Standaard Libelle

Ik wou even aankondigen dat één van onze teamgenoten zijn handen zo verschrikkelijk jeuken dat hij alvast van start is gegaan met de volledige zelfbouw van de Standaard Libelle schaal 1/2,5...
Wat wil dit zeggen ?
Allereerst heeft hij een drie-zijden aanzicht opgezocht en alle maten uitvergroot dmv een tekenprogramma.
full

Ondertussen hebben we ook foto's gaan maken van een 1/1 Standaard Libelle te Keiheuvel
HPIM4281.JPG

Alles uitgeprint en toen van start gegaan met alles over te brengen op een styro blok , uitgloeien en in model schuren...
Vandaag was het schuurwerk klaar en zijn we allen gaan helpen om de 3 lagen glasdoeken op het styropor te soppen om alzo een ' oermodel " te verkrijgen.
Nu kan alles uitharden en dan is het schuren geblazen, bijwerken , schuren, enzovoort tot het oermodel perfect glad is.
Hiervan wordt dan een mal gemaakt, en uit deze mal komen dan uiteindelijk de bruikbare rompen.
Ik moet zeggen dat de eerste indruk " WAAUUUW " was 8O
We zijn toch al wat grotere zwevers gewoon, maar deze breekt toch het record !
Romplengte is rond de 2,5 meter en ziet er indrukwekkend uit :yes:
Spanwijdte wordt 6 meter en met opsteekvleugels 6,8 meter :cool:
De romp van de ASH 26/31 is eerder klein tov deze jongen
Foto's kan ik momenteel niet meer posten omdat mijn uploadvolume haar maximum bereikt heeft ( 100 foto's )
Verleden jaar was ik " vriend van het forum " en kon toen honderden foto's posten ( waar ik toen wegens gezondheidsreden géén gebruik van kunnen maken heb )

Misschien zal ik eens bekijken of ik vanuit andere topics foto's kan verwijderen om zo weer ruimte vrij te krijgen, maar opzich is dit ook géén oplossing omdat mijn andere topics zonder verklarende foto's komen te vallen...:confused: ( ik heb er nu reeds een vijftigtal moeten verwijderen om een paar nieuwe foto's te kunnen plaatsen)

Misschien is dit ook een hulpkreet naar de forumbeheerder toe, om toch wat extra foto-ruimte voor de regelmatige topic-plaatsers te voorzien ?

Een link naar een foto van een 1/1 toestel : http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/6/6/1742668.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog géén bouwverslag ( volgt als de eerste romp uit de mal is...)

Oh ja !! Dit is eigenlijk nog géén bouwverslag, maar wel een voorbereidings verslag .

erg mooie kist :yes: tuurlijk maak je van deze unieke kist n mooi bouwverslag ,de voorbereiding is al in volle gang :grin::wink: bij deze gelijk ook n abotje dr bij !:yes:

De eigenaar van Chocofly Startseite - Choco Fly vertelde mij onlangs dat hun volgend project de Diana zal zijn, misschien valt hier iets aan info te halen.

Kijk ook eens naar de SB14 van deze firma, prachtig toestel, even op de foto klikken voor verdere info.
Heb dit toestel op de Segelflug-Messe uitgebreid bekeken, pure Hi-Tech.

Overigens, de aansturing van de sleepkoppelingen ga ik in de toekomst zo uitvoeren als hun aansturing van het richtingroer, met meerdere dunne staaldraden i.p.v. een dikkere)

Harry

Inmiddels is de romp reeds met glasmatten bekleed , geschuurd , geplamuurd en geschuurd ,nog eens geplamuurd en geschuurd , grondverf erop gespoten , geschuurd , enzovoort...
Andere foto' s volgen in de loop van de week wel

Dit is het werk van 1 persoon die het initiatief nam om de Libelle te bouwen. Met de tempex kern te voorzien van glasmatten zijn we hem gaan helpen... Met de mal gaan we uiteraard ook helpen !

Is ook scherp hoor ...
Op de foto's moest er nog veel aan gebeuren en zie je het zo goed niet ( slechte kwaliteit foto's ).

Wij zijn toen het idee er was een model te maken , de 1/1 versie gaan fotograferen zodat we wisten hoe de rompvorm precies eruit zag.

Spanwijdte wordt 6 meter en met opsteekstukken/winglets erbij 6,8 meter

800px-Std_libelle_wl.jpg

Mooi dat jullie een echte zwever hebben kunnen bekijken (en bevoelen natuurlijk;-))

Imn de jaren zeventig toen ik zelf nog vloog, was ik erg gecharmeerd van deze bijzonder lijnen.
Ik herinner me nog hoe makkelijk hij te monteren was, vleugels erg licht en erg gemakkelijk in de romp te monteren, helaas mocht ik er toen nog niet mee vliegen en heb dat helaas nooit gedaan ook.

Ik wil die kist nog eens nabouwen:

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.airnieuws.nl/movements/teuge/aug12/PH-483.jpg

groet

Terence

Daar vrees ik voor... De persoon die dit project maakt doet het voor hobby.
Ikzelf heb een tijd geleden eens bij Airworld gepolst of de romp + kabinenhaube + cockpit apart te verkrijgen is , JA dus ! maar vraag mij niet meer naar de prijs , die ben ik vergeten ( dacht rond de 650 euro ? )

Standard Libelle

Ik heb daarnet eens op RC-network gevraagd of er iemand de prijs weet van de romp en toebehoren .

>>> hier is hij ook te verkrijgen , maar " slechts " 5 meter http://www.hg-modellbau.de/html/s-libelle.html voor 250 euro romp, cockpit en cockpit raam

Moest ik de prijs terug vinden laat ik het hier weten...;)

Laatst bewerkt:
Langs deze romp is die van de ASH-26, ook 6 meter , eerder een kleintje :cool:

De profielen om de vleugels/stabilo te snijden zijn ook reeds klaar heeft hij mij verteld.
De abachi ( 24 m² ) is ook reeds binnen, dus .....

Deze inleiding van de Standaard Libelle loopt ten einde ...
Van de mal maken komen géén foto's, daar het een smerige bedoening is .
Later als de mal af is zal er waarschijnlijk ?? een beknopt bouwverslagje starten ( kost ook véél energie om zoiets te maken :) )

Laatst bewerkt:
tijdschrift

Ik moet hier ergens een Frans modelbouwtijdschrift hebben waar dezelfde oefening in beschreven staat.
Het betreft hetzelfde toestel.

Het tijdschrift MRA dateert van eind jaren 70.
Indien geïnteresseerd, stuur ik even op.

Mgv,
Aurectar

Ik moet hier ergens een Frans modelbouwtijdschrift hebben waar dezelfde oefening in beschreven staat.
Het betreft hetzelfde toestel.

Het tijdschrift MRA dateert van eind jaren 70.
Indien geïnteresseerd, stuur ik even op.

Mgv,
Aurectar

Aurectar , bedankt voor de info

Ik zal het eens vragen aan de man

mvg

Dirk

Back