebouwd naar een enkel cockpit. Dat wil ik weer orgineel maken.
Wie heeft nog een tekening om het weer orgineel te maken??

Hallo

Ik heb een SV 4 schaal 1/4 gebouwd. Prachtig toestel . Spanw 2.10 m

Ik kan je alle info ,plannen en foto's geven.

Indien iemand nog een precedent Stampe SV4 zoekt, ik heb er nog 1 bijna ruwbouwklaar liggen.
Bij interesse stuur maar een pb. :x-mas:

Voorlopig ga ik hem toch nog niet afbouwen ivm andere projecten.

Grtz,
Emile

Ik heb ook nog een ongebouwde Precedent 1/4 Stampe bouwdoos liggen.
Maar die staat op een laag pitje omdat ik bezig ben met een grote 1/2,7 Stampe.
Bouwdoos is niet te koop, maar ik heb natuurlijk alle tekeningem.
Interessant van de precedent kit is dat deze nog uit de tijd is dat het maximale gewicht van een RC vliegtuig 5 Kg was.
De aanbevolen motor was een 6,5 cc tweetakt met vertraging.
Tweede keus een 10 cc tweetakt.
Ik moet toch zeggen dat dit "old school" modelbouw met ultralichte bouwwijze en kleine motoren zeer goed vliegt.

En nog even over de cockpitkap.
De in Belgie gebouwde SV4B heeft een gesloten cockpitkap en een Gipsy major motor.
De in Frankrijk in lycentie gebouwde SV4C heeft een open cockpit en een Renault motor.
Persoonlijk vind ik de SV4C veel mooier als de SV4B

Succes met je Stampe.
Willem

SV4B precedent

Ik heb deze week een SV4B (precedent) gekregen van een kennis. Deze kist is door de meeste hier wel gekend. IK wil hem graag in het mooie Belgische kleurschema.
V-4-filtered.jpg

Ik weet dat het voor sommigen heilig schennis is maar het zal toch een elektro uitvoering worden. mocht iemand een idee hebben wat set-up betreft hoor ik het graag .
Om dat deze kit zonder canopy komt ben ik hiernaar opzoek als iemand mij kan helpen hoor ik het graag via PB. Ik hoop volgend seizoen met de kist te kunnen rond vliegen.

Ik heb de kist al eens grondig bekeken en hij is momenteel in een ver gevorderde ruwbouw staat. Ik vraag me enkel af (heb niet zoveel bouw ervaring) of ik de vleugels terug moet afbreken omdat mijn voorganger de Shear Webs met de nerf horizontaal gekleeft heeft.

foto's volgen later.

hopelijk is het geen probleem dat ik in dit draadje verder ga.

groeten Steven

Ik vraag me enkel af (heb niet zoveel bouw ervaring) of ik de vleugels terug moet afbreken omdat mijn voorganger de Shear Webs met de nerf horizontaal gekleeft heeft.

Er zullen er ongetwijfeld meer met horizontale nerf vliegen.

Zijn de shear webs hard/stevig balsa of boterzacht balsa? Met hard/stevig balsa zal het wel goed komen met die horizontale nerf.

Indien zacht balsa ...

Hoe zitten die shear webs? ... tussen of tegen de liggers?
Kan je ze makkelijk weg pulken of schuren?

Je kan ze ook laten zitten en er 1,5 mm balsa met de nerf verticaal, tegenaan lijmen.

Verschillende opties. :thumbsup: Niet meteen gaan breken.

op het net staat er eentje met een electro setup (paars met groene sv4) heb ik ook in een boekje staan ergens.
ik moet die van mij ook eens verder afbouwen.
nu heb ik wel van iemand "horen zeggen" maar hij heeft 2 sv4's gehad van precident, dat telkens zijn vleugel brak in het midden tijdens de vlucht, en heeft me de tip gegeven om die zeker sterk genoeg op te bouwen...

bij deze...

succes met de bouw! kun je foto's posten van je vorderingen?ben zeer benieuwd!

Back