Stand van de assen

• Topicstarter Topicstarter MWW1977
  • Startdatum Startdatum
M

MWW1977

Guest
Wie kan mij vertellen of dit goed is:
De staartrotoras van mijn honey bee king II staat niet haaks t.o.v. de hoofdrotoras, maar laten we zeggen 95 graden. Hij staat dus schuin naar de grond te blazen.
Nu heb ik de tailboom reeds licht los geschroeft om te kijken of ik hem kon bijdraaien, maar dat gaat niet daar er bij de hoofdrotor een greuf en bij de staartrotor een gaatje in de buis zit waar een dook invalt om het roteren tegen te gaan.
Maar hoe hoort de staartrotor nu te staan? Haaks op de hoofdrotor toch?
Hoe kan ik de staatrotor toch haaks krijgen? Nieuwe tailboom kopen?

Groeten uit Arnhem!

heb je er last van als je vliegt, IE houd de gyro je staart recht etc?

Zo niet, laten zitten. Denk dat je hier alleen last van krijgt als je heel hard 3d gaat vliegen en dat kan een HBK2 toch niet, vermogen gewoon niet voor.

Hoi Styreta,

heb er tijdens het "vliegen" nog geen last van.
Had net alleen dat de heli tijdens het hoveren constant links om draaide.
Had net daarvoor de servo van de staartrotor een tikkie verschoven.
Een kwartier geleden deze servo opnieuw ingestelt en nu gaat het hoveren trouwens bijna vlekkenloos. Ben nog maar een weekje met een rc CP heli aan het vliegen. Dus van vliegen is nog geen sprake. alleen het hoveren eerst maar proberen!

Groeten Mike

In principe heb je er al eerder last van..

Omdat hij ligt naar beneden blaast, zal hij de staart bij een bepaalde kant opsturen dus omhoog/omlaag trekken.
Wat inhoud dat de beweging van de staartrotor zorgt voor een interactie op het voor/achteruit gaan.

Oftewel: het kan zijn dat je in bochten gaat merken dat je wel heel veel "vooruit"moet geven om erdoor te komen.

Maar zolang je nog geen enthousiste, gecontroleerde rondjes vliegt, zal dit niet snel een probleem vormen.

Hoi,

Je zult er niet al teveel last van hebben, dus voorlopig niks aan doen.
Aangezien een heli altijd tijdens hooveren een heel klein beetje schuin hangt met de draairichting van de hoofdrotor mee, zal ook een haaks op de hoofdas geplaatste hekrotor altijd een beetje naar beneden blazen.

Je kunt natuurlijk als je je eraan stoort, of als je denkt dat je er last van hebt, het gaatje danwel de gleuf in de staartbuis een beetje aanpassen, zodat de hekrotor wel haaks komt te staan.
Maar of je echt verschil gaat merken? (zoals Styreta al zegt: zolang je niet "extreem" vliegt....)

Groet, Bert

Hoi Bert en student,

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er idd (voorlopig) nog (lang) geen last van. Maar wanneer hij naar beneden blaast heb ik dus niet de volledige kracht van de staartrotor tot mijn beschikking! En ik ken mijzelf dat ik alles perfect wil hebben.
Dus ik zal over een paar weken wanneer ik de heli eens volledig ga demonteren en weer in elkaar schroef dat gaatje in het staart deel van de tailboom wat verruimen. Ik denk dat ik maar eens de carbon tailboom bestel. dan kan ik aan de achterkand nog een gaatje bijboren om daar een schroefje in te zetten zodat de staartrotor nooit meer kan verdraaien. Bij de stockboom ben ik niet zeker hoeveel ik de boom daarmee verzwak.

Ik kan natuurlijk ook een grotere belt pulley kopen zodat de rotatieverhouding veranderen en er meer kracht op de achterrotor komt!

Ik bekijk het nog wel een keer! Eerst maar leren hoveren!:D

Groeten Mike

Hee Mike,

Ik zou me over dat krachtsverlies maar niet druk maken;
dat bedraagt precies 100*(1- COS "hoek van afwijking") % , en je zult zien dat als je de hoek opmeet en het formuletje uitrekent, dat je vrijwel helemaal niks aan krachtverlies hebt.

Het resulterende op,- danwel neerwaartse gedeelte van de afwijking zal eerder invloed hebben, maar ook daarvan betwijfel ik of je dat voorlopig zal merken.

Maar kwaad kan het nooit om de boel goed uit te lijnen.
Andere vraag: Heb je al gecontroleerd of jouw exemplaar de enige is met die afwijking? Voor het zelfde geld heeft de constructeur deze hoek er bewust in gezet. Per slot van rekening werden in de rompjes voor de oude Piccollo's ook een hoekafwijking ingebouwd (weliswaar werd hier de hoofdas een beetje scheef gezet, maar toch...)

Groet, Bert

Hey Brutus,

dat betwijfel ik nu dus ook! Het was namelijk mijn eerste gedachte nadat ik er achter kwam dat er in de staart een gaatje en bij de body een sleuf zat. Ik ga er van uit dat alle onderdelen machinaal gemaakt worden en dat als er een afwijking in zit dat ook zo hoort!

Ik kom er namelijk op doordat ik een youtube filmpje van Finless Bob zag waarin hij een king 2 ter afstelling kreeg. Daarin zei hij dat het hem direct opviel dat de staartrotor niet haaks op de hoofdrotor stond en dat hij dat zou rechtzetten. Even een paar schroefjes hier en daar losdraaien......staart bijdraaien en weer vastzetten!....Dat kan ik ook nog wel als newbie...dacht ik! Ik had de staatboom al bijna naar zijn grootje gedraait! :mrgreen:

Maar daarom ook dit draadje om te kijken of de staartrotor wel haaks op de hoofdrotor moet staan bij een Honey Bee King II. :D

Ben ook nog een paar makkelijk en goedkoop te maken manieren aan het bedenken (of van youtube filmpjes aan het aanpassen) om een heli makkelijk af te stellen. Je weet wel een draaiplateau dat in de hoogte kan glijden (fietspomp idee). Heli op het draaiplateau bevestigen zodat het vast zit en afstellen maar!

Mike ik zou er maar niet over inzitten. Als je kijkt onder wat voor achterlijke hoeken de hekrotors van met name sommige amerikaanse militaire heli's gemonteerd zitten (bijv de Blackhawk) dan kan het nooit echt veel kwaad.

Die afstelplatforms, daar zou ik geen tijd in steken, dat heeft weinig zin.
Leg een latje door het landingsgestel (overdwars, zodat het over de skids ligt) met een stoeptegel aan weerszijden erop, dan kun je op je gemak het bladspoor afstellen. Meer is eigenlijk niet nodig, en de rest van de afstellingen komen vanzelf bij het invliegen naar voren. Zolang je voorzichtig genoeg bent, gaat dat prima!

Groet, Bert

Back