Standaard Libelle

@(Het maakt de romp véél sterker , maar is een extra werk natuurlijk ....)

En niet schaal en dat is dan weer jammer.

Harry

Harry, dat is betrekkelijk want er bestaat een "nachrustset" (excuseer mijn taalgebruik) voor de originele libelle. Die bestaat uit een fairing die op de vleugel en de romp gelamineerd wordt. Nadat de hars is uitgehard wordt de fairing doorgezaagd en heb je een veel betere vleugel/romp overgang.

Max

Harry, dat is betrekkelijk want er bestaat een "nachrustset" (excuseer mijn taalgebruik) voor de originele libelle. Die bestaat uit een fairing die op de vleugel en de romp gelamineerd wordt. Nadat de hars is uitgehard wordt de fairing doorgezaagd en heb je een veel betere vleugel/romp overgang.

Max

Goed dit te lezen :D

bedankt voor de info....

@( er bestaat een "nachrustset" (excuseer mijn taalgebruik) voor de originele libelle. Die bestaat uit een fairing die op de vleugel en de romp gelamineerd wordt. Nadat de hars is uitgehard wordt de fairing doorgezaagd en heb je een veel betere vleugel/romp overgang.)

Dat is mooi, ik heb de site inmiddels ook ontdekt:

Glasfaser Flugzeugservice

Het lijkt mij toch veel leuker om, na zo enorm veel werk, een romp te hebben die vrijwel schaal is.

Harry

Vandaag , ongeveer 1 jaar na het idee om een Standaart Libelle te maken heeft hij gevlogen...
Tussendoor heeft hij zelfs ook nog een nieuwe hellingzwever ontworpen en gemaakt!
We waren rond 11 uur op het vliegveld en de sleper van dienst was er ook reeds .
Gesleept werd met een eigenbouw sleeptoestel, zonder landingskleppen !!! ( ook ontwerp van de constructeur v/d Libelle ) voorzien van een Zenoah 62 cc met korte uitlaat
IMG_7690.jpg

IMG_7784.jpg

Sleeptoestel heeft een spanwijdte van 2,4 meter en een vlieggewicht van rond de 9 kilogram.
Dit lage gewicht heeft ook als voordeel dat je géén landingskleppen nodig hebt om toch traag te kunnen landen...

De Libelle ging hierachter zeer mooi omhoog ( schaal sleep ) en bereikte de 300 meter waarop hij loskoppelde . Vlieggewicht een 15 kilogram.

Wat ik hier gezien heb, daarvan sta ik nog altijd met mijn mond open :)
Géén tikje moest er getrimd worden, dit toestel vloog alsof het reeds geruime tijd gevlogen had .ONGELOOFLIJK !!
Bij de tweede vlucht iets trimlood er uit gehaald , om een betere balans te hebben.

Wat ons clubmaatje hier weeral eens gepresteerd heeft , kan alleen maar getuigen van zijn kennis van allerhande materie en aerodynamica. Het is een man van weinig woorden , wel van grote daden !!!

Foto's en/of video volgen ...:cool:

Alvast één foto heb ik al...
23-09-13+-+4

Laatst bewerkt:
Maiden Standaard Libelle

De start...

...en de landing

Excuses voor de kwaliteit : werd met mijn mobieltje gefilmd

Laatst bewerkt door een moderator:
De cockpit moet nog wel gemaakt worden in doorschijnende pvc...Er staat nu een GFK exemplaar op
Zelfs het intrekbaar landingsstel is zelfgemaakt ( copy van dat van mijn ASH 26 )

Back